DVE DEKÁDY S CAYENNE: PORSCHE CAYENNE GTS

Ako sa zo spochybňovaného SUV z dielne legendárneho výrobcu športiakov stal ťahúň celej automobilky Porsche.

Foto: Martin Šulek

Keď vyrobíme terénne auto podľa našich štandardov kvality a bude mať na kapote znak Porsche, ľudia ho kúpia,“ vyhlásil v roku 1989 podnikateľ, automobilový dizajnér a syn zakladateľa slávnej automobilky Ferdinand „Ferry“ Porsche. Jeho slová sa potvrdili aj pri prvom novodobom Porsche so štyrmi dverami, ktoré svet spoznal o vyše dekádu neskôr pod názvom Cayenne.

RISKANTNÉ ZÁCHRANNÉ KOLESO

Foto: Martin Šulek

Porsche čelilo začiatkom 90. rokov minulého storočia vážnym existenčným problémom. Predaj legendárnej značky kolísal ročne na úrovni 23-tisíc predaných áut zo všetkých modelov, čo dostalo fabriku do červených čísel. Na stole bolo rozhodnutie: buď bude vyrábať a predávať iba tradičné športové modely, čo nepotrvá dlho, alebo skúsi dobiť nový segment, a popritom vyrábať aj slávne športiaky. Automobilka pôvodne zvažovala, že zablúdi do segmentu rodinných viacúčelových vozidiel – MPV (Multy Purpose Vehicle), populárnych na americkom trhu. Poviete si, Porsche a MPV?! Nemalú vlnu odporu skalných fanúšikov značky zdvihlo aj konečné rozhodnutie vedenia vyrábať nové auto s karosériou SUV. Žiadne klasické športové kupé, ale poriadne veľké SUV.

SPOLOČNÝ PROJEKT

Foto: Martin Šulek

Porsche ohlásilo vývoj nového modelu v spolupráci s automobilkou Volkswagen pod názvom Colorado. Výsledkom spoločného úsilia boli Cayenne a Touareg, zdieľajúce rovnakú platformu. Napriek skepticizmu trhu si automobilka dala vysoké ciele: Cayenne malo byť autom nesúcim športové gény Porsche, skombinované s unikátnymi schopnosťami v teréne. O tom, či sa to podarilo, sa mohol automobilový svet presvedčiť v roku 2002. Znevažovaný „gázik“ od Porsche mal štyri a pollitrový osemvalec, zrýchlenie z nuly na stovku pod šesť sekúnd, maximálnu rýchlosť 266 kilometrov za hodinu, pneumatické pruženie, možnosť zvýšiť svetlú výšku až na 27 centimetrov, štvorkolku schopnú distribuovať krútiaci moment v pomere 100:0 až 0:100, redukčnú prevodovku, uzávierky diferenciálov...

Napriek kuvikaniu „pravoverných“ sa model Cayenne predával ako teplé rožky. V rokoch nasledujúcich po spustení výroby sa ho predalo ročne v priemere 35-tisíc kusov, čo bolo viac ako všetkých ostatných modelov Porsche dohromady. V lete 2020 zišiel z linky miliónty kus! Toľko k správnosti rozhodnutia fabriky a vizionárskemu výroku Ferryho Porsche z roku 1989.

LOV ZA DOKONALOSŤOU

Foto: Martin Šulek

Po uvedení prvej verzie modelu Cayenne nasledovali ďalšie dve generácie a množstvo „podmodelov“, ktoré posúvali pomyselnú latku stále vyššie. Súčasné Turbo GT zrýchli z nuly na stovku za 3,3 sekundy a má maximálku 300 kilometrov za hodinu. Na Nürburgringu drží traťový rekord medzi SUV-čkami s časom 7:39. Najsilnejší hybridný model Turbo S E-Hybrid má výkon 680 koní a krútiaci moment 900 Nm! V roku 2017 sa Cayenne zapísal do Guinnessovej knihy rekordov v disciplíne „najťažšie lietadlo ťahané sériovým automobilom“. Naftový model S Diesel vliekol za sebou 285-tonový Airbus A380. K „off-roadovým“ úspechom sa dostaneme neskôr. Jednoducho, model Cayenne sa stal kameňom úrazu.

OSLAVA V PÚŠTI

Foto: Martin Šulek

Dvadsiate výročie modelu si zaslúžilo adekvátnu pozornosť. Oslava sa konala v Spojených arabských emirátoch v oáze Hatta, vzdialenej hodinu a pol jazdy od Dubaja, v blízkosti hranice s Ománom. Po príchode nás čakali expedičné vozidlá Cayenne prvej generácie, ktoré odkazujú na slávnu sériu Transsyberia. V roku 2006 sa na slávne preteky z Moskvy do hlavného mesta Mongolska Ulanbátar,dlhé 7000 kilometrov, prihlásili dva súkromné tímy s upravenými modelmi Cayenne S a získali prvé aj druhé miesto.

Porsche, inšpirované týmto úspechom, vyrobilo 26 kusov s prívlastkom Transsyberia. V roku 2007 obsadili posádky týchto áut prvé tri miesta a rok nato všetky miesta v prvej desiatke okrem šiestej priečky! Zdvihnuté Cayenny s expedičnou výbavou a ochranným orámovaním pôsobili uprostred púštnej krajiny majestátne. Karoséria síce časom stratila niekdajší šmrnc, ktorý však prekryli surovosťou úprav a patinou. Výsledkom bola láska na prvý pohľad. Aj interiér pôsobil stále hodnotne a zachovane. Pripomínal časy, keď Porsche ladilo kokpit do dreva a svetlej kože. Pocit, s ktorým sa dodnes stretávame pri talianskych prémiových značkách. V teréne mali autá obrovskú rezervu. Ťažšie úseky sme prechádzali na redukcii a atmosférické osemvalce sa ledva pretáčali medzi 1500 a 2000 otáčkami. Na rovnejšom úseku sme ich nakrátko vytočili k šesťtisícovej hranici a zisťovali, koľko skrytého hnevu sa stále ukrýva v starých strojoch. Túžba vlastniť takéto auto rástla s každým prejdeným kilometrom.

PRIAMA KONFRONTÁCIA

Foto: Martin Šulek

Následne sme si presadli do súčasnej tretej generácie, pričom sme dostali jediné GTS vo flotile. Na dokonalých arabských cestách je jediným limitom hustá sieť radarov. Dvadsaťročný posun k športovej verzii vozidla bol evidentný. Štvorlitrový osemvalec má už dve turbá, ale otáčky mu stále chutili. Hnev v útrobách stroja bol vypilovaný a znásobený.

Pod plynovým pedálom sme mali rýchlejších a ochotnejších 460 koní výkonu. Tie si po krátkych šprintoch odpľúvali do výfuku. Trojkombinácia riadenia, motora a podvozka mala aj v Cayenne neodškriepiteľný podpis Porsche. Nasmerovali sme si to do terénu, kde sa ukázala druhá strana mince. Medzi ostrými kameňmi sme museli kľučkovať opatrne, aby sme nepoškriabali 22-palcové disky či neprerazili nízkoprofilové pneumatiky. Diferenciály si už uzatváral model Cayenne sám podľa uváženia. My sme mu dali cez infotainment akurát vedieť, na akom povrchu sme sa aktuálne nachádzali. Pohon neváhal, ale cítili sme veľký rozdiel v smerovaní modelu. Na ceste sa cítil doma, v teréne bol akoby na špičkách.

PÚŠTNE DOBRODRUŽSTVO

Foto: Martin Šulek

Pri návrate do Dubaja sme odbočili medzi žlto-červené duny. Pre jazdu na piesku platia iné zásady, preto sme spustili tlak pneumatík. Potrebovali sme čo najväčší kontakt s povrchom a čo najväčšiu plynulosť – za dobrým jazdcom ostáva v púšti vzorka pneumatiky, za zlým rozrytá koľaj. Napriek obrovskému výkonu sme dokázali previesť Cayenne púštnymi dunami plynule. Pohon reagoval v režime „piesok“ naschvál lenivšie, ale distribúcia výkonu na kolesá bola bezchybná. Ani raz sa nestalo, aby nás štvorkolka nechala v štichu, podhrabla alebo sa „zamyslela“. Na pieskovom povrchu sme plávali. Všetky p okyny do riadenia a pohonu prichádzali s oneskorením – podobne, ako pri plavbe loďou. Fakt, že sme sa mohli na Cayenne stopercentne spoľahnúť, otváralo dvere zábave a vychutnávaniu si tejto inak ťažkej a zložitej disciplíny.

KAM VYRÁSTOL?

Foto: Martin Šulek

Model Cayenne sa zmenil. Je stále univerzálny, hoci menej terénny. Každopádne je autom, ktoré sa naďalej rodí s obrovským potenciálom a posúva vlastné limity za hranice bežne potrebného. A my sme mali počas jazdy pocit, že sme nechali profesora z Harvardu doučovať svoje dieťa na prvom stupni základnej školy. Taká je značka Porsche a taký je model Cayenne – stále vám ukazuje, že má na viac. Podstatne na viac, ako sa možno na prvý pohľad zdá.

TOP VLASTNOSTI

Foto: Martin Šulek

POHON: Už mu neviete toľko rozkazovať ako pri prvej generácii, čo však znamená iba jedno: zásluhy za zvládnutie situácie plne preberá auto.

RIADENIE: V Porsche vyvoláva každá akcia okamžitú, nekompromisnú reakciu. Platí to aj o Cayenne a jeho riadení. Oproti minulosti je tento pocit znásobený.

MOTOR: Dnes vyrába fabrika aj veľmi rýchle elektrické autá. Vybrúsený zvuk a prejav motora v Cayenne zvýši zážitok z jazdy. A je jedno, či má osem alebo šesť valcov, či nemá turbo alebo ich má dve.

ODPORÚČAME: MOL DYNAMIC PRIMA 5W-40

PORSCHE CAYENNE GTS

Foto: Martin Šulek

  • MOTOR: 8-valcový, benzínový, preplňovaný
  • MAXIMÁLNY VÝKON: 338 kW (460 k)
  • OBJEM BATOŽINOVÉHO PRIESTORU: 656 litrov
  • PREVODOVKA: 8-stupňová, automatická
  • MAXIMÁLNA RÝCHLOSŤ: 270 km/h
  • ZRÝCHLENIE 0-100 KM/H: 4,5 sekundy
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 13,3 – 14,1 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE: - l/100 km
  • PORSCHE CAYENNE: od 125 215 eur
AMI MÉG ÉRDEKELHET