Všetko, čo potrebujete – Suzuki S-Cross

S-Cross je ako starý dobrý učiteľ. Učil vás i vaše deti. Tradične odučí telesnú a technické práce, ale vďaka pravidelným školeniam aj etiku a informatiku.

Foto: Martin Šulek

Nehas, čo ťa nepáli. Presne taký príkaz dostali inžinieri zo Suzuki a skutočne: ich vedrá zostali takmer plné vody. S-Cross klame telom, no keď sa mu pozriete na zúbky, zistíte, že má iba mejkap, nové šaty a bol na dvoch-troch školeniach. A to je dobrá správa! Čo bolo dobré, dobrým zostalo. Navyše prišiel s novým dizajnom a aktuálnymi bezpečnostnými a asistenčnými systémami.

Nové šaty

Foto: Martin Šulek

Model SX4 S-Cross je na trhu s malými zmenami pomaly desať rokov. Suzuki ho neustále omladzuje, aby bol na pulze dňa, no do jeho podstaty zasahuje minimálne. Platí to aj tentoraz, hoci dizajnéri sa činili: S-Cross dostal novú prednú a zadnú časť. Obe sú robustnejšie, modernejšie a dávajú autu impozantnejší vzhľad. Ak dosluhujúci model pôsobil jednoducho a prístupne, modernizácia ho pocukrovala puncom prémiovosti. Predná maska má vysoké, takmer kolmé čelo, lakovanú mriežku chladiča a integruje nové LED svetlomety. Na zadnej časti sú tiež delené brzdové svetlá, lištou opticky spojené do jedného celku. Sympatické je, že funkčnosť nemusela ustúpiť dizajnu: spodné časti nárazníkov, plastová ochrana prahov a lemy blatníkov ostali matné a nelakované. Rázvor, dĺžka aj šírka sú nezmenené, S-Cross narástol iba na výšku.

Účelná modernizácia

Foto: Martin Šulek


Interiér je tiež omladený. Najvýraznejšia zmena nastala v infotainmente. Displej, na ktorom sa zobrazuje systém, si vymenil pozíciu s výduchmi ventilácie. Výsledkom je obrazovka voľne stojaca navrchu palubnej dosky. V porovnaní s detskou grafikou dosluhujúceho modelu je nový systém hoden 21. storočia. Nie je bleskovo rýchly, ale pozitívne prekvapilo rozlíšenie a grafické vypracovanie. Výborne poskladaná je hlavne domovská stránka, ktorá kombinuje prakticky všetky informácie, ktoré väčšinou potrebujete. Do displeja tak nemusíte ťukať za jazdy, čo má svoje výhody. Jednak vám neprekáža pomalé prepínanie obrazoviek, jednak jazdíte bezpečnejšie. Zároveň eliminujete hromadenie odtlačkov prstov na displeji. Palec hore! Systém spolupracuje s Apple zariadeniami (vzduchom) aj Androidmi (káblom).
Čo sa, naopak, nezmenilo, je tlačidlové ovládanie ventilácie a klimatizácie. Ovládače vyhrievania sedadiel síce pôsobia dosť zastarano, ale po naštartovaní S-Crossu si môžete všetky teploty nastaviť okamžite a bez toho, aby ste museli čakať na štartujúci infotainment. Audiosystém znie veľmi dobre. Chýbalo nám jedine bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.

Účelná modernizácia

Foto: Martin Šulek


Interiér je tiež omladený. Najvýraznejšia zmena nastala v infotainmente. Displej, na ktorom sa zobrazuje systém, si vymenil pozíciu s výduchmi ventilácie. Výsledkom je obrazovka voľne stojaca navrchu palubnej dosky. V porovnaní s detskou grafikou dosluhujúceho modelu je nový systém hoden 21. storočia. Nie je bleskovo rýchly, ale pozitívne prekvapilo rozlíšenie a grafické vypracovanie. Výborne poskladaná je hlavne domovská stránka, ktorá kombinuje prakticky všetky informácie, ktoré väčšinou potrebujete. Do displeja tak nemusíte ťukať za jazdy, čo má svoje výhody. Jednak vám neprekáža pomalé prepínanie obrazoviek, jednak jazdíte bezpečnejšie. Zároveň eliminujete hromadenie odtlačkov prstov na displeji. Palec hore! Systém spolupracuje s Apple zariadeniami (vzduchom) aj Androidmi (káblom).
Čo sa, naopak, nezmenilo, je tlačidlové ovládanie ventilácie a klimatizácie. Ovládače vyhrievania sedadiel síce pôsobia dosť zastarano, ale po naštartovaní S-Crossu si môžete všetky teploty nastaviť okamžite a bez toho, aby ste museli čakať na štartujúci infotainment. Audiosystém znie veľmi dobre. Chýbalo nám jedine bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.

Účelná modernizácia

Foto: Martin Šulek


Interiér je tiež omladený. Najvýraznejšia zmena nastala v infotainmente. Displej, na ktorom sa zobrazuje systém, si vymenil pozíciu s výduchmi ventilácie. Výsledkom je obrazovka voľne stojaca navrchu palubnej dosky. V porovnaní s detskou grafikou dosluhujúceho modelu je nový systém hoden 21. storočia. Nie je bleskovo rýchly, ale pozitívne prekvapilo rozlíšenie a grafické vypracovanie. Výborne poskladaná je hlavne domovská stránka, ktorá kombinuje prakticky všetky informácie, ktoré väčšinou potrebujete. Do displeja tak nemusíte ťukať za jazdy, čo má svoje výhody. Jednak vám neprekáža pomalé prepínanie obrazoviek, jednak jazdíte bezpečnejšie. Zároveň eliminujete hromadenie odtlačkov prstov na displeji. Palec hore! Systém spolupracuje s Apple zariadeniami (vzduchom) aj Androidmi (káblom).
Čo sa, naopak, nezmenilo, je tlačidlové ovládanie ventilácie a klimatizácie. Ovládače vyhrievania sedadiel síce pôsobia dosť zastarano, ale po naštartovaní S-Crossu si môžete všetky teploty nastaviť okamžite a bez toho, aby ste museli čakať na štartujúci infotainment. Audiosystém znie veľmi dobre. Chýbalo nám jedine bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu.

Vyladený  motor

Foto: Martin Šulek

S-Cross má starý dobrý benzín s prívlastkom mild hybrid. Štvorvalcová 1,4-ka s turbom už bola v minulosti prepracovaná. Dostala 48-voltový systém, malú baterku a malý elektromotor, tzv. štartér-generátor. Spotrebe ani dynamike to reálne nepomohlo, ale ani neuškodilo. Zrejme to však poslúžilo tomu, že môžeme taký motor naďalej používať. Inými slovami: vyhol sa halapartni emisného kata. A to je dobre, lebo je to dobrý motor. Primerane tichý, má príjemný, v dobrom zmysle slova obyčajný zvuk a je úsporný. V meste aj mimo mesta s ním budete vedieť jazdiť pod šesť litrov benzínu, na diaľnici si vypýta iba o liter viac. Prítomnosť mild hybridného systému si všimnete ihneď – znateľne z kopca rekuperuje a dobíja baterku. Na to si treba zvyknúť. Ak ste často využívali jazdu na zotrvačnosť, budete musieť vyraďovať. Pozitívne je, že brzdný účinok šetrí doštičky a platničky a narekuperovaná energia sa zmysluplne použije. Permanentne nabíja 12-voltový akumulátor, napája osvetlenie a ozvučenie, roztáča motor pri činnosti štart-stop systému a vie k jazde pridať 13 koní výkonu a 53 Nm krútiaceho momentu. Mimochodom, práve nenávidený štart-stop systém je v S-Crosse výborne vyladený a nemal som potrebu ho vypínať. Spaľovací motor „zhasne“ a opäť štartuje naozaj takmer neznateľne. S-Cross má v tomto roku dostať aj plne hybridný pohon z dielne Suzuki s robotizovanou automatickou prevodovkou. Sme zvedaví, ako to dopadne.

Nerozmaznáva, ale slúži

Foto: Martin Šulek

Systém pohonu všetkých štyroch kolies AllGrip stále ponúka aj možnosť uzávierky medzinápravovej spojky. Nie je to najsofistikovanejší ani najzábavnejší pohon, ale vytiahne vás z každej šlamastiky a dovolí vám dostať sa oveľa ďalej, ako naozaj potrebujete. V tomto, ale aj celkovo nám tak Suzuki pripomína dobrého rodiča. Hoci vám nedá všetko, po čom túžite, dá vám presne to, čo potrebujete. Aj S-Crossu chýba trochu toho a trochu onoho. Vo výsledku je to však (už takmer desať rokov) v najlepšom zmysle slova jednoduché, ale funkčné a kvalitne vypracované auto za dobré peniaze. Dovolíme si tvrdiť, že je to najlepší kompaktný crossover so štvorkolkou do 25-tisíc eur.

Suzuki S-Cross má 4-valcový, benzínový, preplňovaný motor, dĺžka 4300 mm, šírka 1785 mm, výška 1589 mm, objem batožinového priestoru 430 litrov, spotreba podľa výrobcu 5,8 – 6,1 l/100 km, spotreba v teste 5,6 l/100 km, cena od 19 290 eur, cena testovaného modelu 24 720 eur.

AMI MÉG ÉRDEKELHET