Ako sa vyhnúť zapadnutiu autom v blate

Prevažnú časť nášho času za volantom trávime na asfaltových cestách, alebo prinajmenšom cestách so spevneným povrchom. No stane sa, že počas výletu do prírody, mimo vychodených ciest, či pri pokuse o zaparkovanie pri ceste vojdete do blata. Ako z neho bez ujmy von?

Foto: Getty Images Hungary

Blato a bahno nie sú pre šoférov, okrem fanúšikov 4x4 so špeciálne upravenými autami, ničím vítaným. Okrem náročného štýlu jazdenia so sebou prinášajú špinu, ktorú chce väčšina z nás okamžite z auta zmyť. No niekedy sa tomu nevyhnete: pri ceste na chatu, či chalupu, pri výlete do prírody, či pri parkovaní. Tu sú tipy ako blatistý terén prejsť bez ujmy a ako si poradiť, ak ste zostali v blate uviaznutí.

Ako prejsť blatistý terén

Foto: Pixabay

Začnime od začiatku – momentu, kedy stojíte s autom pred rozblatenou cestou a zvažujete, či a ako ju prejsť. Určite stojí za to, preskúmať terén vopred. Kaluže môžu byť prekvapivo hlboké a to by mohlo znamenať zostať stáť zaseknutí bez možnosti pohybu. Nájdite palicu a skúste hĺbku mláky a tiež to či sa na jej dne nenachádza väčší kameň, ktorý by mohol podvozok poškodiť. Odhadnite rozumne schopnosti svojho auta, najmä ak nemá zvýšený podvozok. Ak máte v aute manuálne zapínanú trakčnú kontrolu, zapnite ju. Majte však prst pripravený ju vypnúť v momente, kedy by sa vám kolesá začali pretáčať. Je totiž skvelým pomocníkom, no nie vtedy, ak už pneumatiky preklzujú. Pochopiteľne, ak máte pohon na všetky štyri kolesá, mal by byť vždy pri týchto prejazdoch zapnutý. Ak sa dá, kolesami sa vyhnite kaluži a šoférujte po okrajoch.

Najzákladnejším pravidlom prejdenia bahnitého terénu je konzistentnosť. Choďte pomalou, no stabilnou rýchlosťou. Nespomaľujte, a určite nezrýchľujte. Ak by sa začali pretáčať kolesá, je takmer isté, že zostanete stáť. A prešmykovanie v bahne sa rovná „zakopávaniu sa".

Čo robiť, ak zapadnete v blate

Foto: Pixabay

Ak sa predsa len stane, že v bahne zostanete stáť, rozhodne to neskúšajte vyriešiť plným plynom. Okrem lietajúceho blata dosiahnete len hlbšie zapadnutie. Je niekoľko techník, ako z blata von. Jednou je samozrejme ťažné lano a pomoc druhého auta, ktoré by malo byť na pevnejšom povrchu, ideálne 4x4. Po napnutí lana a začatí záchranného manévru aj tu držte stabilné otáčky.

Ak takýto luxus nemáte, skúste techniku rozkývania. Zaraďte čo najvyšší rýchlostný stupeň, ak máte automat, šliapte na plynový pedál citlivo. S pomocou ostatných ľudí auto rozkývate dopredu a dozadu, až sa pohne. Väčšinou je dôvodom zaseknutia vyššia vrstva blata pred kolesom a šmykľavý povrch pod ním. Pomôcť teda môže aj vyhádzanie blata spred kolies tak, aby mali pred sebou čo najvodorovnejší povrch.

Veľmi účinné je podložiť pod kolesá niečo, čo im dodá trakciu. Môžu to byť ihličnaté vetvičky stromov, štrk, alebo piesok, či rohože. Tie gumové sa dajú umyť a pomôžu pohnúť sa z miesta. Pri prvých pokusoch o pohyb, skúste auto čo najviac odľahčiť, no ak sa už trápite dlhšie, spred kolies (aj zadných) ste vyhádzali bahno a podložili niečo pod hnacie kolesá, vtedy skúste dať viac váhy na poháňanú nápravu. Môže to byť batožina, či váha spolucestujúcich.

S týmito radami sa môžete dostať cez miesta, ktoré vám z bežného výletu urobili historku, o ktorej budete ešte dlhé roky rozprávať. Podstatné je zachovať chladnú hlavu a uvedomiť si, že hoci ide o nepríjemnú a špinavú situáciu, ktorá je našťastie dočasná – a čoskoro už budete riešiť len to, aby auto bolo opäť čisté. Nezabudnite však, že na podvozku a pneumatikách bude ešte po určitý čas nalepená špina, a tak prvé kilometre, napriek zameškanému času, absolvujte pomalšou rýchlosťou, aby sa na zdanlivo bezpečnom asfalte nánosom zostatkového blata nestala nehoda vtedy, keď ste si už mysleli, že ste z najhoršieho vonku.

Foto: unsplash

AMI MÉG ÉRDEKELHET