2023-11-29
Čo sa deje s elektromobilmi v zime?
Batérie najlepšie pracujú pri teplotách 10 – 30 stupňov. To platí tak pre mobily, ako i pre elektrické autá. Škodí im aj horúčava, ale ešte väčšmi to, keď teplota klesne pod bod mrazu. Keď elektrolyt v bunkách batérie zamrzne, môže spôsobiť značné škody, preto viacerí výrobcovia montujú do áut ochranný systém – napríklad automatické zapínané vykurovanie batérie.
Jednoducho povedané: keď klesne teplota pod 10 stupňov, klesá aj dojazd, ak aj všetky ostatné faktory sedia.
S čím ale presne máme počítať?
Je ťažké dať presnú odpoveď, keďže spotreba energie pri elektromobiloch závisí od štýlu jazdy a spotreby energie zapnutého príslušenstva (v zime napríklad kúrenie). Na teste 5 elektromobilov v USA sa ukázalo, že pri teplote mínus 7 stupňov natrvalo klesla kapacita o 41 %. Rozsiahla nórska skúška však ukázala výhodnejší obraz: aj tam testovali 5 áut v zime a dojazd spadol o 7 – 33%, v meraní podľa prísneho WLTP cyklu.

Foto: Škoda
Používatelia elektroáut musia svoje vozidlá v mestách nabíjať častejšie, ale nemusia sa obávať, že ostanú stáť kvôli úplne vybitej batérii. Na dlhšiu cestu sa ale v časoch mrazov oplatí vydať len s presným plánovaním a radšej počítajte s dojazdom kratším o 30% ako zvyknete, aby ste včas hľadali nabíjaciu stanicu. Takisto treba počítať s dlhším nabíjaním – mrazy totiž neznižujú len kapacitu batérie, ale ťažším sa stáva aj ich nabíjanie, hlavne rýchlonabíjanie. Pre batériu je šetrnejšie pomalšie nabíjanie jednosmerným prúdom.
Jedným z riešení je vyhrievaná garáž, keďže vtedy je auto v zime len počas jazdy.
Ak sa dá, nechajte počas zimných nocí auto na nabíjačke, pretože väčšina elektromobilov si berie energiu na udržanie batérie v teple aj po dosiahnutí maximálneho stavu nabitia. Niektoré modely áut poskytujú aj tú možnosť, že kúrenie spustia cez aplikáciu v mobile na diaľku. Ak je auto na nabíjačke, oplatí sa aj toto spraviť pred cestou, pretože kúrenie počas cesty istý čas nemusí ísť na batériu. Ďalšou podmienkou je štýl jazdy:
Ak nebudete veľmi šliapať na plyn, viete urobiť o 10 – 20 kilometrov viac.
Jednou z veľkých výhod elektroáut je vynikajúce zrýchlenie, keďže motor má hneď maximálny krútiaci moment. Na šmykľavých zimných cestách však treba byť opatrní, a to nielen kvôli spotrebe energie. Kolesá sa môžu pretočiť, modely, ktoré majú poháňanie zadných kolies sa dokonca môžu zošmyknúť z cesty. V zime sa tak oplatí popri opatrnom pohýnaní sa zapnúť aj prevádzkový režim na šetrenie energie, ktorý obmedzuje otáčky.

Foto: Shutterstock
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky: pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.