Čo by sa stalo, keby celý svet bicykloval toľko ako Holanďania

Holandsko je krajina, v ktorej je viac bicyklov než obyvateľov. Napriek počasiu, ktoré je veľmi podobné tomu na Slovensku, tu ľudia bicyklujú po celý rok. Prináša to benefity pre ľudí, pre ekonomiku krajiny, ale aj pre životné prostredie. Čo by spravilo s emisiami CO2, keby sme na svete všetci bicyklovali toľko ako Holanďania?

Foto: Shutterstock

Priemerný Holanďan prejde denne na bicykli 2,6 kilometra. Štvrtina všetkých ciest sa tu každodenne odohrá na bicykloch a Holanďania sa tak v priemere dožívajú o pol roka dlhšie. Z toho profituje aj ekonomika, lebo sa tak šetria až 3 % HDP. Má to však veľkú výhodu, ktorá je v dnešnom svete veľmi potrebná: cyklistika je oproti autám úplne bez emisií.

Keby všetci bicyklovali toľko ako Holanďania

Foto: Pixabay

Ak by sa cyklistika rozmohla po celom svete tak veľmi ako v Holandsku, ušetrilo by sa až 686 miliónov ton CO2 v ovzduší, čím by poklesli emisie z osobných áut až o 20 %. Pochopiteľne, krajina na to obyvateľom vytvorila skvelé podmienky. Až štvrtina všetkých ciest krajiny sú cyklochodníky, ktoré tu sú na 35 000 kilometroch. K tomu sú tu veľké parkoviská pri verejnej doprave a budovách a pochopiteľne – cyklistická kultúra. Holandské vnímanie bicykla je založené na dopravnom prostriedku, na rozdiel od Slovenska, kde ho stále skôr berieme ako športové náčinie. S tým súvisí aj konštrukcia mestského bicykla, ktorá Holanďanom umožňuje bicyklovať v oblekoch, šatách a absolvovať tak cestu do práce či na bicykli bez nutnosti prezliekania. A hoci Holanďanom v jednoduchom bicyklovaní pomáha ich rovinatá krajina, viac bicyklov v mestách by určite pomohlo k menším zápcham, čistejšiemu vzduchu a zdravšiemu životnému štýlu.

Nové pravidlá bezpečnej jazdy

www.facebook.com

Na Slovensku platia od jari nové pravidlá, ktoré lepšie chránia bezpečnosť cyklistov na cestách. Preto nie je na škodu, najmä po začiatku školského roku a pri viac deťoch na cestách, si ich pripomenúť:

  • 1. Pri predbiehaní cyklistu musí vodič dodržať odstup svojho vozidla aspoň 1 meter a pri vyšších rýchlostiach (mimo obce) aspoň 1,5 metra.
  • 2. Na cyklistických cestách majú cyklisti pri prejazde križovatiek prednosť pred vozidlami.
  • 3. Cyklisti môžu jazdiť aj v skupinách vedľa seba v prípade, že tým skrátia „pelotón“ a tým aj ich predbiehanie vozidlami.
  • 4. Nové pravidlo hovorí, že pri odbočovaní vľavo môžu cyklisti odbočiť aj z pravej strany svojho pruhu a nemusia sa tlačiť k autám naľavo.

Presadnite na BAjk

Foto: Slovnaft BAjk

Ak si nechcete kúpiť mestský bicykel alebo občas cestujete do nášho hlavného mesta za prácou alebo štúdiom, je tu možnosť, ako sa k Holanďanom bicyklovaním priblížiť. Služba Slovnaft BAjk je prvá bike sharingová služba pre plynulé a pohodlné presúvanie sa ulicami Bratislavy. So začiatkom školského roka je teraz možnosť pre žiakov a študentov bajkovať ešte lacnejšie. S platnou študentskou ISIC alebo EURO<26 kartou môžu študenti BAjkovať po Bratislave po celý rok neobmedzene len za 19,20 €.

A aj keď nie ste študentmi, môžete so Slovnaft BAjkom vyhrať. Aktuálne sa totiž až do 19. 9. 2022 môžete jednoducho zapojiť do súťaže o tri ročné lístky v hodnote 29,40 € na facebookovom profile Slovnaft BAjk. Všetky informácie o službe zdieľaných bicyklov v Bratislave sa dozviete na https://slovnaftbajk.sk/.

AMI MÉG ÉRDEKELHET