2025-02-22
Čo sa to deje? V roku 2025 sa stalo už 87 leteckých nehôd!
Cestujúci sa začínajú pýtať: Je lietanie ešte bezpečné?
Začiatok roka 2025 prináša zo sveta leteckej dopravy znepokojivé správy. Len za prvé dva mesiace došlo k viacerým vážnym nehodám, ktoré si vyžiadali desiatky životov.
Prečítajte si aj: V Kazachstane sa zrútilo lietadlo, pád nik neprežil
Lietadlo Delta Connection Flight 4819 sa 17. februára prevrátilo pri pristávaní na letisku v Toronte. Na palube bolo 76 cestujúcich a štyria členovia posádky. Lietadlo sa pri pristávaní prevrátilo na chrbát a po dráhe sa šmýkalo niekoľko desiatok metrov. Na šťastie nikto nezahynul, ale 18 členov posádky a cestujúcich utrpelo zranenia. Príčiny nehody sa vyšetrujú, no podľa prvotných zistení mohla byť na vine silná búrka a prudké nárazy vetra.
Ešte predtým, 6. februára, sa stratil Bering Air Flight 445, ktorý smeroval z Unalakleet do Nome na Aljaške. Všetkých 10 osôb na palube zahynulo. Pilot sa snažil vyhnúť zlým poveternostným podmienkam a chcel počkať na lepšie podmienky na pristátie, ale lietadlo nakoniec zmizlo z radarov. Nález trosiek potvrdil najhoršie obavy.
Január bol ešte smutnejší. Havária lekárskeho lietadla Learjet 55 v Philadelphii si vyžiadala 7 obetí, vrátane pacienta, jeho matky a štyroch členov posádky. Lietadlo sa z neznámych príčin zrútilo len minútu po vzlete a pri dopade zapálilo niekoľko domov v okolí.
Najhorší incident sa odohral 29. januára, keď sa pri Washingtonskom letisku Reagan zrazilo lietadlo American Airlines s vojenským vrtuľníkom Black Hawk. Zahynulo všetkých 67 ľudí na palube oboch strojov. Vyšetrovanie sa zameriava na možnú chybu v riadení letovej prevádzky.
Napriek moderným technológiám a prísnym bezpečnostným predpisom je lietanie vystavené rôznym rizikám. Podľa štúdii Massachusetts Institute of Technology (MIT) môže za letecké nehody percentuálne:
- 80 % ľudská chyba
- 53 % chyby pilotov
- 21 % mechanické zlyhanie
Nehody sa často stávajú pri vzlete alebo pristávaní. To bol aj prípad Jeju Air v Južnej Kórei, kde lietadlo pristálo bez vysunutých kolies, čo viedlo k úplnému zničeniu stroja a 179 obetiam.
Každý incident vedie k vyšetrovaniu a novým opatreniam:
- "Čierne skrinky" pomáhajú analyzovať dôvody nehôd.
- Bezpečnostné odporúčania menia predpisy leteckých spoločností.
- Medzinárodné spolupráce s FAA a ICAO zvyšujú štandardy globálne.
Príklady minulých nehôd, ktoré zlepšili bezpečnosť:
- Kolízia nad Grand Canyonom (1956): Zavedenie lepších letových kontrol.
- Explózia TWA Flight 800 (1996): Nové opatrenia proti vznieteniu paliva.
- 9/11 (2001): Zavedenie TSA a posilnenie bezpečnostných opatrení.
- Zmiznutie MH370: Povinné sledovanie lietadiel v reálnom čase.

Aj keď nehody v roku 2025 spôsobili rozruch, celková štatistika ukazuje, že lietanie je bezpečnejšie než kedykoľvek predtým. Post-pandemické lietanie zaplnilo oblohu a hustejšie lety a doprava samozrejme prinášajú aj vyššie riziká. Napriek jednotlivým tragickým udalostiam zostáva letecká doprava najmenej rizikovou možnosťou cestovania v prepočte na kilometre, ktoré sa precestujú. Na jeden milión letov pripadá 0,11 úmrtí.
Nehody sa aj tak stávajú: Lietadlo v Brazílii havarovalo, na palube nik neprežil
Kým letectvo je globálne, pri iných druhoch dopravy treba brať do úvahy kontinenty, kde sa štatistiky líšia, no aj tak vychádzajú jednoznačne: železničná doprava prekoná letectvo, aj cesty. Európska železničná agentúra ERA uvádza, že na miliardu odcestovaných kilometrov vlakmi po Európe pripadá 0,035 úmrtí. V roku 2023 tak celkovo zomrelo 841 ľudí. Pre porovnanie, na cestách to bolo 20 400 ľudí. To znamená, že akokoľvek môžu letecké a železničné nešťastia vyzerať hrozivo, reálne nebezpečenstvo nám najviac stále hrozí na cestách. Preto každý deň platí - jazdite opatrne a bezpečne!
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !