SVETOVÝ REKORDÉR: LANOVKA NA ZUGSPITZE SVETOVÝ REKORDÉR: LANOVKA NA ZUGSPITZE
Foto: Shutterstock

2023-02-17

SVETOVÝ REKORDÉR: LANOVKA NA ZUGSPITZE

Pôvodná lanovka a jej rekonštrukcia

Pôvodná lanovka na Zugspitze – Eibseebahn bola v prevádzke od roku 1963, takže jej generálna rekonštrukcia bola nevyhnutnosťou. Práce na technologicky náročnom projekte za 50 miliónov eur sa rozbehli v druhej dekáde nášho storočia, samotná výstavba trvala šesť rokov.

Krátko pred Vianocami v roku 2017 spustili ostrú prevádzku celého komplexu. Pozornosť si však vyslúžili už samotné stavebné práce. Verejnosť mohla postupne sledovať, ako sa dostávajú na svoje miesto jednotlivé časti lanovkovej konštrukcie. Stavbári, pracujúci vo výšinách, si od návštevníkov neraz vyslúžili zaslúžený aplauz. A bolo za čo, v obrovskej nadmorskej výške museli zvládnuť manipuláciu s mnohotonovými stavebnými komponentmi. K tomu treba pripočítať vyčíňanie počasia, ako boli vietor, dážď, hmly, sneh či ľadovec. Popri výstavbe hornej staničnej budovy bravúrne zvládli aj montáž štyroch nosných lán, z ktorých každé vážilo 150 ton.

Foto: Zugspitze.de

Nová lanovka s tromi naj

Nová lanovka Seilbahn Zugspitze sa pýši troma svetovými rekordmi. Má najvyššie podpery (127 metrov), najdlhšiu vzdialenosť medzi dvoma podperami (3213 metrov) a najvyššie prevýšenie jedného úseku (1945 metrov).

Prví vo výšinách

Za strojcu prvej lanovky je považovaný nemecký hotelier Robert Winterhalder zo Schollachu. V roku 1908 sprevádzkoval v nemeckom Čiernom lese prvý jednoduchý vlek – lyžiarov vytiahlo na kopec lano natiahnuté nad ich hlavami, ktorého sa po celý čas držali. Dvestoosemdesiat metrov dlhá konštrukcia umožnila prekonať 32-metrové prevýšenie. Prevádzka lanovky trvala do roku 1917. Prvé sedačkové lanovky začali slúžiť lyžiarom na jeseň roku 1936 na svahoch hôr Proctor a Dollar pri Sun Valley v americkom štáte Idaho.

Foto: Outdooractive.com