Vplyv koronakrízy na letectvo. Pribudli nové spojenia z Bratislavy

Aký veľký je vplyv koronakrízy na letecký priemysel? Obrovský. Koronakríza a s ňou súvisiace obmedzenia zrazili tento priemysel na kolená. Prepad je vyjadrený v číslach od 60 do 90 % a priemysel dúfa v rýchly postup očkovania.

Foto: Getty Images Hungary

Bratislavské aj pražské letisko medziročne stratili 80 % svojich cestujúcich, to viedenské „len" 75 %. Takéto prepady v číslach znamenajú veľké straty pre všetkých, ktorí pracujú v tomto odvetví. Koronakríza spustila hromadné prepúšťania a v odvetví dnes už pracuje o 200 000 ľudí menej. Budeme mať s kým a kam po skončení krízy lietať?

Výrobcovia lietadiel

Foto: 123rf

Už druhý rok po sebe bol v roku 2020 najväčším výrobcom lietadiel európsky Airbus, ktorého predaj štvornásobne prevýšil jeho hlavného rivala – Boeing. Ten sa po problémoch s uzemnením lietadiel modelu 737 MAX trápil aj s poklesom objednávok lietadiel na dlhé trate. Model 787 sa napríklad za posledné dva mesiace nepredal ani jeden. Za celý minulý rok mal Boeing najmenej objednávok od roku 1984 a zákazníci mu zrušili objednávky na vyše tisíc lietadiel.

Letiská

Foto: Letisko Bratislava

Počas zimy odlieta z Bratislavy každý piatok lietadlo spoločnosti Air Cairo do Hurgady.

Hoci sa letiská snažia vyrovnať s poklesom od 50 do 99 % v závislosti od mesiacov, pomáha im fakt, že ide o kritickú infraštruktúru štátov, ktoré podporia ich fungovanie. Okrem toho sa nezastavila, naopak, vzrástla nákladná letecká doprava. Veľká časť finančných nákladov pri prevádzke letísk je priamoúmerná vyššej leteckej prevádzke, čiže spolu s menej letmi poklesli aj mnohé z výdavkov prevádzkovateľov letísk.

Letecké spoločnosti

Foto: Pixabay

Pre letecké spoločnosti je súčasná situácia vecou prežitia. Mnohé premenili svoje civilné lietadlá na nákladné, keďže vzrástol dopyt po preprave balíčkov aj zásobovaní podnikov pre opatrenia znemožňujúce cestnú dopravu. Iné, ako napríklad nórska spoločnosť Norwegian, úplne opúšťajú diaľkové medzikontinentálne lety. Firma sa zbaví 35 lietadiel a s finančnou pomocou nórskej vlády sa zameria na Európu. To bude znamenať koniec často najvýhodnejším letenkám najmä do Severnej Ameriky. Škrty vo flotile vykoná aj rakúsky Austrian, ktorý do dvoch rokov vyradí 28 lietadiel pre slabý dopyt po leteckej doprave. Nízkonákladové spoločnosti zatiaľ škrtajú len spoje, no už sa objavil aj prvý náznak pozitívnej zmeny: aerolinky EasyJet po intenzívnom nástupe očkovania vo Veľkej Británii zaznamenali nárast rezervácií o 250 %, čo svedčí o chuti ľudí vycestovať hneď, ako to bude možné.

Pozitívne správy

Foto: Pixabay

V mori negatívnych správ je predsa len možné nájsť aj niečo pozitívne. Po 3,5 roku sa končí blokáda vzdušného priestoru Saudskej Arábie pre katarskú spoločnosť Qatar Airways. To znamená, že najmä lety do Afriky sa výrazne skrátia, keďže lietadlá Qataru už nebudú musieť oblietavať celý Arabský polostrov. To pridávalo medzi pol hodinou až štyrmi hodinami času na palube. Podobný krok otvorenia vzdušného priestoru pre Qatar už avizovali aj Spojené arabské emiráty, Bahrajn či Egypt.

Nové lety

Foto: 123rf

Dobré správy vo forme nových spojení máme aj z Bratislavy. Spoločnosť Air Explore začala od 17. 1. 2021 ponúkať dvakrát mesačne priame lety do Štokholmu. Pri tejto nezvyklej frekvencii tak bude robiť minimálne do konca februára. Jednosmerná letenka stojí 119 eur a odlet z Bratislavy je o desiatej hodine, pričom zo švédskej metropoly lietadlo odlieta naspäť o 13:10.

Okrem stále platných piatkových odletov spoločnosti Air Cairo do Hurgady začne od 6. 2. 2021 lietať flydubai raz týždenne do Dubaja. Do najväčšej exotiky sa priamo z Bratislavy dostanete medzi 12. 2. a 24. 3. 2021. Spoločnosť Condor začne na objednávku cestovných kancelárií ponúkať priame spojenie do letoviska Punta Cana v Dominikánskej republike.

Odlety z Bratislavy od cestovných kancelárií môžete aktuálne získať aj na Kapverdy či do Ras al Khaimah v Spojených arabských emirátoch.

AMI MÉG ÉRDEKELHET