Chráňte cyklistov – 5 základných pravidiel pre vodičov

Na celom svete sa zvyšuje počet cyklistov na cestách, preto by účastníci dopravy mali byť ešte opatrnejší. V pravidlách cestnej premávky nájdete všetko dôležité – ale na čo teda dávať najväčší pozor, aby ste predišli nehodám?

Foto: Shutterstock

Skoro každý z nás začína ako chodec, ktorý časom vyskúša kolobežku, bicykel, prípadne motorku či skúter, aby si nakoniec sadol do auta alebo až do kamiónu. Medzi účastníkmi dopravy často vznikajú nedorozumenia, ktoré možno vyriešiť na základe dopravných pravidiel. Mnoho vecí ale závisí od samotných vodičov a cyklistov, a to podľa motta: neohrozujme iných, neprekážajme jeden druhému a dávajme pozor na zraniteľnejších.

BEZPEČNÁ MINIMÁLNA BOČNÁ VZDIALENOSŤ JE 1,5 METROV

Foto: Pexels

Či už jazdíte na ceste motorkou alebo bicyklom, jedným z najväčších nebezpečenstiev je, že vás vytlačí vozidlo. Kto nechodí na dvoch kolesách, asi nerozumie tomu, prečo sa bavíme „o centimetroch“, veď sa „každý zmestil, nikomu sa nič nestalo“. Nie nadarmo je ale v predpisoch uvedená 1,5-metrová bočná vzdialenosť: to by malo byť minimom, ak predbiehate niekoho na motorke alebo bicykli.

ČO ZNAMENÁ VHODNÁ VZDIALENOSŤ?

Cyklisti v meste môžu byť nútení náhle zmeniť smer jazdy kvôli výtlkom, kanalizačným poklopom či iným prekážkam na ceste, ale ohrozujú ich aj zabudnuté pootvorené dvere áut alebo z parkovísk cúvajúce vozidlá. Práve preto cyklisti nemusia jazdiť úplne vpravo, na okraji cesty, musia mať dostatok miesta na prípadné neplánované manévre. To isté platí aj pre motorkárov: motocykel sa šmykne ľahšie, ako auto, preto aj drobný štrk z okraju vozovky či menšia olejová škvrna nesie v sebe potenciálne nebezpečenstvo, ak motorista nemá dostatok miesta na ich obídenie. Rýchlosť motorky sa nedá ani porovnať s tou na bicykli; človek je na nej ešte zraniteľnejší, v prípade nehody ho nechráni bezpečnostný pás ani kovová karoséria.

Mimo obce zas treba byť pozorný kvôli obrovskému rozdielu v rýchlosti: bočný vietor kamiónu môže dokonca zhodiť cyklistu zo sedla. Ale aj výrazný zvukový efekt rýchleho kamiónu môže vyľakať skupinu menej skúsených cyklistov.

VYHÝBAJTE TE SA MŔTVYM UHLOM!

Foto: unsplash

Cyklisti by mali v premávke dbať o to, aby sa nedostávali do mŕtvych uhlov vozidiel, ktoré v prípade nákladiakov alebo autobusov môžu byť až niekoľkometrové, a to do šírky aj do dĺžky! Ďalším všeobecným pravidlom „na prežitie“ je, že cyklisti vždy musia byť viditeľní. Svetlo, oblečenie s reflexnými prvkami a odrazky nie sú užitočné len večer, vďaka nim šoféri uvidia cyklistu oveľa skôr aj za denného svetla.

KĽUČKOVANIE A PREDBIEHANIE

Predpisy umožňujú motocyklistom aj cyklistom predbehnúť stojaci rad áut pri svetelnej signalizácii či železničnom prechode. Kým motorkári to môžu urobiť vedľa áut, cyklistom je to dovolené výlučne sprava, pri okraji vozovky. Cestujúci v aute by sa mali pred výstupom vždy pozrieť do spätného zrkadla, cyklisti by zas nemali prekročiť bezpečnú bočnú vzdialenosť ani v prípade stojacich áut.

Foto: Pixabay

A na záver ešte jedna rada ohľadom motocyklistov: často predbiehajú rad premávajúcich áut naraz, čo je proti pravidlám. Vtedy je ale lepšie, ak šoféri nechajú bokom svoju averziu, a napriek situácii si zachovajú chladnú hlavu a sledujú najmä bezpečnosť všetkých účastníkov premávky.

Veď každého niekto čaká doma a základom všetkých pravidiel je doprava bez nehôd.

Prečítajte si aj: Ako odložiť bicykel na zimu?

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET