Super malé auto

Sú autá, na ktoré sa dokážete hodiny pozerať, no väčšinu času stoja v garáži, lebo sú pre každodenný život nepoužiteľné. Honda Jazz Crosstar je presne opačný prípad.

Foto: Martin Šulek


Sivé káčatko

Foto: Martin Šulek

O existencii Hondy Jazz vieme. Fakt, že Honda vyrobila z tohto modelu už štyri generácie, bude však pre mnohých prekvapením. Počet predaných kusov všetkých generácií vo svete sa rovná päť a pol miliónovej populácii Slovenska. Ani u nás pritom nejde o rekordéra. Jazz pútal vždy viac pozornosti menom ako dizajnom, pričom táto črta mu zostala dodnes. Trochu neproporčne nafúknuté malé autíčko vykúzli skôr úsmev na tvári ako žiadostivý pohľad. „Vajíčkovitý" tvar karosérie je však vzhľadom na pôdorys auta a jeho zaradenie do veľkostnej kategórie B segmentu zárukou veľkorysého vnútorného priestoru.

V prípade Hondy Jazz by preto bolo príznačnejšie označenie nie „supermalé" auto, ale skôr super malé auto. Vlastníci modelu vedia, o čom hovoríme, a nedajú na svoje veľké malé auto dopustiť.

Crosstar

Foto: Martin Šulek

Popularita SUV ovplyvňuje modely naprieč triedami. Podobať sa im chcú aj malé autá, ktoré chcú pôsobiť univerzálnejšie. Dôkazom je aj Jazz Crosstar. Na väčšej univerzálnosti získava o 16 milimetrov zvýšenou svetlou výškou, lepšou ochranou podvozka a oplastovaním nárazníkov a blatníkov. Má integrované strešné nosníky, vlastný dizajn 16-palcových diskov a vodoodolné čalúnenie sedadiel. Výbavu zdieľa s úrovňou výbavy Executive, preto je to Jazz, ktorý stojí v cenníku najvyššie. Oproti štyrom reproduktorom výbavy Executive ich má Crosstar osem a sú napojené na 376-wattové „Premium Audio". Chýba však vyhrievaný volant, čo nám vzhľadom na aktívnejšie zameranie Crosstaru oproti základnej verzii príde nelogické.

Retro-futuro

Foto: Martin Šulek

Interiér pôsobí jednoducho. A retro, ak sa to dá vzhľadom na displeje, nahrádzajúce klasické budíky, povedať. Kvalita vypracovania a použité materiály sú na veľmi vysokej úrovni. Prvým prekvapením po nasadnutí do auta sú predné sedadlá. Na mestské auto majú slušné bočné vedenie a poskytnú komfort aj na dlhšiu trasu. Volant je príjemný a displej za ním napriek skromnej veľkosti prehľadný. Hlavný displej navigácie má uhlopriečku sedem palcov a nové grafické rozhranie. Zďaleka nepatrí medzi najkrajšie alebo najnápaditejšie, ale má príjemnú grafiku a vkusne zladené farby a odtiene. Ladí so špičkovo vypracovaným interiérom a nedehonestuje ho. Nový Jazz nemá prevodovku (o tom neskôr), ale klasickú radiacu páku, na akú sme zvyknutí pri automatoch. Jediná výčitka smeruje k usporiadaniu jazdných režimov. Pri radení pákou do zadnej polohy ľahko zvolíte poslednú polohu B namiesto chceného D-éčka, ktoré sa nachádza na predposlednej polohe. Režim B využíva väčšiu mieru rekuperácie a de facto brzdenia po uvoľnení plynového pedála. Skôr ako zaradíme D-éčko a vyrazíme s Jazzom na cesty, aby sme zistili, ako funguje jeho pohonný systém, oplatí sa rozhliadnuť. Zásluhou vajíčkovitej karosérie má šofér Jazzu výborný výhľad. Vďaka rozdelenému A-stĺpiku je síce trochu netradičný, ale veľmi funkčný!

Variabilný vnútorný priestor

Foto: Martin Šulek


Pre štvrtú generáciu to nie je novinka, ale ak s Jazzom nemáte skúsenosť, potrebujete v vedieť, že má vzadu takzvané „Magic Seats", kúzelné sedadlá. Majú niekoľko využiteľných polôh. Môžete ich klasicky sklopiť a dosiahnuť rovnú podlahu s dnom batožinového priestoru. Druhá možnosť je vyklopiť a zafixovať iba podsedáky, čím získate úložný priestor vysoký od podlahy až po strop. Treťou možnosťou je pri vyklopenom podsedáku zadných sedadiel sklopiťdozadu takmer do roviny sedadlo spolujazdca a po spustení podsedákov zadnej lavice získať dlhé sedadlo na spôsob zubárskeho kresla. Podobne sa dá manažovať batožinový priestor zo základných 298 na maximálnych 1199 litrov.

Variabilný vnútorný priestor

Foto: Martin Šulek


Pre štvrtú generáciu to nie je novinka, ale ak s Jazzom nemáte skúsenosť, potrebujete v vedieť, že má vzadu takzvané „Magic Seats", kúzelné sedadlá. Majú niekoľko využiteľných polôh. Môžete ich klasicky sklopiť a dosiahnuť rovnú podlahu s dnom batožinového priestoru. Druhá možnosť je vyklopiť a zafixovať iba podsedáky, čím získate úložný priestor vysoký od podlahy až po strop. Treťou možnosťou je pri vyklopenom podsedáku zadných sedadiel sklopiťdozadu takmer do roviny sedadlo spolujazdca a po spustení podsedákov zadnej lavice získať dlhé sedadlo na spôsob zubárskeho kresla. Podobne sa dá manažovať batožinový priestor zo základných 298 na maximálnych 1199 litrov.

Variabilný vnútorný priestor

Foto: Martin Šulek


Pre štvrtú generáciu to nie je novinka, ale ak s Jazzom nemáte skúsenosť, potrebujete v vedieť, že má vzadu takzvané „Magic Seats", kúzelné sedadlá. Majú niekoľko využiteľných polôh. Môžete ich klasicky sklopiť a dosiahnuť rovnú podlahu s dnom batožinového priestoru. Druhá možnosť je vyklopiť a zafixovať iba podsedáky, čím získate úložný priestor vysoký od podlahy až po strop. Treťou možnosťou je pri vyklopenom podsedáku zadných sedadiel sklopiťdozadu takmer do roviny sedadlo spolujazdca a po spustení podsedákov zadnej lavice získať dlhé sedadlo na spôsob zubárskeho kresla. Podobne sa dá manažovať batožinový priestor zo základných 298 na maximálnych 1199 litrov.

Iba hybridný pohon

Foto: Martin Šulek

Okrem toho, že použitie hybridného pohonu je jeden z mála naozaj efektívnych spôsobov, ako sa dnes zmestiť do emisných noriem, je to aj najrozumnejší pohon pre mestské auto. Nízke rýchlosti, časté zastavenia a státia na križovatkách i v kolónach neúmerne zvyšujú spotrebu a aj emisie konvenčného spaľovacieho motora. Na elektromobily či plug-in hybridy zase nie sme vybavení infraštruktúrou. Takzvaný „samonabíjací" hybrid dával aj pre mestský Jazz ako jediný zmysel. Honda však koncept hybridu poňala pri Jazze, podobne ako pri modeli CR-V, trochu inak. Väčšina hybridov využíva spaľovací motor na pohyb pohonnej sústavy, pričom elektromotor mu sekunduje. Batéria ukladá narekuperovanú elektrickú energiu brzdenia a zásobuje ňou systém, keď auto stojí a na rozbehy, prípadne posunovania sa, keď je spaľovací motor v nečinnosti. V Jazze slúži spaľovací motor hlavne na výrobu elektrickej energie. Cez spojku sa vie zapojiť priamo do pohonnej sústavy, ale väčšinu času to nerobí. Autom spravidla hýbe elektromotor. Jazz teda funguje ako elektromobil, ktorý si vozí vlastnú, benzínom poháňanú elektrocentrálu. Vtipné je, že hoci v pohone absentuje prevodovka, motor pri výrobe elektriny mení otáčky a simuluje preradenia. Nič netušiaci šofér nezistí, že spaľovací motor nie je počas akcelerácie spojený s kolesami. Samozrejme, štarty a rozbehy z miesta sú spravidla tiché, bez intervencie benzínového štvorvalca. A výsledok?

Výborná mestská spotreba

Foto: Martin Šulek

Výrobca udáva mestskú spotrebu modelu Jazz Crosstar 2,7 litra na 100 kilometrov. Pre výbavy Elegance a Comfort dokonca 2,4 litra na 100 kilometrov! Tieto hodnoty sa nám nepodarilo dosiahnuť, ale na mestskom okruhu v Banskej Bystrici, ktorý zahŕňa aj kopcovitý terén a jazdu po obchvate, sme Jazzu namerali spotrebu 3,7 litra na 100 kilometrov. Oproti rozprávkovým číslam výrobcu je síce horšia, ale v reálnom svete výborná hodnota!

Na stokilometrovom okruhu Banská Bystrica – Zvolen – Kremnica – Turčianske Teplice – Banská Bystrica si Jazz Crosstar vystačil so štyri a pol litrami benzínu. Tretinu okruhu pritom tvorí diaľnica a testované auto muselo prejsť aj horský priechod Šturec. Čiže opäť skvelá hodnota. Prostredím, v ktorom je Jazz priemerný, je diaľnica. Cestu z Bratislavy do Banskej Bystrice s priemernou rýchlosťou 132 km/h zvládol Crosstar so spotrebou 7,1 litra na 100 kilometrov.

Pohodlný a bezpečný

Foto: Martin Šulek

Podvozok Jazzu Crosstar je prekvapivo pohodlný. Zaradili by sme ho skôr k tým mäkším. Riadenie je príjemné a iba vo vyšších diaľničných rýchlostiach evidujeme „pikosekundové" meškanie po zatočení. Oblúk strmších zatočení musíme počas zákruty mierne dotvárať. Nad jazdou bdie niekoľko asistentov: adaptívny tempomat, inteligentný obmedzovač rýchlosti, čítanie dopravných značiek, systém autonómneho brzdenia a zmiernenia následkov čelnej kolízie, systém na zníženie rizika vybočenia z jazdného pruhu, automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel či detekcia chodcov a vozidiel. Airbagov je v Jazze desať, vďaka čomu ponúka najkomplexnejšiu bezpečnosť vo svojej triede.

Prostriedok, nie cieľ

Foto: Martin Šulek

Po osobnej skúsenosti s Hondou Jazz môžeme povedať, že je to auto, ktoré ponúka oveľa viac, ako sa zdá. Klasickému fanúšikovi motorizmu neponúkne sexi krivky ani športový prejav. V pragmatickejších časoch a v spoločnosti, ktorá sa pozerá na auto skôr ako na prostriedok, a nie cieľ, však dávame Jazzu lepšie vyhliadky do budúcnosti. Je úsporný, pohodlný, bezpečný, eko a myslí mu to. Z mála vie navariť veľa.

„Povinná“ výbava

Foto: Martin Šulek

Priestor: Dostatok miesta na zadných sedadlách nemusí byť podmienený päťmetrovou dĺžkou a trojmetrovým rázvorom. Pri Jazze je navyše priestor zadných sedadiel úžasne variabilný.

Spotreba: Jazdiť v meste so spotrebou pod štyri litre benzínu a s plynulosťou elektromobilu bez nutnosti nabíjať – to je to najlepšie, čo vám dnes hybridy vedia ponúknuť.

Komfort: Od podvozka po sedadlá. Jazz prekvapí svojou mäkkosťou, no zároveň dobrým držaním stopy a tela.

Honda Jazz Crosstar E:Hev

Foto: Martin Šulek

  • Motor: 4-valcový, benzínový, nepreplňovaný
  • Objem: 1498 cm3
  • Maximálny krútiaci moment: 131 Nm pri 4500 – 5000 ot./min.
  • Prevodovka: e-CVT
  • Spotreba podľa výrobcu: 3,9 l/100 km
  • Spotreba v teste: 4,5 l/100 km
  • Cena testovanej verzie: 23 990 eur
  • Odporúčame: MOL DYNAMIC GOLD DX 0W-20

Olej a autochemikálie pre svoje auto nájdete na: www.slovnaft.sk/vybermaziva

AMI MÉG ÉRDEKELHET