2024-02-27
Talianski kočovní pastieri vítajú turistov, ktorí chcú odísť
V severnej oblasti Talianska pastieri každú jar začnú vyháňať svoje stáda oviec na svahy Álp, aby sa celé leto pásli na čerstvej tráve. Pri takomto presúvaní pastieri berú zvieratá aj so sebou, a hoci v 21. storočí už tento spôsob chovu zvierat nie je nevyhnutne (nákladovo) efektívny, návrat k tradíciám je dobrý nielen pre zvieratá, ale aj pre moderného človeka.
Max Jones, zakladateľ organizácie Up There the Last, na vlastnej koži zažil, ako môžu byť zvončeky cinkajúce na krku zvierat, vysokohorská krajina a ľahká fyzická práca pre moderného, často uponáhľaného človeka také prospešné.
Akosi inštinktívne túžime vyjsť do prírody a byť jednoducho prítomní. Pri počúvaní zvoncov a sústredení sa na stáda sa môžete úplne ponoriť do okamihu a jednoducho sa v ňom stratiť
− porozprával Jones o svojom zážitku Adventure.
Uvedený projekt dáva návštevníkom možnosť ochutnať tento spôsob života - doslova, keďže ďalším ťažiskom programu je výroba potravín.
Jones vyrastal v Bielle, chodil po talianskych Alpách a v dospelosti sa tiež dlhé roky venoval transhumácii. V programe Up There the Last je jeho cieľom priblížiť ľuďom potraviny, ktoré jedia (napríklad syry, salámy), a zvýšiť povedomie o význame práce poľnohospodárov, ktorí stále hospodária týmto spôsobom. Preto napríklad vytvoril aj špeciálny balíček určený špeciálne pre ľudí pracujúcich v oblasti gastronómie a poľnohospodárstva.
Takéto projekty sa objavujú v malom, ale rastúcom počte. Po celom svete existuje niekoľko sprievodcov, ktorí robia podobné prehliadky, napríklad Village Ways v Himalájach a Pannier v Pyrenejach. Podľa výkonného riaditeľa prvej z nich je ich program transhumácie v miestnej komunite úspešný, pretože prináša pastierom a farmárom nielen dodatočný príjem, ale aj hrdosť a uznanie.
Jones zároveň zdôrazňuje, že takýto spôsob života by sa nemal romantizovať, pretože žiť v takýchto podmienkach je v dnešnom svete (aj) neuveriteľne ťažké. Dodáva:
musíme byť veľmi opatrní, pretože to posledné, čo chceme, je, aby skupina sprievodcov zneužívala to, čo je v skutočnosti takmer posvätné, pod hlavičkou „autentického zážitku”
V konečnom dôsledku je cieľom skutočne poskytnúť spotrebiteľom bližší pohľad na proces výroby potravín, spomaliť a podporiť spojenie s prírodou.
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.