Oslo bude mať do roka úplne bezemisnú verejnú dopravu

Mnohé štáty, firmy a inštitúcie si dávajú svoje klimatické ciele do roku 2030. Viaceré z nich sú len kopou sľubov, no nórske hlavné mesto, tak ako celá krajina, to s ekológiou aj v ťažkých energetických časoch myslia vážne. Do roka bude mať Oslo verejnú dopravu úplne bez emisií.

Foto: Ruter

Ak v Európe hľadáte príklady toho, ako by mal fungovať štát či verejná správa, pozrite sa do Škandinávie. Platí to aj vo verejnej doprave. Oslo, hlavné mesto Nórska, sa do roka stane prvým mestom na svete, kde bude verejná doprava úplne bez emisií.

V popredí ekologickej dopravy

Foto: Ruter

Oslo nerobí v oblasti ekologizácie verejnej dopravy prvý krok. Sedemstotisícové mesto má rozsiahlu električkovú sieť, vlastné metro, množstvo cyklotrás a behom posledných rokov premenilo väčšinu svojich mestských trajektov na elektrický pohon. Tunajší systém verejnej dopravy funguje cez spoločnosť Ruter. Tá plánuje, koordinuje a promuje v meste. O prevádzku jednotlivých druhov dopravy súťažia rôzne firmy. Jedna prevádzkuje metro, jedna električky, dve trajekty po okolitých zálivoch fjordu a štyri firmy prevádzkujú po meste autobusy. A práve autobusy boli posledným kľúčom k nulovým emisiám.

Elektrické autobusy lacnejšie

Foto: Ruter

V najnovšej objednávke za asi 48 miliónov eur Oslo kompletne nahradí flotilu 450 používaných dízlových autobusov za elektrické. Tie ich v nákupe dokonca vyšli o 5 % lacnejšie než naftové. Lacnejšia je ich údržba, ako aj prevádzka. Možno sa pýtate, ako je to v dnešnej dobe drahých energií možné. Nórsko je je aj v čase obáv z cien energií rajom na svete. Vďačí za to bohatým divokým riekam, na ktorých je postavených viac ako 1 600 vodných elektrární. Tie vyrábajú 95 % energie v krajine, ďalšie tri a pol percenta pochádzajú z vetra. Okrem toho sú vody nórskeho pobrežia veľmi bohaté na zemný plyn. Krajina, s množstvom obyvateľov rovnakým ako Slovensko, je tak najväčším európskym exportérom energií.

Svet naskakuje na e-busy

Foto: Ruter

Oslo nákupom 450 elektrických autobusov zníži celkové emisie mesta o 3 %. To všetko v meste, ktoré má ambíciu byť prvým úplne bezemisným mestom sveta do roku 2030. No na vlnu e-busov „naskakujú“ aj iné destinácie. Kalifornské Los Angeles plánuje prejsť do roku 2030 na 100 % elektrické autobusy. Do tohto roku má byť aj v celej Európskej únii tretina autobusov elektrická. No ak vás zaujíma, kto je v tomto smere svetovým rekordérom, musíte vycestovať do Číny. Dvanásťmiliónové mesto Shenzen má fungujúcu flotilu až 16 000 elektrických autobusov. A hoci v tejto krajine sa viac než polovica elektriny vyrobí z uhlia, trend sa rýchlo mení a ako je v Číne zvykom, rýchla ekologizácia a aplikácia obnoviteľných zdrojov elektriny môže dnes ekologickejšiu Európu v najbližších rokoch prekvapiť.

AMI MÉG ÉRDEKELHET