Sú celoročné pneumatiky vhodným riešením pre vás?

Kedysi boli „univerzálky" bežnou voľbou pri obutí našich áut. No časom sa predsa len prešlo na bezpečnejšie riešenie používania letných a zimných pneumatík. Za určitých podmienok je však použitie univerzálnych pneumatík dobrou voľbou.

Foto: Getty Images Hungary

Na celoročné pneumatiky sa pozeráme tak trochu pomedzi prsty. No vždy záleží na tom, v akých podmienkach pneumatiky používate. So zmenou klímy a menej chladnými zimami sa najmä v teplejších južných okresoch, kde celú zimu nezažijete sneh, oplatí univerzálne pneumatiky zvážiť. Spoznáte ich podľa označenia ALL SEASON, M+S (mud and snow) či 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake). Posúďte sami ich výhody a nevýhody:

Výhody celoročných pneumatík

Foto: Pexels

Celoročné pneumatiky sú kompromisom medzi zmesou zimných a letných. Majú iné chemické zloženie a nemôžeme od nich čakať najlepšie výsledky ani v zime, ani v lete. Avšak majú svoje výhody. Ak žijete v teplých oblastiach Slovenska a sneh sa tam vyskytne len zriedka či vôbec, je to jeden z dôvodov zvážiť túto voľbu. Druhý dôvod je, ak auto používate predovšetkým na dochádzanie do práce a po deti do školy, na nákupy – jednoducho na cesty do mesta či po meste a späť do blízkeho okolia. Ak najazdíte ročne menej kilometrov, opäť môžu byť univerzálky dobrým výberom. Tieto pneumatiky sú všeobecnejšie tichšie na ceste a pre mesto a suché cesty či cesty, kde sa sneh hneď roztopí na vozovke, sú vhodné. Nemusíte čakať na prezutie dvakrát ročne, ušetríte na prezúvaní v servise aj na skladovaní gúm – či už finančne, alebo priestorovo.

Nevýhody univerzálnych pneumatík

Foto: Pixabay

A teraz prichádza druhá strana mince. Hlavnou nevýhodou je, že sa na ne nemôžete spoľahnúť tak ako na sezónne pneumatiky. Nemajú také dobré vlastnosti a v lete, keď je veľmi horúco, sa rýchlejšie topia a v mraze strácajú rýchlejšie zo svojich vlastností. Kompromisná zmes sa aj rýchlejšie zjazdí, a tak ich častejšia výmena môže vymazať malú cenovú výhodu, ktorú pri nich získate. Najazdiť na nich môžete cca 28 000 kilometrov, kým pri letných to býva až 40 000 a pri zimných približne 20 000. Pozor si treba dať najmä na hĺbku dezénu. Ak v lete zjazdíte dezén pod 3 mm hrúbku, musíte celoročné pneumatiky pred zimou vymeniť. Každopádne ich nemôžete využívať na vozovkách so súvislou snehovou pokrývkou. Takže ak aj bývate v teplejšom okrese, ale radi vyrazíte na výlet do hôr, celoročné pneumatiky vám nebudú stačiť. Ak bývate v severných a vyššie položených okresoch Slovenska, zimné pneumatiky budú pre vás nutnosťou. Pretože zimná hĺbka dezénu platí pre všetkých. Pamätať musíte aj na to, že s týmito pneumatikami budete mať dlhšiu brzdnú dráhu.

A tak si len zopakujeme: vhodné sú najmä do miernej zimy a pre autá, ktoré slúžia ako „presúvadlá", čo sú zvyčajne druhé či tretie autá v rodine. A hoci na týchto autách sa zvyčajne šetrí viac než na rodinnej „vlajkovej lodi", na pneumatikách tu určite nešetrite. Dobré celoročné pneumatiky totiž vyrábajú len prestížne značky, akými sú napríklad Bridgestone, Continental, Michelin či Pirelli.

AMI MÉG ÉRDEKELHET