Ako pripraviť auto na jeseň

Tak ako každé ročné obdobie, aj jeseň prináša so svojím charakteristickým počasím niektoré riziká, na ktoré je dobré pripraviť sa vopred. Zhrnuli sme pre vás základné pravidlá pre jesennú prípravu na jazdu autom.

Foto: Getty Images Hungary

Po horúcom lete prichádzajú chladnejšie rána, opadávajúce lístie, časté hmly či daždivé počasie. To všetko má veľký vplyv na našu prípravu pred cestou autom, ako aj na samotné šoférovanie. Dobré je napríklad uvedomiť si, že počas prvých 15 až 20 minút dažďa je na vozovke najšmykľavejší povrch. Voda sa na asfalte zmieša s prachom aj popadanými listami . Neskôr sa táto „kaša" intenzívnym dažďom zmyje, no pri šoférovaní buďte počas prvých kvapiek obzvlášť opatrní. Ďalším málo známym faktom je, že hmla vyvoláva optickú ilúziu a pocit, že idete pomalšie než v skutočnosti. A tak namiesto spomalenia v tomto počasí paradoxne zrýchľujeme. Je vhodné mať túto anomáliu na pamäti.

Svietenie

Foto: Getty Images Hungary

Na jeseň bezpodmienečne vymeňte denné svietenie za stretávacie svetlá.

Základom jesennej viditeľnosti na cestách je, že denné svietenie, ktoré v lete postačuje, už na cesty nepatrí. Častá zhoršená viditeľnosť, šero a kratšie dni spôsobujú, že ostatní účastníci cestnej premávky nevidia obrysové svetlá spredu, nehovoriac o žiadnom osvetlení zozadu vozidla. Okrem bežných stretávacích svetiel je práve jeseň obdobím, keď najviac využívame hmlovky. Nezabúdajte, že v hustej premávke ostatným viac prekážajú, ako pomáhajú. V kolóne vozidiel má mať predné hmlovky len prvé a zadné hmlovky len posledné vozidlo.

Pravidelné umytie svetiel na čerpacích staniciach vždy pomôže lepšej svietivosti. No napriek snahe sa vám môže zdať, že svetlá nesvietia tak ako kedysi. Niekedy za tým môže byť slabšia baterka, no zvážte aj vyleštenie svetiel v špecializovaných „wellnessoch" pre autá. Náletový prach, špina aj hrdza spolu s UV žiarením obrúsia povrch svetiel, ktoré zostanú takpovediac zakalené. V týchto centrách zlú vrstvu na svetlách obrúsia špeciálnou pastou pri vysokých otáčkach a máte svetlá opäť ako z výroby.

Pneumatiky a brzdy

Foto: 123rf

Ak pri brzdení došľapujete až na zem, treba podniknúť okamžité kroky. Ide totiž o neklamný znak opotrebovaných brzdových platničiek, nízkej hladiny brzdovej kvapaliny alebo najhoršie – kombinácie oboch. Pritom oboje sa dá skontrolovať vizuálne. Napriek dobrej hladine brzdovej kvapaliny sa odborníci zhodujú na tom, že by sa mala minimálne raz za 2 roky kompletne vymeniť.

Pri pneumatikách môžete byť o krok vpred oproti ostatným vodičom, ktorí spolu nabehnú do pneuservisov v prvý deň sneženia. Zimné pneumatiky sú povinné od 15. novembra do 31. marca, no je vhodné ich mať už pri teplotách pod 7 stupňov pre ich lepšiu priľnavosť k vozovke. Dôležitá je, samozrejme, aj hrúbka dezénu. Meria sa v strede pneumatiky a minimálne by mala mať 3 mm, mnohí odporúčajú štyri. Za žiadnych okolností by gumy nemali byť staršie ako 10 rokov. Aj keď najazdíte málo kilometrov, majte na pamäti, že po dekáde stráca pneumatika jazdné vlastnosti, a teda ohrozujete svoju bezpečnosť aj svojich blízkych.

Okná

Foto: Pexels

Voda spôsobuje zhoršenú viditeľnosť - z vnútornej aj vonkajšej strany okien.

V jeseni sa najviac nabedákame nad stavom našich okien. Podľa regiónu myslite na včasné doplnenie zimnej zmesi do ostrekovačov, aby vám zostávajúca letná zmes v ostrekovačoch nezamrzla, lebo dokáže spôsobiť nemalé problémy.

Ak sa vám sklá rosia z vnútornej strany, skúste otvoriť kapotu motora, či napadané lístie nezamedzuje prístupu nasávaného vzduchu. Pomôcť dokážu aj špeciálne utierky na sklá, ktoré kúpite na všetkých čerpacích staniciach. Klíma vám tiež dokáže pomôcť – vďaka ofúknutiu okien so zapnutou klímou ju nielen udržíte bez zatuchnutého zápachu a baktérií, ale tiež vysušíte vlhkosť vnútri auta.

Veľmi podstatným prvkom v jeseni sú stierače. Stav gumičiek na nich určuje, ako kvalitne odvádzajú vodu, a teda či vidíte počas dažďa bez problémov a šmúh. V poslednom rade myslite na to mať už pripravenú metličku na prvý sneh a škrabku na zamrznuté okná. Prvý náznak zimy môže udrieť kedykoľvek.

Batéria

Foto: 123rf

Bez naštartovania nezačne žiadna cesta. V chladnom počasí je batéria obzvlášť namáhaná, a tak potrebuje o niečo viac energie. Nemusíte však za každých okolností meniť batériu. Najmä vodiči, ktorí jazdia väčšinu času len krátke vzdialenosti, napríklad len do práce a domov, môžu spojiť príjemné s užitočným. Ak totiž absolvujete súvislú jazdu aspoň na 100 km, batéria sa dokáže dobiť z kinetického pohybu auta doplna.

Podniknite tak jesenný výlet po Slovensku – Drive magazín vám ponúka množstvo tipov na to, kam sa vybrať.

AMI MÉG ÉRDEKELHET