Spoločnosť Boeing môže postaviť nové lietadlo Spoločnosť Boeing môže postaviť nové lietadlo
Shutterstock

2024-06-18

  • Drive
  • Check-in
  • Spoločnosť Boeing môže postaviť nové lietadlo

Spoločnosť Boeing môže postaviť nové lietadlo

Pred viac ako desiatimi rokmi sa spoločnosť Boeing rozhodla ďalej rozvíjať svoje najpopulárnejšie lietadlo 737, aby udržala krok so svojím hlavným rivalom, spoločnosťou Airbus.

Výsledkom je rodina 737 Max, ktorá je teraz viac v centre pozornosti kvôli výrobným chybám a nehodám.

Prvé nehody sa stali v rokoch 2018 a 2019, keď prišli o život všetci cestujúci v havarovaných lietadlách, a neskôr, začiatkom roka 2024, sa už repasované Maxe dostali do správ: panel na lietadle spoločnosti Alaska Airlines sa počas letu odtrhol a odvtedy sa objavilo množstvo problémov s lietadlami tohto výrobcu, ktoré viedli k odstúpeniu generálneho riaditeľa spoločnosti.

Podľa správ spoločnosť Boeing vymenuje nástupcu Davea Calhouna do konca roka.

Y S/Unsplash

Budúci generálny riaditeľ však nebude mať ľahkú pozíciu, pretože jednou z hlavných otázok, na ktoré bude musieť odpovedať, je, kedy by mal výrobca začať vyrábať nový typ lietadla.

"O jeho dedičstve rozhodne to, čo urobí s portfóliom spoločnosti Boeing."

- vysvetlil váhu tohto rozhodnutia Ken Herbert, analytik pre letecký a obranný priemysel v spoločnosti RBC Capital Markets.

Aké sú možnosti?

V zásade existujú dva typy komerčných lietadiel: lietadlá s úzkym trupom a jednou uličkou, ako napríklad 737, sa vo všeobecnosti používajú na krátke vzdialenosti, zatiaľ čo lietadlá so širším trupom a dvoma uličkami sa používajú skôr na dlhé vzdialenosti.

Hoci Boeing aj Airbus predávajú viac lietadiel s úzkym trupom, rastúci dopyt a obmedzený priestor na vzletovej a pristávacej dráhe znamená, že bude pravdepodobne potrebných čoraz viac väčších lietadiel.

Problémy okolo spoločnosti Boeing však viedli mnohé letecké spoločnosti na celom svete k objednávaniu lietadiel od konkurenčného Airbusu - najmä najväčšieho lietadla tohto výrobcu, modelu A321neo.

To umožnilo spoločnosti Airbus so sídlom vo Francúzsku v roku 2019 po prvý krát dominovať na trhu.

Hoci je Boeing stále lídrom v oblasti lietadiel so širším trupom, Airbus bude môcť viac investovať do výskumu a vývoja vďaka rastúcim príjmom a nedôvere k spoločnosti Boeing.

Podľa odborníkov je jediným spôsobom, ako môže Boeing zmeniť svoju situáciu, prísť s lietadlom s úzkym trupom, ale vyššou kapacitou, pretože tento typ lietadla by mohol vyplniť medzeru na trhu.

Shutterstock

Odhaduje sa, že vývoj takéhoto stroja by mohol trvať približne 6-7 rokov.

Podľa niektorých analytikov je však Calhoun zatiaľ pri vývoji nového typu lietadla príliš opatrný - analytici však tvrdia, že čím dlhšie bude spoločnosť vyčkávať, tým väčšiu výhodu by mohla získať oproti v súčasnosti prudko rastúcemu Airbusu.

Väčšina odborníkov predpokladá, že Airbus by mohol prísť s úplne novým typom do polovice budúceho desaťročia - teda približne v čase, na ktorý sa Calhoun zameral.

To všetko ukazuje, že konkurencia je tvrdá a obaja výrobcovia neustále experimentujú s novými riešeniami a technológiami. Otázkou je, či sa Boeingu podarí zvrátiť vývoj, a na druhej strane, čo Airbus urobí s výhodou, ktorú má v súčasnosti.

(New York Times)


Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.