Diaľnica D1 na Zemplíne a nový úsek D3 na Kysuciach (video) Diaľnica D1 na Zemplíne a nový úsek D3 na Kysuciach (video)
Foto: Ministerstvo dopravy SR

2024-11-05

  • Drive
  • Drive-tip
  • Diaľnica D1 na Zemplíne a nový úsek D3 na Kysuciach (video)

Diaľnica D1 na Zemplíne a nový úsek D3 na Kysuciach (video)

Nové diaľničné úseky na Zemplíne a na Kysuciach už sú „na ceste“.

Otváranie aktuálne stavaných úsekov diaľnic nás čaká až v roku 2025 (dúfajme), no ďalšie úseky sa začínajú pripravovať – od spojenia Košíc s ukrajinskou hranicou až po druhý z troch úsekov toľko potrebnej diaľnice od Žiliny do Čiech a Poľska.

Diaľnica D1 na Zemplíne – krok bližšie k Ukrajine

Východ Slovenska sa možno dočká výrazného zlepšenia cestnej infraštruktúry. Diaľnica D1 sa aktuálne končí pri obci Bidovce za Košicami, no Ministerstvo dopravy plánuje jej predĺženie až na hranice s Ukrajinou. Cesta by tak viedla cez horský prechod Dargov a pokračovala okolo Michaloviec až k Zemplínskej Šírave. Tento nový úsek bude mať 67 kilometrov, osem križovatiek a dve odpočívadlá, ktoré vám poskytnú priestor na oddych.

Čo nás čaká na Zemplíne?

  • 67 kilometrov nových ciest
  • 8 križovatiek a 2 odpočívadlá
  • Pripravované zárezy na Dargove bez tunela

Ministerstvo dopravy už zverejnilo štúdiu realizovateľnosti, kde z deviatich možných variantov vyhral variant G. Ten počíta s budovaním takzvaného „záseku“ cez Dargov a teda bez budovania tunelu. Avšak to ešte môže zmeniť projekt EIA – posúdenia vplyvu na životné prostredie. Celý projekt by mal prejsť medzirezortným pripomienkovým konaním, a ak všetko pôjde podľa plánu, výstavba by mohla začať v roku 2029. Vďaka zrýchlenému procesu výkupu pozemkov (cez zaradenie projektu medzi strategické investície) by sa prípravný proces skrátil na polovicu – z pôvodných osem na štyri roky.

 

Diaľnica D3 na Kysuciach – bližšie k Česku a Poľsku

Diaľnica D3 je ďalšou prioritou Národnej diaľničnej spoločnosti, najmä pre jej kľúčový význam v medzinárodnej doprave a pre riešenie dlhodobých dopravných problémov na severe Slovenska. Tento rok sa už otvoril nový privádzač pri Kysuckom Novom Meste a do verejného obstarávania išiel druhý z troch chýbajúcich úsekov, konkrétne úsek medzi Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou. Tento 10,8-kilometrový úsek má zahŕňať 22 mostov, križovatku, odpočívadlo a biokoridor pre zver, pričom jeho výstavba bude stáť približne 307 miliónov eur.

Prečo sa na D3 tešiť?

  • 10,8 kilometra nových ciest pre lepší prístup na sever Slovenska
  • 22 mostov, jedna križovatka a jedno odpočívadlo
  • Biokoridor pre zver – bezpečný priechod zvierat popri diaľnici

Národná diaľničná spoločnosť už vyhlásila obstarávanie na prvý úsek medzi Oščadnicou a Čadcou, Bukovom (2.profil), pričom súčasne pripravuje tretí úsek tejto dôležitej diaľnice. Dokončenie celej trasy D3 prinesie nielen vyšší komfort cestovania, ale aj splnenie medzinárodných záväzkov Slovenska v rámci Transeurópskej dopravnej siete.

 

Image
Pripravované odpočívadlo na D3 na Kysuciach
Foto: Národná diaľničná spoločnosť
Vytúžené cestovanie bez stresu

Nové diaľnice samozrejme prioritne pomôžu lepšiemu prepojeniu Ukrajiny s EÚ a pomôžu mobilite ľudí na Zemplíne, aj nekonečným kolónam okolo Kysuckého Nového Mesta pri dochádzaní do práce. 

Na druhej strane však pomôžu aj turizmu – zlepší sa dostupnosť napríklad k Zemplínskej Šírave, či za nádhernými scenériami a unikátnymi turistickými cieľmi na Kysuciach. Nehovoriac o podpore domáceho turizmu, keď turisti z kľúčových incomingových krajín ako je Poľsko či Česko nebudú musieť stráviť hodiny uviaznutí v dopravných zápchach pri ich ceste za dovolenkou na Slovensko.

 

Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !