Všetko, čo potrebujete – Suzuki S-Cross
S-Cross je ako starý dobrý učiteľ. Učil vás i vaše deti. Tradične odučí telesnú a technické práce, ale vďaka pravidelným školeniam aj etiku a informatiku.
Nehas, čo ťa nepáli. Presne taký príkaz dostali inžinieri zo Suzuki a skutočne: ich vedrá zostali takmer plné vody. S-Cross klame telom, no keď sa mu pozriete na zúbky, zistíte, že má iba mejkap, nové šaty a bol na dvoch-troch školeniach. A to je dobrá správa! Čo bolo dobré, dobrým zostalo. Navyše prišiel s novým dizajnom a aktuálnymi bezpečnostnými a asistenčnými systémami.
Nové šaty
Foto: Martin Šulek
Model SX4 S-Cross je na trhu s malými zmenami pomaly desať rokov. Suzuki ho neustále omladzuje, aby bol na pulze dňa, no do jeho podstaty zasahuje minimálne. Platí to aj tentoraz, hoci dizajnéri sa činili: S-Cross dostal novú prednú a zadnú časť. Obe sú robustnejšie, modernejšie a dávajú autu impozantnejší vzhľad. Ak dosluhujúci model pôsobil jednoducho a prístupne, modernizácia ho pocukrovala puncom prémiovosti. Predná maska má vysoké, takmer kolmé čelo, lakovanú mriežku chladiča a integruje nové LED svetlomety. Na zadnej časti sú tiež delené brzdové svetlá, lištou opticky spojené do jedného celku. Sympatické je, že funkčnosť nemusela ustúpiť dizajnu: spodné časti nárazníkov, plastová ochrana prahov a lemy blatníkov ostali matné a nelakované. Rázvor, dĺžka aj šírka sú nezmenené, S-Cross narástol iba na výšku.
Vyladený motor
Foto: Martin Šulek
S-Cross má starý dobrý benzín s prívlastkom mild hybrid. Štvorvalcová 1,4-ka s turbom už bola v minulosti prepracovaná. Dostala 48-voltový systém, malú baterku a malý elektromotor, tzv. štartér-generátor. Spotrebe ani dynamike to reálne nepomohlo, ale ani neuškodilo. Zrejme to však poslúžilo tomu, že môžeme taký motor naďalej používať. Inými slovami: vyhol sa halapartni emisného kata. A to je dobre, lebo je to dobrý motor. Primerane tichý, má príjemný, v dobrom zmysle slova obyčajný zvuk a je úsporný. V meste aj mimo mesta s ním budete vedieť jazdiť pod šesť litrov benzínu, na diaľnici si vypýta iba o liter viac. Prítomnosť mild hybridného systému si všimnete ihneď – znateľne z kopca rekuperuje a dobíja baterku. Na to si treba zvyknúť. Ak ste často využívali jazdu na zotrvačnosť, budete musieť vyraďovať. Pozitívne je, že brzdný účinok šetrí doštičky a platničky a narekuperovaná energia sa zmysluplne použije. Permanentne nabíja 12-voltový akumulátor, napája osvetlenie a ozvučenie, roztáča motor pri činnosti štart-stop systému a vie k jazde pridať 13 koní výkonu a 53 Nm krútiaceho momentu. Mimochodom, práve nenávidený štart-stop systém je v S-Crosse výborne vyladený a nemal som potrebu ho vypínať. Spaľovací motor „zhasne“ a opäť štartuje naozaj takmer neznateľne. S-Cross má v tomto roku dostať aj plne hybridný pohon z dielne Suzuki s robotizovanou automatickou prevodovkou. Sme zvedaví, ako to dopadne.
Nerozmaznáva, ale slúži
Foto: Martin Šulek
Systém pohonu všetkých štyroch kolies AllGrip stále ponúka aj možnosť uzávierky medzinápravovej spojky. Nie je to najsofistikovanejší ani najzábavnejší pohon, ale vytiahne vás z každej šlamastiky a dovolí vám dostať sa oveľa ďalej, ako naozaj potrebujete. V tomto, ale aj celkovo nám tak Suzuki pripomína dobrého rodiča. Hoci vám nedá všetko, po čom túžite, dá vám presne to, čo potrebujete. Aj S-Crossu chýba trochu toho a trochu onoho. Vo výsledku je to však (už takmer desať rokov) v najlepšom zmysle slova jednoduché, ale funkčné a kvalitne vypracované auto za dobré peniaze. Dovolíme si tvrdiť, že je to najlepší kompaktný crossover so štvorkolkou do 25-tisíc eur.
Suzuki S-Cross má 4-valcový, benzínový, preplňovaný motor, dĺžka 4300 mm, šírka 1785 mm, výška 1589 mm, objem batožinového priestoru 430 litrov, spotreba podľa výrobcu 5,8 – 6,1 l/100 km, spotreba v teste 5,6 l/100 km, cena od 19 290 eur, cena testovaného modelu 24 720 eur.