​Nové priame železničné spojenia zo Slovenska na Ukrajinu

Foto: Regiojet

Železničná trať medzi Košicami a Mukačevom cez hraničný priechod Čierna nad Tisou je v súčasnosti jediným osobným železničným spojením medzi Slovenskom a Ukrajinou. Kým Regiojet spúšťa novú priamu linku z Prahy do Čopu, nová slovenská vláda plánuje spustiť linku Košice − Kyjiv.

Foto: ZSSK

Na Ukrajine, kde je širší rozchod koľají než na Slovensku, je ešte z čias, kedy časť Zakarpatska patrila Československu, zavedená jediná trať rovnakého rozchodu, ako na Slovensku - cez Čiernu nad Tisou do Čopu, s pokračovaním do Mukačeva. Na tejto linke jazdí dopravca ZSSK motorovými súpravami. V minulom roku bolo na tejto linke prepravených viac ako 74 000 cestujúcich.


Foto: ZSSK

Priame rýchliky R 960/R 961 a R 962/R 963 (ktoré majú len druhú triedu) premávajú z Košíc denne, po zastavení v pohraničných staniciach na oboch stranách hranice až do Mukačeva, kde je možnosť prestúpiť na vnútroštátne spoje Ukrajinských železníc do miest Ľvov, Kyjev, Odesa a ďalšie.

V Mukačeve však na vlak nastúpite v južnej časti obvodu stanice, mimo staničnej budovy a nástupísk Ukrajinských železníc.

Vlaky premávajú denne s odchodom z Košíc o 8:46 a 11:46 a príchodom do Mukačeva o 14:00 a 16:53.

V opačnom smere odchádzajú dva vlaky o 14:48 a 18:16 a do slovenského mesta prichádzajú o 18:17 a 21:33.

Foto: Shutterstock

Železničná stanica v Košiciach

Ministerstvo dopravy však zvažuje obnovenie priameho vlakového spojenia medzi Košicami a Kyjivom do konca roka 2024 po inej trase. Cez hraničný prechod v Maťovciach vedie širokorozchodná trať, ktorá je v súčasnosti využívaná len pre nákladnú dopravu a vedie do Hanisky pri Košiciach. V prípade zvažovaného zavedenia priameho spojenia by sa na tejto linke dali použiť priame vozne Ukrajinských železníc, no po vystúpení by ste neboli na košickej hlavnej stanici, ale v Haniske - odkiaľ by ešte bolo nutné dopraviť sa na hlavnú železničnú stanicu, nehovoriac o dobudovaní nástupíšť pre osobnú dopravu v samotnej Haniske.

Regiojet spúšťa priamu linku Praha - Košice - Čop

Foto: Shutterstock

Súkromný dopravca Regiojet nastolil inú stratégiu. V spolupráci s Ukrzaliznytsiou, Ukrajinskými železnicami, predlžuje denne jeden pár vlakov z Prahy do Košíc až priamo do ukrajinského Čopu, kde Regiojet ako "dar ukrajinskému ľudu" investuje z vlastných peňazí do staničnej infraštruktúry. Z tejto stanice môžu cestujúci na a z Ukrajiny využiť vlaky Ukrajinských železníc. Podľa portálu Zdopravy.cz budú na začiatku takto jazdiť tri vozne. Vlak vyrazí z Prahy o 21:38, z Košíc o 6:38 a do Čopu príde o 9:35 nášho času. Naspäť sa vydá o 16:35 nášho času z Čopu, do Košíc dorazí o 20:14 a po nočnej jazde dorazí do Prahy krátko pred šiestou ráno.

Regiojet by rád predĺžil linku až do Mukačeva, no trať z Čopu do Mukačeva nie je elektrifikovaná, na čom však má Regiojet záujem participovať. A majiteľ firmy sa vyjadril, že by mal záujem prevádzkovať priame vlaky

Prvý priamy vlak z Prahy do Čopu vyrazí 27. marca 2024 a pôjde o prvý stopercentne komerčný spoj medzi Európskou úniou a Ukrajinou.

Foto: Regiojet

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET