Ford Ranger Raptor

Zážitok vhodný pre skutočných offroad nadšencov: Z Dukly na Devín. Len padák, nohy. A Raptor.

Foto: Martin Šulek


Projekt s Ďurom Koreňom, ako preletieť (a kde sa nedá letieť, prejsť pešo) Slovensko z Dukly na Devín sme pripravovali dlhšie. Samozrejme sa čakalo na vhodné počasie. Ďuro je naším mladým a jediným reprezentantom na prestížnom preteku Red Bull X-Alps, kde sa iba pomocou nôh a paraglajdingového padáka treba čo najskôr dostať zo Salzburgu do Monaka. Alpský hrebeň museli vlani súťažiaci prekročiť nie raz, ale rovno štyrikrát. Cestu naprieč Slovenskom Ďuro starostlivo plánoval a vyhodnocoval predpovede. Na mne bolo zabezpečiť vhodné auto pre úlohu sprievodného vozidla. Rozhodnutie padlo na Ford Ranger Raptor.

Foto: Martin Šulek

Na Duklu dorážame po polnoci a rozkladáme stany. Do rána mrzne.

Dukla

Podľa plánu sme na ceste do Bratislavy, kde máme vyzdvihnúť Raptor. Zvoní mobil. Ďuro. Predpoveď počasia sa mení. Chce zariskovať a vyraziť dnes večer. Preberáme Raptor a vyrážame do Banskej Bystrice. Na diaľnici je Raptor úžasne vychovaný, komfortný a tichý. S úplne novým, nezabehnutým autom spravíme spotrebu 10,6 l/100 km. Ďura nájdeme na parkovisku, rozloženého asi na 20 metroch štvorcových. Vecami naplníme korbu nášho, už expedičného pikapu. Zatiahneme roletu a vyrážame oproti noci na východ. Na zmesi okresiek, diaľnic a horských prechodov mám spotrebu 10,5 l/100 km. Podvozok Raptora sa vyznamenáva aj v serpentínach za Šarišským Štiavnikom. Na Duklu dorážame po polnoci a rozkladáme stany. Do rána mrzne. Zbalíme tábor a o siedmej vyrážame od Pamätníka československého armádneho zboru. Za pár dní bude 75. výročie oslobodenia a región dýcha spomienkami na kruté časy.

Foto: Martin Šulek

Pohon Fordu je nezastaviteľný, a to sme ešte nezapli zadnú uzávierku či redukovanú rýchlosť.

Bardejov

Nedostatok vhodných kopcov určuje úvodnú formu výpravy: pešo smer Medvedie – Nižná Jedľová – Hažlín – Beloveža. Ďuro si nesie len padák. Svetlá výška Raptora 283 milimetrov a 33-palcové All Terrain pneumatiky BF Goodrich nám dovoľujú nasledovať ho skratkami po lesných cestách. Pohon Fordu je nezastaviteľný, a to sme ešte nezapli zadnú uzávierku či redukovanú rýchlosť. Jediným obmedzením je jeho šírka – 15-centimetrové rozšírenie oproti Rangeru cítiť v úzkych závozoch. Podvečer hľadáme skryté táborisko. Večer pri ohni Ďuro naplánuje ďalší postup. Padne rozhodnutie skúsiť odletieť z kopca Kohútik pri Sabinove.

Foto: Martin Šulek

Na Kohútik vedie prašná zvlnená cesta. Zákusok pre Raptor.

Sabinov

V ceste nám ešte stojí Čergov. Ďuro je oddýchnutý, kráča s úsmevom. My ideme dopredu a nachádzame vhodné miesto na spanie pod priehradným múrom Jakubovanskej priehrady. V nasledujúcich dňoch sa ukáže, že Ďuro vie za jeden deň preletieť aj trojnásobnú vzdialenosť ako prejde pešo.

Na Kohútik vedie prašná zvlnená cesta. Zákusok pre Raptor. Jeho podvozok sa líši od Rangera Wildtrack. Po vzore väčšieho brata Ford F-150 Raptor, ktorý bojoval na Baja Rally, dostal závodné Fox Racing tlmiče a vinuté pružiny aj na zadnú nápravu. Tento zásah mu znižuje nosnosť na korbe a schopnosť ťahať „len" dve a pol tony. V teréne mu však dáva doslova krídla. Ak si niečo zaslúži osobitný odstavec a chválu, tak je to práve podvozok Raptoru. Predstavte si cestu, po ktorej idete s ohľadom na auto 20 až 30 kilometrov za hodinu. A v mysli po nej choďte 100. Výsledok? Raptor sa na nej správa lepšie, ako vaše auto pri tridsiatke.

Ďuro dorazí na kopec v sprievode ďalších dvoch pilotov a spoločne vyštartujú. Po chvíli „svahovania" naberú výšku a miznú na juhozápade. Letia ponad Branisko, Spišský Hrad a Ďuro neskôr už sám pristáva pri Hrabušiciach.

Foto: Martin Šulek

Desaťstupňový automat môžeme len chváliť.


Kráľova Hoľa – Nitra

Spíme pod majestátnou Hoľou a zavčas ráno vystupujeme na vrchol. Hore huláka (ako sa medzi „padáčkármi" hovorí silnému vetru), no Ďuro nemení plány. Štartuje za silného vetra a letí ponad Chopok, Donovaly, Krížnu, Turčianske Teplice. Sledujeme ho iba cez aplikáciu a máme čo robiť, aby sme mu po cestách stíhali. Naplno využívame 213 koní výkonu a 500 Nm krútiaceho momentu dvomi turbami preplňovaného naftového dvojlitra. Desaťstupňový automat môžeme len chváliť. Táto kombinácia motora a prevodovky je o dve triedy lepšia ako predchádzajúci šesťstupeň s päťvalcom.

Ďura čakáme na poli pri Lefantovciach pri Nitre. Pristáva takmer na korbe Raptora. Dnes uletel 173 kilometrov!

Foto: Martin Šulek

Osvedčil sa v každej situácii – je to neskutočne univerzálny stroj.

Devín

Ďalšie dva dni ide Ďuro po vlastných cez Sereď, Senec a Ivanku pri Dunaji. Bratislava nás privíta ruchom a hlukom. Po niekoľkodňovom pustovníctve je to kontrastná zmena. Prechod cez Slavín a Slávičie údolie je však magický. Už len finále a sme v cieli na Devínskom hrade. Pripomíname si obete vojny, oslobodenia, ale aj obete bývalého režimu.

Bilancujeme. Ďuro prešiel za sedem dní pešo 200 a preletel 220 kilometrov. My s Raptorom takmer dvetisíc. Veľký obdiv a rešpekt! V prvom rade Ďurovi za krásny výkon. Je to mašina. A brutálna mašina je aj Ford Ranger Raptor. Osvedčil sa v každej situácii – je to neskutočne univerzálny stroj.

Foto: Martin Šulek

Raptor si terén vychutná. A vy s ním.

Ford Ranger Raptor

  • Motor: 4-valcový, naftový, preplňovaný
  • Objem: 1 996 cm3
  • Maximálny výkon: 157 kW (213 k) pri 3750 ot./min.
  • Maximálny krútiaci moment: 500 Nm pri 1750 – 2000 ot./min.
  • Dĺžka: 5363 mm
  • Šírka: 2180 mm
  • Výška: 1873 mm
  • Rázvor náprav: 3220 mm
  • Objem batožinového priestoru: 1229 litrov
  • Prevodovka: automatická, 10-stupňová
  • Maximálna rýchlosť: 170 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h 10,5 sekundy
  • Spotreba podľa výrobcu: 8,9 l/100 km
  • Spotreba v teste: 10,6 l/100 km
  • Ford Ranger Raptor: od 57 588 eur
  • Cena testovanej verzie: 61 872 eur

Foto: Martin Šulek

V teste sme Fordu nič nedarovali, no obstál.

HODNOTENIE

  • Dizajn: 5
  • Jazdné vlastnosti: 5
  • Technická výbava: 4
  • Pomer cena hodnota: 4
AMI MÉG ÉRDEKELHET