Eldugott Görögország 1.: ​A csend és nyugalom szigetei

Élet a turistákon túl.

Paxos
Fotó: Shutterstock

Hiába tudjuk, hogy Görögország az európai kultúra bölcsője és ráadásul gyönyörű, ha sokunkat elriasztanak a turistahadak. Vagy hordák. Éppen ezért a következő sorozatunkban olyan helyeket gyűjtöttünk össze a helléneknél, ahol még nyugodtan lehet pihenni, és helyi lakosokkal is van esély találkozni. Első részünkben csendre és nyugalomra vágyóknak kerestünk szigeteket.

Korfu és Kosz népszerűségét nem kívánjuk elvitatni, az sem lehet kérdéses, hogy a festői Szantorini megérdemelten vezeti évtizedek óta az európai turisztikai toplistákat. A legkedveltebb görög szigetek valóban rendkívüli látnivalókkal és élményekkel csábítanak, gondoljunk csak a képeslapok százairól ismert, hófehérre meszelt, kék tetős házikókra, a végeláthatatlan, homokos partszakaszokra, a partmenti sziklák rejtekeiben ásító barlangokra. Mivel azonban a főszezonra jellemző turistadömping rengeteget levon a forró napsütés, a hűs hullámok és a legfinomabb ételek élvezetéből, érthető, ha azt mondjuk, elég!

Az országról, annak hangulatáról persze nem szeretnénk lemondani. Nem is kell! A görög szigetvilág hatalmas, az internet korában pedig már könnyűszerrel találunk olyan, viszonylag elszigetelt úti célokat, melyek Pozsonyból rövid repülőúttal és néhány órás kompozással vesződség nélkül elérhetők. Annak ellenére, hogy kietlen tájra készülünk, nem kell lemondanunk minden kényelemről és a szabadidős programról sem. Egyes szigeteken változatos túraösvények, másokon remek búvárkodási lehetőségek és – egy kis szerencsével – üres öblök is várnak ránk, míg a nap fáradalmait kellemes, színvonalas vendégházakban, panziókban pihenhetjük ki. Nézzük meg közelebbről, mi mindent rejtenek a tömegturizmus szelétől még érintetlen helyszínek!

Fotó: Shutterstock

Csend, béke és eldugott strandok

Mivel a vízparti pihenéshez talán a görögök értenek a legjobban, valamennyi szigeten hódolhatunk a napozás – fürdőzés – szunyókálás triásznak. Vannak azonban olyan helyek, ahol mintha megállt volna az idő, nem mozdul a levegő sem, azúrkék a víz, a csendet csak a hullámok morajlása töri meg, turisták pedig csak kis számban vannak jelen.

​Folegandrosz

Kezdjük a sort a Szantorini szomszédságában található Folegandrosszal! Világhírű nagytestvére árnyékában itt javarészt görögök üdülnek, nincsenek zajos bárok, tömött strandok, fényes bevásárlóutcák. Folegandrosz fő vonzereje maga a nyugalom. Az aprócska földdarabon három falu épült, lakosainak száma nem éri el az ezer főt sem. Többemeletes szállodák sincsenek, szobát főleg családi panziókban, apró luxushotelekben bérelhetünk – a 2023-as listákat az ötcsillagos Anemi vezeti, de kükladikus (a Kükládok szigeteinek bronzkori kultúrája – a szerk.) hangulatával a Mar Inn is érdemes lehet a figyelmünkre. A strandok nem vagy csak részben vannak kiépítve, így a kisgyerekes családok vagy jetskiző csapatok körében kevéssé népszerűek – Agali, Ambeli, Ligaria és Vincenzo homokja tehát a csendes kikapcsolódás ideális terepe.

Ha pedig egyik napon mégis a séta mellett döntenénk, válasszuk a Chorából induló, a Panagia-templomhoz vezető utat. Noha a hegytetőre vezető út nem túl megerőltető, vigyünk magunkkal ivóvizet és gondoskodjunk a fényvédelemről. Kirándulásunk jutalmául lehengerlő látványban lehet részünk. A templom valami mesés, lépcsőiről pedig Szantorinire látunk át.

​Tilosz

Rodosztól alig háromórás hajóútra hasonló gyöngyszemet találunk. Tilosz, a Kükládok szigetcsoport apró tagja szintén nem a pezsgő éjszakai életéről híres. Komp ide csak minden másnap érkezik, bűbájos kikötőjében családi vitorlások horgonyoznak, a szigeten egyetlen busz közlekedik. Nem egy járat – egyetlenegy jármű! „Fővárosa”, Livadia az Instagramra kívánkozó helyszín: strandja tökéletes, a hegyre kaptató utcácskák fehér házait harsány lilában pompázó virágok díszítik, az ajtók árnyékában lusta macskák várják a finom falatokat. A tengerparti sétányon féltucat családi vendéglátóhely sorakozik – mind tradicionális görög konyhát visz – ám a tetőteraszos koktélbárban a legtöbb világhírű italt elszürcsölgethetjük.

Bár Tiloszon kevés látványosság van, érdemes ellátogatni az Agios Panteleimonas monostorba, ahol a szerzetesek némelyikével akár németül is beszélgethetünk. Ha pedig egy kis kalandra vágyunk, keressük fel a magasan a hegyen épült, vízhiány miatt elnéptelenedett szellemfalut, Mikro Horiót.

​Paxosz

Korfu közelében ugyancsak a ragyogó kék ég és tenger, a drámai szirtek és hűs barlangok, no meg az álmos falvak hódítanak. Ezt kínálja Paxosz tíz kilométer hosszú és 4 kilométer széles apró szigete. Alig több mint kétezren lakják, így a lassításhoz, a ráérős kikapcsolódáshoz kifejezetten ideális. Ha meguntuk a strandolást, az égető napsugarak elől zöld olajfaligetekben sétálva lelhetünk menedékre vagy felfedezhetjük a legnagyobb település, Gaios titkait. Utazásunkat tervezve számolhatunk azzal, hogy nyári hétvégéken 2023-ban is a zenéé lesz a főszerep: a Paxosz Fesztivál keretében a strandokon a komoly- és világzene művészeinek előadásaiba hallgathatunk bele.

A sziget természeti kincsei szintén kicsalogatják az embert a napernyő alól. Keressük fel a nyugati part fehér szikláit, melyek az úgynevezett kék barlangoknak adnak otthont. A leghosszabbat, az 1 200 méteres Ypapantit bejárva garantáltan leesik az állunk, miközben nyaralásunk legszebb fotóit készíthetjük el.