ZLATÁ STREDNÁ CESTA: MERCEDES-BENZ C 220D

Labutia pieseň, damašková oceľ alebo budúca spomienka na technologický vrchol? Tento Mercedes-Benz je príkladom technologického majstrovstva. Otázkou je – dokedy.

Foto: Martin Šulek

Naftovým motorom sa v minulosti venovala špeciálna pozornosť. Oproti benzínovým agregátom boli konštrukčne náročnejšie a ich smerom tiekli tučnejšie vývojové rozpočty. Vrcholom ľadovca boli nemecké automobilky na čele s BMW a Mercedes-Benz. Po kauze „diesel gate“ sa tieto technologické skvosty dostali na okraj automobilovej spoločnosti. A treba povedať, že v prípade motorov Mercedes jednoznačne neprávom. Dámy a páni, z exilu, kam však rozhodne nepatrí, prichádza výsledok poslednej obrovskej (trojmiliardovej) investície do vývoja naftových motorov: Mercedes-Benz C 220d.

DIAĽNICOU POD PÄŤ LITROV

Foto: Martin Šulek

Na šesťvalcové varianty by sa dali spievať ešte vačšie ódy, ale štvorvalcová 220-tka poskytuje jednoznačne najlepší pomer medzi cenou, váhou, spotrebou a kultúrou chodu. Začnime tým najuchopiteľnejším: päťlitrovou spotrebou takmer za každých okolností. Spaľovací motor vždy najviac potrápi mesto, no tu sme, asi aj vďaka mild hybridnému systému namerali naftovému C-čku rovných päť litrov na sto kilometrov.

Naopak, dízlu tradične prajná diaľnica z Bratislavy do Banskej Bystrice odčerpala zo 66-litrovej nádrže v priemere rekordných 4,8 litra na 100 kilometrov! To je vôbec najmenej z viac ako dvesto áut, ktoré sme na tejto trase testovali. V takomto režime ponúka C 220d dojazd 1300 kilometrov na jednu nádrž, čo je vo svetle nastupujúcej „eko“ elektrickej náhrady priam vedecko-fantastický údaj. Vediac, koľko pozornosti venovala automobilka emisiám a testovaniu, o odsudzovaní dízlov sa v tomto prípade nedá napísať inak, iba ako o prisúdení kolektívnej viny. Je to jednoznačné: C 220d je mega úsporné vozidlo.

TRIEDA C

Foto: Martin Šulek

Označenie testovaného modelu sme netradične začali rozoberať „odzadu“ a konečne sa dostávame k písmenu C. Ako nové C-čko vyzerá a jazdí? Jeho jednoduchý a elegantný dizajn nenarúšajú kamery a radary asistenčných systémov. Ich integráciu jednoznačne schvaľujeme, v prípade C-čka aj pekne fungujú, akurát nie každá automobilka ich dokáže tak umne zapracovať do karosérie. Oceňujeme, že Mercedes nechával triedu C vždy bez prílišných dizajnových experimentov, a tak to ostalo dodnes. Triezve línie nerušia zbytočné prelisy ani výčnelky. Auto pritom pôsobí dynamicky, reprezentatívne a seriózne zároveň. „Spektrálna“ modrá mu vyslovene sekne.

MODERNÝ AJ TRADIČNÝ INTERIÉR

Foto: Martin Šulek

Kokpit si zachováva tradičné prvky, ako sú ovládanie polohovania sedadla na dverách (akurát teraz sú dotykové) a volič automatickej prevodovky napravo za volantom. Zvyšok je novodobý Mercedes: veľký displej palubnej dosky, ešte väčší stredový displej informačno-zábavného systému a žiaľ, nový multifunkčný volant s dotykovým ovládaním. Inak je interiér v synergii s pohodlnými sedadlami, použitými materiálmi, prémiovou audiosústavou, podsvietením a so štýlovými výduchmi klimatizácie skutočne príjemným miestom na sedenie a život. Bez ohľadu na to, na ktorom sedadle sa nachádzate.

S CENOU RASTÚ SCHOPNOSTI

Foto: Martin Šulek

Ak sedíte na sedadle vodiča, máte k dispozícii 200 koní výkonu, s mild hybridnou podporou dokonca 220 koní, 440 Nm krútiaceho momentu a služby deväťstupňovej automatickej prevodovky. Je na vás, či chcete akcelerovať z nuly na stovku za sedem a pol sekundy alebo úsporne plachtiť a ledva počuť motor (spomeňme si na traktorový prejav 1,9 tdi). C 220d je na štvorvalcový dízel obrúsený a vyhladený maximálne, ako to je možné. Podvozok bol na 18-palcovom obutí trochu tvrdý. Síce svedčil dynamickejšej jazde a kvalitnejšiemu povrchu, k elegancii a komfortu C-čka by sme si priali viac mäkkosti. Pravdou je, že menšie disky kolies by to zrejme vyriešili, ale zároveň by ubrali vozidlu na vzhľade. Aj v tomto prípade tak platí známe niečo za niečo. Priplatiť si pneumatický adaptívny podvozok či dokonca natáčanie kolies zadnej nápravy? Už aj to je možné v triede C.

MALÉ S-KO

Foto: Martin Šulek

Mercedesy vždy vyčnievali z radu bezpečnostnými a asistenčnými systémami. Zakaždým sa to začínalo pionierom – triedou S, no novátorské technológie časom „presakovali“ aj do nižších tried. Tentoraz nastal „presak“ veľmi rýchlo a bez okolkov môžeme napísať, že C-čko je v podstate také „baby“ S-ko. Digitálne svetlá s 2,3 miliónmi pixelov, detekcia chodcov, head up displej, (takmer) autonómne riadenie, kamery, rozpoznávanie hlasu a odtlačku prsta, hlasové ovládanie... C-čko dokáže skoro všetko, čo najvyspelejšie S-ko, akurát v menšom balení a s nižšou úrovňou komfortu.

DAMAŠKOVÝ DÍZEL

Foto: Martin Šulek

V procese ekologizácie prídu pravdepodobne o život aj technologické skvosty, ako je napríklad naftový dvojlitrový agregát OM654 DE20. Otázkou však zostáva, či nenastane moment, keď stratu takéhoto a podobných skvelých motorov neoľutujeme. A či technológia ich výroby nebude navždy zabudnutá. Podobne, ako dejiny schovali tajomstvo výroby damaškovej ocele.

TOP VLASTNOSTI

Foto: Martin Šulek

  1. SPOTREBA – Na diaľnici najúspornejšie auto, aké sme testovali. Výbornú spotrebu si však udržalo aj v meste. Dojazd 1300 kilometrov na nádrž hovorí sám za seba.
  2. ROZŠÍRENÁ REALITA – Schopnosť head up displeja premietať informácie a inštrukcie do zorného poľa. Napríklad šípka ukazujúca smer odbočenia vás z diaľky „čaká“ v križovatke a zväčšuje sa, ako sa približujete.
  3. PRUŽNÉ ZRÝCHLENIE – Prázdne či plne naložené? C 220d nemá na ceste problém predbiehať.

MERCEDES BENZ C 220D

Foto: Martin Šulek

  • MOTOR: 4-valcový, naftový, preplňovaný
  • OBJEM: 1992 cm3
  • MAXIMÁLNY VÝKON: 147 kW (200 k) pri 4200 otáčkach
  • MAXIMÁLNY KRÚTIACI MOMENT: 170 Nm pri 1800 – 2800 otáčkach
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 4,9 – 5,6 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE: 5,3 l/100 km
  • MERCEDES BENZ C: od 47 052 eur
  • CENA TESTOVANÉHO MODELU: 63 510 eur
  • ODPORÚČAME: MOL DYNAMIC GOLD 5W-30
AMI MÉG ÉRDEKELHET