SNAŽIVEC: SSANGYONG KORANDO 1,5 TURBO E-XGI AWD

Ani pri najlepšej vôli nevyjde vždy všetko na sto percent, ale snaha sa cení. A Korando sa naozaj snaží.

Foto: Martin Šulek


KDEPAK TY PTÁČKU...

Foto: Martin Šulek

Na Slovensku pomerne málo známa značka netrpí na nedostatok histórie. Ani čo do dĺžky, ani čo do pestrosti. Jej korene siahajú do polovice minulého storočia a spájajú viaceré krajiny. Možno pravé s tým súvisia mylne názory o pôvode značky. Najprv vyrábala pod licenciou armádne Jeepy. V deväťdesiatych rokoch žila v partnerstve s Daimler-Benzom a zdieľala dizajn a technológie Mercedesu. Na prelome milénia ju kontrolovalo Daewoo a o pár rokov neskôr čínsky SAIC. Ostatnú dekádu patri pod indickú Mahindru. Ceý čas pritom hovoríme o štvrtej najväčšej juhokórejskej značke SsangYong.

JUHOKÓREJSKÝ REKORDÉR

Foto: Martin Šulek

Názov Korando vyjadruje kórejskú snaživosť. Vznikol skrátením frázy „Korea can do", čo vo voľnom preklade znamená „Kórea to vie" alebo „Kórea to dokáže". Aby neostalo len pri prázdnych slovách, Korando figuruje v kórejskej Guinnessovej knihe rekordov ako najdlhšie pôsobiace modelové označenie. Model je tak dokonalou vzorkou obsahujúcou všetky letokruhy automobilky.

Prvá generácia bola prezlečeným Jeepom (alebo Willys) CJ-5. Druhá vychádzala z modelu Musso v kolaborácii s Daimlerom a predávala sa aj pod značkou Daewoo. Tretia generácia premosťuje globálne ambície dizajnom od Giugiara a štvrtá sa drzo pasuje za alternatívu Sportage či Tucsonu.

A neostáva pri domácich konkurentoch. Vonkajším dizajnom si kopla do Tiguanu a obtrela sa o RAV 4-ku. Výsledkom je európsky pôsobiaci SUV crossover s veľmi jemnými ázijskými črtami.

KVALITNÝ INTERIÉR

Foto: Martin Šulek

Podobnosť čisto náhodná pokračuje v interiéri. Rozmiestnenie tlačidiel a farebná anti-pestrosť je čisto nemecká, náklonnosť k chromovaným a klavírnym čiernym lesklým plochám pripomína nove Sorento. Keby všetky plochy neodrážali svetlo do očí a nezrkadlili tváre posádky, bol by efekt vskutku ohromujúci, evokujúci kvalitu. Ale treba uznať, materiály a dielenské spracovanie sú na vysokej úrovni. Nečakané výkony pokračujú na oboch displejoch. Zobrazenie je vkusné, detailné a prehľadné. Ako je možne, že automobilka, ktorej názov nevieme vysloviť, ma lepši infotainment ako akýkoľvek japonsky výrobca?

NÁPADITÁ ÚŽITKOVOSŤ

Foto: Martin Šulek

Ak ste v kokpite mali pocit, že nad Korandom strávili kórejskí konštruktéri nemálo času, v batožinovom priestore to nie je inak. Dvojité dno buď značne zväčši objem kufra, alebo vytvorí rovinu s nakladacou hranou. Dve polovice dna môžu byť osadené aj na „kant" a rozdelia kufor na dve časti. Kufrová roleta ma dve polohy umiestnenia, pretože zadné operadlá sú polohovateľne. Keď ju nepotrebujete, zmestí sa na vyhradené miesto pod dno za nakladacou hranou. Zapadne do pripravených slotov a nehrká. Na zadných sedadlách je dosť miesta a je medzi nimi zásuvka na 220 V. Nečakajte však USB porty ani výduchy klimatizácie.

JAZDOU MIERNE ZAOSTÁVA

Foto: Martin Šulek

Jednoducho, zovšadiaľ cítiť, že Korando sa veľmi snaží. Kde mu to až tak nevychádza, sú jazdné vlastnosti. Podvozok vôbec nie je zlý. Trochu sa však rozhoduje medzi tvrdým prejavom pri prejazde po jamách a spojoch a „hojdavým" efektom na vlnách a hrboľoch. Dynamika motora je dobrá a postačujúca, no nepredbieha konkurentov. Navyše zaostáva v spotrebe. Korando spáli zhruba o dva litre viac, ako sme pri podobne veľkých a podobne výkonných benzínových SUV zvyknutí. Na výsledku sa podpisuje aj naladenie motora. Reakcia na plynový pedál je máličko oneskorená, ale na dnešné, emisnými normami pridusené štandardy vskutku živá.

Na šesťstupňový automat od japonského Aisinu sa nedá napísať nič negatívne. Funguje výborne. Pohon všetkých štyroch kolies robí tiež dobrý dojem, ale len keď ho veľmi netrápite. Medzinápravovú spojku si síce vie vodič uzavrieť, tá sa však pri extrémnejšom namáhaní – rozumej krížení naprav – rada prehreje. Na pár minút, kým vychladne, vypovie službu. V tomto smere bol príkladnejší Rexton. Korando svetlou výškou zdolá slušný terén, ale jeho štvorkolka má pre dobré fungovanie radšej všetky kolesá na zemi. Výsledkom je najmä cestné a iba príležitostné terénne využitie.

USILOVNÝ DVOJKÁR

Foto: Martin Šulek

Uvedenú kritiku však treba uviesť na správnu mieru. Interiérom sa Korando vyrovná väčšiemu Sorentu, ktoré tiež neexcelovalo v teréne. A je podstatne drahšie. Duster by ho mimo cesty schoval do vrecka, ale pôsobí pracovnejšie. S-Cross má lepšiu spotrebu aj štvorkolku, ale asistentmi, infotainmentom a priestorom zaostáva. Vo finále tak platí, že Korando je konkurentom, ktorý prekvapuje v mnohom, akurát nie vo všetkom. Body pritom naháňa práve cenou. Za rovnaké peniaze ponúkne viac výbavy a luxusu. Pri triezvejšej výbave dokáže konkurenciu cenovo podliezť. A prichádzame asi k najpodstatnejšiemu zisteniu: kým pri konkurenčných modeloch zbadáte, kde sa šetrilo a chápete to, pri Korande cítite, že sa všade snaží. Možno mu to nevyšlo na sto percent, ale snaha sa cení! Pre zákazníka, ktorý nepotrebuje mať drahšieho „čistého jednotkára", je dobrou voľbou.

TOP VLASTNOSTI

Foto: Martin Šulek

PRIESTOR A ŠIKOVNE RIEŠENIA – Zadné sedadlá sú polohovateľne, plató má dve možné uchytenia. Keď nie je využité, má miesto a ukotvenie v podlahe. Vrchné dno kufra má dve časti, ktoré môžu slúžiť ako priehradky.

VYPRACOVANIE INTERIERU – Lesklé čierne plochy sa netrafili do nášho vkusu, ale tlačidlá a ich usporiadanie nás príjemne prekvapili. Interiér má jednoducho európsku koncepciu.

ZADNÁ PARKOVACIA KAMERA – Ponúka pekné vykreslenie a rozlíšenie. Pohľad je širokouhlý, ale dobre maskuje skreslenie priestoru šošovkou. Displeje a ich grafika sú výborne zvládnuté.

ČO ROBÍ PALIVO KVALITNÝM

Foto: Slovnaft

Kým pred viac ako sto rokmi, keď sa začali vyrábať prvé paliva, neexistovali takmer žiadne požiadavky na ich kvalitu, dnes je situácia úplne iná. Základné palivá, ktoré len stroho spĺňajú normy, nedokážu dlhodobo zabezpečiť optimálny výkon. Preto sa do nich pridávajú rôzne aditíva, ktoré zlepšujú ich úžitkové vlastnosti. Okrem aditivovaných palív poznáme aj tzv. prémiové palivá. Tie zvyčajne obsahujú vyšší podiel výkonnostnej prísady oproti aditivovaným, no môžu sa líšiť aj procesom výroby. To je aj prípad prémiového paliva, ktoré dostanete na čerpacích staniciach Slovnaft. Pri jeho výrobe sa menia nastavenia v rafinérii.

Všetky paliva na „Slovnaftkách" pritom obsahujú viaczložkovú výkonnostnú prísadu EVOtech formula, ktorá aj svojim názvom odkazuje na evolúciu motorových palív.

Odporúčame: MOL DYNAMIC GOLD LONGLIFE 0W-30

Olej a auto chemikálie pre svoje auto nájdete na: www.slovnaft.sk/vybermaziva

AMI MÉG ÉRDEKELHET