Vyberte si do lietadla správnu batožinu

Kufor na cesty a do lietadla si nekupujeme každý deň. Je to niečo, čo vám vydrží roky, niekomu aj celý život. Aj preto je to s kuframi ako s autami – je dobré dať si na výbere záležať. Poradíme vám, na čo všetko musíte myslieť, keď sa vyberiete na nákupy svojej batožiny do lietadla.

Foto: Shutterstock

Predstavte si, že stojíte po prílete pri batožinovom páse. Ceduľka hovorí, že čakáte na správnom mieste, no pás sa nie a nie pohnúť. Dúfate, že sa váš kufor nestratil. Keď sa však konečne pohne, v hlave sa ozve malá úzkosť, či sa kufor zjaví a či príde nepoškodený, s kolieskami na mieste, neroztrhnutým zipsom, bez fľakov a nejakých škôd. Pátrate po tom svojom kufri a nadávate si, prečo ste nekúpili menej často používanú farbu. Na tento moment si spomeňte, až budete najbližšie vyberať svoju podpalubnú batožinu.

Batožina do podpalubia

Foto: Pexels

Ak ste „batôžkári“, výber svojho batoha skôr prispôsobujete cestám po pristátí, pričom najpraktickejšie je nechať si svoj batoh „zakukliť“ na letisku do fólie. Rôzne popruhy a strapce sa totiž manipuláciou radi trhajú, rovnako ako flexibilný povrch ruksakov. No ak cestujete s kufrom, ktorý po prílete zaparkujete niekde do skrine či pivnice, je dobré držať sa niekoľkých základných rád. Väčšina z nich sa týka trvácnosti a odolnosti. Iné sú zas praktické.

Praktické vychytávky na kufroch

Foto: Pixabay

Do kategórie praktické sa radí teleskopická rúčka. Mala by byť odolná, aby sa nezasekávala, zasúvala sa pohodlne a mali by ste si ju môcť nastaviť na aspoň dvoch úrovniach. Určite si ju vyskúšajte v obchode – vysokým ľuďom nemusia niektoré rúčky stačiť a tým nižším zas nie je praktické ťahať za sebou kufor s dĺžkou kamiónového návesu. Pozrite sa, či má váš kufor bočné rukoväte, aby keď ho budete vykladať na pás či z neho, ste ho mali za čo chytiť.

Rovnako praktické je mať kufor zväčšiteľný. Niekedy nie je náklad po ceste tam a späť rovnocenný a ak máte už pri ceste na dovolenku kufor „napakovaný“, budete márne chcieť na krehké suveníry pri odlete domov poskákať, aby zips na plnom kufri nepraskol. V oddelení praktickosti myslite aj na priehradky, aby ste si veci usporiadali a rovnako by ste ich mali mať možnosť previazať elastickými popruhmi. Tie umožnia, aby ste kufor otvorili bez toho, aby polovica letiska videla obsah vášho vysypaného kufra.

Myslite aj na to, že posledné, čo chcete, je, aby sa vám na kufri rozišiel zips. Pri tvrdo plášťových kufroch je menšia šanca, že sa tak stane. No vždy, keď kufor preplníte a sedíte či ležíte na ňom v zúfalej snahe zatvoriť ho, robíte stres test na zips a tak by mal niečo vydržať. K zipsu by mala patriť bezpečnostná zámka. Radšej zvoľte tú na kód – málokedy má niekto čas hádať správnu kombináciu a nestratiť na cestách mini kľúčik z kufra je umenie samo osebe.

Trvácne vlastnosti kufrov

Foto: Pixabay

Do kategórie trvácnych sa radí v prvom rade materiál, z ktorého je kufor vyrobený. Zamestnanci aerolínií, ktorí s týmito otázkami prichádzajú do styku dennodenne, odporúčajú tvrdý, v každom prípade vodoodolný materiál. Vy totiž môžete zabezpečiť všetko proti vyliatiu, no v inom kufri to môže byť v podpalubí lietadla potopa a určite sa nechcete pozerať po ďalšie roky na nevyčistiteľný fľak na svojej batožine. Z tejto požiadavky môžete upustiť, ak vyberáte menšiu palubnú batožinu, ktorú máte vždy pri sebe.

Trvácne majú byť aj kolieska. Tie si húževnato odkrútia pre svoju veľkosť milióny otáčok, často v závratnej rýchlosti, keď na cestách bežíte niekam na poslednú chvíľu. Jednoznačne si vyberajte štvorkolieskové kufre s kolieskami točiteľnými do všetkých smerov. Dajú vám najmenej námahy na manipuláciu. Zvoľte ich aj pri menšej palubnej batožine a už sa nikdy v uličke v lietadle nezaseknete.

Na veľkosti a farbe záleží

Foto: unsplash

Letecké spoločnosti majú na veľkosť batožiny svoje limity. Pri podpalubnej to býva väčšinou váhový limit, no vždy si skontrolujte, či náhodou neexistuje u konkrétnej aerolinky aj veľkostný limit. Ten existuje vždy pri palubnej batožine, ktorá je zadarmo. A aby to nebola nuda, skoro každá aerolinka má iné maximálne veľkosti, aké sú povolené (v cm):

  • Aegean, Jet2 - 56 x 45 x 25
  • airBaltic, Austrian, British Airways, Finnair, LOT, Lufthansa - 55 x 40 x 23
  • Air France, KLM – 55 x 35 x 25
  • Pegasus 55 x 40 x 20
  • EasyJet 45 x 36 x 20
  • Eurowings 40 x 30 x 25
  • Wizzair 40 x 30 x 20
  • Ryanair 40 x 20 x 25

A na záver trochu estetiky – alebo nie. Aj na farbe vašej batožiny záleží. Palubnú si prispôsobte svojej preferencii alebo šatníku. Tú podpalubnú však radšej zvoľte v tmavších farbách. Skôr či neskôr prídu škrabance a tie na tmavých kufroch veľmi nevidieť. Avšak čierny či sivý kufor je každý druhý, a tak radšej choďte po pestrej palete iných farieb, aby ste svoj kufor vždy ľahko zbadali. Vždy si ho môžete ozdobiť stuhou či nálepkami, no farba, tá vám z kufra nikdy nezíde.

AMI MÉG ÉRDEKELHET