Ako sa starať o dieselové auto v zime?

Ak urobíte pár vecí, auto vás nenechá v štichu.

Foto: Shutterstock

V zimnom období si dieselové autá vyžadujú trocha viac pozornosti. Ich palivová nádrž by mala byť prakticky vždy plná, a vozidlo by nemalo dlhšiu dobu stáť bez jediného naštartovania. Motorová nafta je totiž náchylná na parafinizáciu: pri nízkej teplote sa v nej tvoria parafínové kryštály, ktoré môžu upchať palivový filter, čím sa sťažuje naštartovanie auta.

Aby sa predišlo parafinizácii dieselových motorov, nafta musí spĺňať niekoľko kritérií, obsiahnutých v európskych normách. Na Slovensku platí norma STN EN 590, ktorá sa vzťahuje na krajiny v miernom podnebnom pásme. Tá pre dostupné motorové nafty predpisuje hodnotu CFPP (bod filtrovateľnosti za studena) v rozpätí od -15 do -20 stupňov Celzia. Čiže to je najnižšia teplota, pri ktorej je motorová nafta ešte schopná pretiecť cez štandardizovaný filter, vyhovujúci norme SR EN 116. Slovnaft ale pri svojej nafte znížil túto hodnotu na -32 stupňov Celzia, aby sa autá nedostali do problémov ani v horách.

Fungovanie dieselových motorov v zime vo veľkej miere závisí od kvalít pohonných hmôt, ale pri studenom štarte zohráva úlohu aj celkový technický stav vozidiel. Ak dodržíte pár hlavných zásad, ani v tuhej zime vás nenechá v štichu vaše dieselové auto.

AKO SA STARAŤ O DIESEL?

Foto: Pixabay

  • Je dôležité, aby ste čo najčastejšie jazdili s plnou palivovou nádržou, lebo tým pádom sa motorová nafta ochladzuje pomalšie, a zároveň tam nezostáva miesto pre vlhký vzduch. Po parkovaní sa totiž para nachádzajúca vo vzduchu kondenzuje na stenách nádrže, vzniknuté kvapky vody sa premiešajú s naftou a tým znižujú jej kvalitu.
  • Je dôležité, aby ste z času na čas naštartovali auto aj v tom prípade, že nechcete ním jazdiť. Vtedy sa totiž nafta v palivovej nádrži pomieša s tou, ktorá cirkuluje v zahriatom motore. V istých intervaloch je vhodné skontrolovať palivový filter, odstrániť z neho usadeniny a vodu.
  • Tiež sa odporúča preventívne vyčistenie palivovej nádrže, najmä pri vozidlách, ktorými sa veľa jazdí či sú staršej výroby. V nich sa po istom čase môžu nazhromaždiť usadeniny.

Palivá EVO Plus na čerpacích staniciach Slovnaft majú vyššie cetánové číslo, čím sa palivo rýchlejšie vznieti a prospieva efektívnemu spaľovaniu nafty. Nová EVOTECH formula sa v týchto palivách stará automaticky o to, aby sa usadeniny netvorili a dokonca sa tie existujúce uvoľnili a neznižovali výkon motora.

  • Okrem toho sa v autorizovanom servise oplatí dať preskúmať, či filtre auta vyhovujú motorovej nafte s normou STN EN 590. Stáva sa totiž, že do nášho regiónu privezú auto vyrobené pôvodne pre tropickú krajinu bez toho, že by doň namontovali filtre vhodné na zimné obdobie.
  • Je dôležité, aby batéria bola v dobrom stave, lebo rozhodujúcou mierou ovplyvňuje štartovaciu schopnosť motora – podobne, ako kvalita a stav motorovej nafty a vhodné fungovanie žeraviacich sviečok. Neistý technický stav motora (kompresného pomeru) tiež môže sťažiť studený štart, preto ho treba skontrolovať v odbornom servise.
AMI MÉG ÉRDEKELHET