Tipy na schladenie prehriateho interiéru v aute

Leto je čas, keď počasie láka na výlety autom k vode, na túru či za objavmi. Rovnako tak sa ani v lete neobmedzia nutné jazdy do práce či za nákupmi. A po dlhšom státí na slnku si v aute môžete nájsť poriadny skleník. Ako sa tomu vyhnúť?

Foto: Getty Images Hungary

Auto skutočne funguje ako skleník. Slnko preniká cez sklá a prehrieva časti interiéru, ako sú sedačky, palubná doska a koberčeky. Tie teplo absorbujú a naakumulované teplo zas uvoľňujú do vzduchu v aute. Toto teplo však má inú vlnovú dĺžku než slnečné žiarenie. Nedostane sa cez sklo von a zostáva mu už len odovzdať teplo vzduchu v aute. Čím tmavší interiér, tým väčšie teplo. A po otvorení dvier vás čaká už len tá povestná teplotná facka.

Prevencia proti prehriatiu interiéru

Foto: 123rf

V Brazílii si ľudia nemôžu dovoliť clonu proti slnku, no našli tu improvizované riešenie na rozpálené interiéry.

Kým v zime si do auta radi necháme slnečné žiarenie preniknúť, v lete je to presný opak. Prvou logickou pomocou je zakúpenie clony proti slnku, ktorú rozprestriete cez najväčšie predné sklo. Je vyrobená z materiálu, ktorý odráža slnečné lúče, a tak sa interiér nemôže tak silno prehriať. Ak slnko svieti zo strán, pomôcť môžu tmavé fólie, ktoré zachytia až 99 % UV žiarenia. Nie všetky sú pritom rovnako tmavé, a tak si stupeň ich zatienenia môžete u výrobcu zvoliť sami.

Na parkovanie v chládku je, samozrejme, najlepšia garáž, no tieto možností sú limitované, a tak prirodzene hľadajte pri parkovaní tieň. Aj tu je však nutné premýšľanie. Slnko „putuje" po oblohe. To, čo je tieňom ráno, bude miestom na páliacom slnku poobede. Ideálne je odsledovať si, kam sa bude tieň behom dňa hýbať, a vhodným zaparkovaním minimalizovať slnečné lúče, ktoré budú prenikať do auta.

Pomôcť tiež môže prirodzená ventilácia. Jemné pootvorenie okien pomôže horúcemu vzduchu unikať von a v aute vznikne aspoň minimálny prievan. Pootvorte dosť na prúdenie vzduchu, ale málo na to, aby mohli do auta prejsť niečie prsty. Pochopiteľne, doma na zamknutom dvore si môžete otvoriť okná dokorán, len trochu na parkovisku pred začiatkom túry a úplne minimálne niekde pri nákupnom centre. Pozor však na možné náhle búrky, prehánky a prívalové dažde, aby vám do auta nenapršalo. Pomôcť vo všetkých týchto prípadoch môže zakúpenie okenných deflektorov.

Interiér sa môže vnútri auta rozpáliť natoľko, že sa môžete popáliť. Aj preto jedna z domácich rád je prehodiť cez sedadlo či volant uterák. Napríklad kombinácia sušenia mokrého uteráka po kúpaní na palubnej doske s jemne potvorenými oknami dokáže vyriešiť dva problémy v jednom.

V poslednom rade nenechávajte v aute sladkosti, ktoré by sa mohli roztopiť, ani iné potraviny, ktoré v teple podliehajú rýchlej skaze. Aj vodu radšej vyberte, keďže sa z horúceho plastu môžu do vody uvoľniť nežiaduce látky. A v žiadnom prípade nenechávajte v aute bez otvorených okien pri vyšších teplotách psy alebo nebodaj deti. Teplota vie totiž narásť extrémne rýchlo a následky môžu byť fatálne.

Keď už sa interiér prehreje

Foto: 123rf

Niekedy to nečakáte, inokedy podceníte či zabudnete. Rozhorúčenému autu sa jednoducho nikto z nás z času na čas nevyhne. Čo teda robiť, ak už máte v aute saunu?

Predovšetkým auto pred nástupom vyvetrajte. Už keď k nemu prichádzate a máte ho na očiach, využite možnosť mnohých kľúčov na diaľku a podržte tlačidlo otvorenia tak na 5 až 10 sekúnd. Elektronické okná sa stiahnu a auto sa začne vetrať. K plnému vyvetraniu pomôžu všetky dvere dokorán a k tomu kufor, odkiaľ sa vám vyvetrá najviac tepla.

Keď už je auto „obývateľné", jazdu začnite s otvorenými oknami a ak máte v dnešnej dobe už esenciálnu klimatizáciu, vyrazte aj so zapnutou klímou. Tá potrebuje na svoj plný chladivý výkon trochu času. Ten využite na vyvetranie prúdom vzduchu, ktorý ideálne vpustite jedným otvoreným predným a protiľahlým zadným oknom. Následne už okná zatvorte a nechajte klímu, nech robí svoju prácu. Nemajte pritom otvorené okná, pretože všetok ochladený vzduch púšťate von, respektíve do auta prúdi ďalší horúci vzduch.

Iným trikom je nasmerovanie ventilácie nadol, čím studený vzduch ochladí predmety, ktoré slnko vyhrialo. Nejde totiž len o studený vzduch, ale najmä o to, aby interiér prestal sálať naakumulované teplo.

Foto: Getty Images Hungary

AMI MÉG ÉRDEKELHET