Čo sa to deje? V roku 2025 sa stalo už 87 leteckých nehôd! Čo sa to deje? V roku 2025 sa stalo už 87 leteckých nehôd!
Foto: Gary Lopater, Unsplash.

2025-02-22

  • Drive
  • Check-in
  • Čo sa to deje? V roku 2025 sa stalo už 87 leteckých nehôd!

Čo sa to deje? V roku 2025 sa stalo už 87 leteckých nehôd!

Cestujúci sa začínajú pýtať: Je lietanie ešte bezpečné?

Začiatok roka 2025 prináša zo sveta leteckej dopravy znepokojivé správy. Len za prvé dva mesiace došlo k viacerým vážnym nehodám, ktoré si vyžiadali desiatky životov.

Prečítajte si aj: V Kazachstane sa zrútilo lietadlo, pád nik neprežil

Letecké tragédie sa množia

Lietadlo Delta Connection Flight 4819 sa 17. februára prevrátilo pri pristávaní na letisku v Toronte. Na palube bolo 76 cestujúcich a štyria členovia posádky. Lietadlo sa pri pristávaní prevrátilo na chrbát a po dráhe sa šmýkalo niekoľko desiatok metrov. Na šťastie nikto nezahynul, ale 18 členov posádky a cestujúcich utrpelo zranenia. Príčiny nehody sa vyšetrujú, no podľa prvotných zistení mohla byť na vine silná búrka a prudké nárazy vetra.

Ešte predtým, 6. februára, sa stratil Bering Air Flight 445, ktorý smeroval z Unalakleet do Nome na Aljaške. Všetkých 10 osôb na palube zahynulo. Pilot sa snažil vyhnúť zlým poveternostným podmienkam a chcel počkať na lepšie podmienky na pristátie, ale lietadlo nakoniec zmizlo z radarov. Nález trosiek potvrdil najhoršie obavy.

Január bol ešte smutnejší. Havária lekárskeho lietadla Learjet 55 v Philadelphii si vyžiadala 7 obetí, vrátane pacienta, jeho matky a štyroch členov posádky. Lietadlo sa z neznámych príčin zrútilo len minútu po vzlete a pri dopade zapálilo niekoľko domov v okolí.

Najhorší incident sa odohral 29. januára, keď sa pri Washingtonskom letisku Reagan zrazilo lietadlo American Airlines s vojenským vrtuľníkom Black Hawk. Zahynulo všetkých 67 ľudí na palube oboch strojov. Vyšetrovanie sa zameriava na možnú chybu v riadení letovej prevádzky.

Štatistiky hovoria jasne. Podľa National Transportation Safety Board (NTSB) sa v roku 2025 stalo už 87 leteckých nehôd (62 v januári, 25 vo februári).
Prečo lietadlá padajú?

Napriek moderným technológiám a prísnym bezpečnostným predpisom je lietanie vystavené rôznym rizikám. Podľa štúdii Massachusetts Institute of Technology (MIT) môže za letecké nehody percentuálne:

  • 80 % ľudská chyba
  • 53 % chyby pilotov
  • 21 % mechanické zlyhanie

Nehody sa často stávajú pri vzlete alebo pristávaní. To bol aj prípad Jeju Air v Južnej Kórei, kde lietadlo pristálo bez vysunutých kolies, čo viedlo k úplnému zničeniu stroja a 179 obetiam.

Každá nehoda robí leteckú dopravu bezpečnejšou

Každý incident vedie k vyšetrovaniu a novým opatreniam:

  • "Čierne skrinky" pomáhajú analyzovať dôvody nehôd.
  • Bezpečnostné odporúčania menia predpisy leteckých spoločností.
  • Medzinárodné spolupráce s FAA a ICAO zvyšujú štandardy globálne.

Príklady minulých nehôd, ktoré zlepšili bezpečnosť:

  • Kolízia nad Grand Canyonom (1956): Zavedenie lepších letových kontrol.
  • Explózia TWA Flight 800 (1996): Nové opatrenia proti vznieteniu paliva.
  • 9/11 (2001): Zavedenie TSA a posilnenie bezpečnostných opatrení.
  • Zmiznutie MH370: Povinné sledovanie lietadiel v reálnom čase.
Image
Foto: Josue Isai Ramos Figueroa, Unsplash.
Je lietanie ešte stále bezpečné?

Aj keď nehody v roku 2025 spôsobili rozruch, celková štatistika ukazuje, že lietanie je bezpečnejšie než kedykoľvek predtým. Post-pandemické lietanie zaplnilo oblohu a hustejšie lety a doprava samozrejme prinášajú aj vyššie riziká. Napriek jednotlivým tragickým udalostiam zostáva letecká doprava najmenej rizikovou možnosťou cestovania v prepočte na kilometre, ktoré sa precestujú. Na jeden milión letov pripadá 0,11 úmrtí.

Nehody sa aj tak stávajú: Lietadlo v Brazílii havarovalo, na palube nik neprežil

MIT Aviation Safety Lab uvádza, že riziko, že zomriete pri leteckej havárii je 1 ku 13,7 milióna letov.
Ako sú na tom iné druhy dopravy?

Kým letectvo je globálne, pri iných druhoch dopravy treba brať do úvahy kontinenty, kde sa štatistiky líšia, no aj tak vychádzajú jednoznačne: železničná doprava prekoná letectvo, aj cesty. Európska železničná agentúra ERA uvádza, že na miliardu odcestovaných kilometrov vlakmi po Európe pripadá 0,035 úmrtí. V roku 2023 tak celkovo zomrelo 841 ľudí. Pre porovnanie, na cestách to bolo 20 400 ľudí. To znamená, že akokoľvek môžu letecké a železničné nešťastia vyzerať hrozivo, reálne nebezpečenstvo nám najviac stále hrozí na cestách. Preto každý deň platí - jazdite opatrne a bezpečne!

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !