Klíma potrebuje prevetrať – v zime aj na jar

Pre mnohých z nás znamená koniec zimy a začiatok jari čas, keď po niekoľkých mesiacoch siahame po tlačidle zapnutia klimatizácie v aute. Odborníci odporúčajú „prevetrať" klímu aj v zimných a jarných mesiacoch.

Foto: Getty Images Hungary

Klimatizácia je už takmer samozrejmou súčasťou všetkých áut. Stále ešte bojuje so stigmou vyššej spotreby pri jej pustení, hoci pri autách nad 85 kW to už dlho nie je pravdou. V zime klíma zostáva vypnutá nielen pre šetrenie paliva, ale aj pre jej zdanlivú nepotrebnosť. Avšak z praktického, ako aj technicky-preventívneho hľadiska je dobré vytvoriť si zvyk púšťať klímu v každom ročnom období.

Od zarosených okien po zápach

Foto: 123rf

Jesenné, zimné a jarné mesiace charakterizujú zarosené či zamrznuté okná. Klimatizácia môže byť tým pravým riešením. Klimatizácia vzduch vysušuje, a tak nekonečný problém so zahmlenými sklami zvnútra môžete vyriešiť jedným trikom. Najmä, ak ofukovanie necháte nasmerované na čelné sklo.

Druhým dobrým praktickým dôvodom, prečo klímu občas zapnúť, je predchádzanie vzniku plesní a baktérií, ktoré sa zachytávajú na filtroch a vnútri potrubia. Práve tie spôsobujú, že keď po pol roku opäť klímu spustíme, zacítime zápach typický skôr pre staré domy či nevetrané pivnice. Ten sa môže vyskytnúť aj vtedy, ak klímu vypíname príliš rýchlo a klimatizačný okruh sa nestihne počas jazdy vysušiť. Okrem nepríjemného zápachu môžu tieto baktérie spôsobiť bolesť hlavy, únavu, nádchu, zápal priedušiek, alergie, či dokonca dopomôcť k astme.

Ochrana pred drahou opravou

Foto: 123rf

Ďalším z dôvodom na „prefúknutie" klimatizácie je technicko-preventívne hľadisko. Tak ako všetky ostatné časti auta, aj táto bola vyrobená so zámienkou jej prevádzkovania. Ak stojí ľadom, jej pohybujúce sa časti necirkulujú a kompresor nevystrekuje mazací olej do klimatizačného systému. Tým, že nie sú jej súčasti lubrikované, môže dôjsť k prasknutiu tesnenia alebo poškodeniu. A to znamená stratu klimatizačnej kvapaliny, slabší výkon klímy či nutnosť jej doplnenia a opravy kompresora. A to už je drahšia z opráv.

Pravidelná údržba – najmä pred začiatkom jari

Foto: Getty Images Hungary

Hovoriť o nutnosti pravidelnej údržby je aj v prípade klimatizácie nosením dreva do lesa. No len vďaka nej predídete omnoho drahším opravám a klimatizácia bude tiež fungovať na vyššej efektivite aj spotrebovávať menej energie. Klimatizácia a vzduchové a peľové filtre by mali byť pravidelne čistené. Odporúčame polročný interval. Filtre nás chránia pred jarným a letným náporom peľov a prachu, ako i zimné znečistenie z ovzdušia. Samotná chladiaca kvapalina v klimatizácii by sa mala meniť približne raz za dva roky.

A ešte jedna dobrá šoférska rada na záver. Aj v lete ste už určite počuli o pravidle vypnúť klímu päť až desať minút pred skončením jazdy. To pomáha telu pripraviť sa na veľký teplotný rozdiel po vystúpení z vychladeného auta. No má to aj iný účel. Keď vypnete klímu, no ešte pár minút idete ďalej, stihne sa vysušiť výparník, čím sa eliminujú baktérie v klimatizačnom systéme. Predídete tak vzniku zápachu aj sa ochránite pred baktériami a vírusmi, čo je po celom svete už rok témou číslo jeden.

AMI MÉG ÉRDEKELHET