2025-04-17
Pilot nám povedal, čo by mal každý cestujúci vedieť o nebezpečných letiskách
Hoci väčšina letísk nie je ničím zvláštna, na niektorých dráhach je pristátie také ťažké, že piloti musia získať špeciálne povolenie. Kapitán, ktorý sa špecializuje na takéto letiská, sa teraz s cestujúcimi podelil o svoje skúsenosti.
Hoci je Madeira nepochybne fascinujúcou destináciou, dostať sa tam môže byť „trochu“ dobrodružné. Letisko Funchal sa považuje za jedno z najnebezpečnejších letísk na svete, pretože pristávaciu dráhu z jednej strany lemujú hory a z druhej Atlantický oceán, čo je pre pilotov mimoriadne náročné.
Pikoška zo sveta: Letisko, ktoré pravidelne zaplavuje more

Samozrejme, silné turbulencie často vedú k zrušeniu alebo meškaniu štartov: napríklad na Madeire muselo byť v auguste minulého roka kvôli silnému vetru zrušených alebo odklonených viac ako 80 letov počas troch dní.
Aj letisko v Innsbrucku si vyžaduje, aby boli piloti špeciálne pripravení, pretože komplex je zo všetkých strán ohraničený vysokými vrcholmi Álp, takže aj malá odchýlka od určených letových trás môže viesť k nehodám.
Mohlo by vás zaujímať: Európske trasy, ktoré patria k najturbulentnejším

V prvom rade je dôležité poznamenať, že všetky letiská, ktoré sú považované za nebezpečné, majú zavedené presné a podrobné bezpečnostné protokoly, ktoré zaručujú bezpečné cestovanie v každej situácii. Okrem toho piloti pred tým, ako zažijú tieto podmienky v reálnom živote, si ich počas výcviku opakovane testujú na simulátoroch.
Viac zaujímavostí: Najmenšie letisko na svete
– vysvetlil pilot Zbigniew Mlotkowski, vedúci výcviku litovskej spoločnosti KlasJet, ktorý uviedol, že výzvou môžu byť aj kratšie vzletové a pristávacie dráhy. Mlotkowski, ktorý sa špecializuje na nebezpečné letiská, hovorí, že v tomto ohľade sú problematické najmä grécky Skiathos, talianska Florencia a španielsky San Sebastián.
Ako sa však uvádza vyššie, na týchto letiskách môžu vzlietať a pristávať len piloti, ktorí majú špeciálnu licenciu. Okrem toho európske predpisy vyžadujú, aby piloti každých 12 mesiacov absolvovali nový teoretický a praktický výcvik, ale tento interval sa, v prípade letísk považovaných za nebezpečné, zvyčajne skracuje na každý polrok.
(Euronews)
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !