Hľadajú sa fanúšikovia slušnosti

S novým ročníkom SLOVNAFT-CUPU prichádza jeho titulárny partner s kampaňou zameranou na pozitívne a kultúrne správanie na futbalových štadiónoch. O čom je táto kampaň, aké iné kampane vo svete nás môžu k slušnosti pri futbale inšpirovať?

Zájsť na futbalový zápas dokáže byť skvelý spôsob, ako stráviť voľný víkendový deň, urobiť si výlet a viesť deti k športu. Všetko však dokáže pokaziť hŕstka ľudí, ktorí fandia nekultúrne, spôsobujú výtržnosti a svojou agresivitou kazia radosť z hry, živú atmosféru a férové súperenie všetkým. Aj preto sa Slovnaft rozhodol spustiť kampaň „Fandíme slušnosti na štadiónoch“, ktorá je založená na podpore fandenia, ktoré inšpiruje, podporuje a zabáva.

Veľké skúsenosti s nespoločenským správaním v Británii

Foto: unsplash

Vo Veľkej Británii žijú fanúšikovia futbalom intenzívne, no okrem celých rodín, ktoré smerujú na sobotňajšie zápasy po krajine, tu sú aj takzvaní hooligans či fanúšikovia, ktorí spôsobujú výtržnosti. Proti nespoločenskému a kriminálnemu správaniu však v novom ročníku Premier League zasiahli a fungujú tu takzvané futbalové zákazy - football banning orders, alebo FBO. Tieto súdom vymožiteľné zákazy majú slúžiť ako prevencia proti tomu, aby malá skupina ľudí zničila zážitok z futbalu všetkým. V poslednom čase sa rozšírila aj na nenávistné a rasistické prejavy online.

Neznič im deň

Foto: EFL

Spoločná kampaň, ktorú vyhlásila Anglická futbalová liga EFL spolu s klubmi, je o tom, aké hrozia nevhodne sa správajúcim fanúšikom futbalové zákazy, trestné stíhania alebo aké má ich správanie vplyv na bežných fanúšikov futbalu. Vo vizuáloch sa zobrazujú najmä deti smerujúce na futbal alebo sledujúce futbalový zápas so sloganom „neznič im deň“.

Miluj futbal, ochraňuj hru

Foto: The FA

Ďalšia spoločná kampaň futbalových asociácií, zameraná proti nespoločenskému správaniu, je Miluj futbal, ochraňuj hru. Od začiatku sezóny môžu kluby nahlasovať tých, ktorí narušujú slušné správanie na štadiónoch na políciu. Ak tak neurobia, hrozí klubom veľká finančná pokuta. Naopak, narušiteľom zápasov hrozí zápis v trestnom registri, čo veľmi ovplyvní ich vyhliadky na zamestnanie a vzdelanie, no v najhorších prípadoch sa môže skončiť aj väzením.

Čo je veľa, to je moc

www.youtube.com

Enough is Enough - Chris

Kampaň Enough is Enough je zameraná nielen na fanúšikov veľkých futbalových zápasov. Zameriava sa aj na správanie rodičov počas detských zápasov či správanie futbalistov menších klubov. S podtitulom „futbal si zaslúži lepšie“ hovoria cez príbehy, aké dôsledky môže mať antisociálne správanie.

Napríklad najlepší hráč futbalového tímu, ktorý nesúhlasil s rozhodnutím rozhodcu, a tak naňho nakričal a vynadal priamo na zápase. Bol vylúčený zo zápasu, jeho tím prehral a dva týždne si nezahrá, kým tím sa snaží nájsť rozhodcov, ktorí by im pískali – lebo všetci rozhodcovia na znak solidarity odmietli prísť na ich zápasy.

Alebo otec, ktorý je veľkým nadšencom futbalu a hrdým podporovateľom svojho syna, ktorému sa na futbale darí. Ale pri fandení mu praskli nervy, a tak na tribúne nadával a kričal. Zato bol vylúčený z účasti na zápasoch a jeho syn z hanby prestal chodiť na futbal.

Ocko, nechcem, aby si ma prišiel pozrieť na zápas!

www.youtube.com

Papá, ¡no quiero que vengas a verme al partido!”

Podobnú kampaň má Nadácia Brafa v Španielsku pod hashtagom #noseashooligan alebo nebuď ultra. Zobrazuje rozčúlených rodičov pri zápase detí a detský hlas, ktorý hovorí rodičovi, aby na zápasy nechodil, lebo sa hanbí alebo bojí jeho správania.

Fandíme slušnosti na štadiónoch

Foto: Slovnaft

Slovenská kampaň „Fandíme slušnosti na štadiónoch“ sa začína televíznym spotom a bude pokračovať aktivitami na sociálnych sieťach, s klubmi aj priamo na štadiónoch. „Neopakovateľná, živá atmosféra, radosť z hry, férové súperenie – práve to patrí k futbalu, ktorý máme radi. V kampani chceme upozorniť na to, že výtržnosti a agresivita kazia zážitok z hry a zbytočne poškodzujú meno tohto populárneho kolektívneho športu. Preto pozývame fanúšikov, kluby i hráčov, aby sa k nám pridali a aby sme spolu podporili slušné a ohľaduplné fandenie. Aby sa futbalové štadióny stali miestom, kde s radosťou príde fandiť celá rodina,“ hovorí Anton Molnár, riaditeľ komunikácie spoločnosti SLOVNAFT.

K jeho slovám sa pridáva Miroslav Richtárik, vedúci oddelenia riadenia súťaží Slovensko futbalového zväzu: „Futbalový fanúšik je samozrejmá súčasť každého zápasu, bez jeho prítomnosti a priazne by dianie na trávniku stratilo svoj zmysel. Uchádzame sa a stojíme o každého jedného priaznivca, spoločne vytvárame prostredie, v ktorom je dominujúce spojenie s mužstvom, hráčmi, s hrou, prinášajúcou radosť a spokojnosť. Preto je však potrebné, aby vytvorená atmosféra nebola zašpinená vulgárnymi, rasistickými, agresívnymi prejavmi, ktoré šliapu po ľudskej dôstojnosti a sú nebezpečné pre každého priaznivca futbalu na ktoromkoľvek štadióne. Preto vítame aktivitu Slovnaftu a pripájame sa k nej celou váhou.“

AMI MÉG ÉRDEKELHET