Jazdenie elektromobilom v období zimy Jazdenie elektromobilom v období zimy
Foto: Getty Images Hungary

2022-03-29

Jazdenie elektromobilom v období zimy

Jazdenie s elektromobilom v zime

Elektrické autá sú ako ľudia. Najradšej majú teplotu od 15 do 25 stupňov Celzia, lebo ich lítiovo-iónové batérie sú veľmi citlivé na zmenu teploty. Najmä, ak teplota klesne pod 4 °C. Vtedy sa tekuté elektrolyty v batériách spomalia a batéria nemôže pracovať na plný výkon. Na rozdiel od spaľovacích motorov si elektrické netvoria počas chodu vlastné teplo a musia ho teda získavať inde. To môže pochádzať z toho mála tepla, ktoré si motory a meniče prúdu tvoria, alebo tým, že si bude samostatne vyrábať teplo z elektriny. V oboch prípadoch to však uberie na výkonnosti elektrovozidla. Ak sa pýtate, ako sa to prejaví pri šoférovaní, tak napríklad pri modeloch Tesly sa obmedzuje regeneratívne brzdenie, a teda aj jednopedálová jazda. Všeobecne treba počítať s obmedzeným dojazdom. Na rozdiel od benzínových a dieselových áut, kde je kľúčovým parametrom spotreba, pri elektrických autách ľudia najviac posudzujú dojazd. A v mrazoch sa môže znížiť o 20 až 40 % oproti tabuľkovým hodnotám. Nejde však o jedinečnosť elektromobilov. Aj spaľovacie motory si v zime vyžiadajú asi o 20 % vyššiu spotrebu, čo však pri hustote čerpacích staníc a rýchlosti dotankovania našich áut nebadáme tak citeľne.

Foto: 123rf

Ako správne nabíjať elektrovozidlo v zime

Základným pravidlom zimnej premávky e-auta je nenechať batériu klesnúť pod 20 %. Ak chcete auto nabíjať počas mrazov, batéria bude túto rezervu potrebovať na začatie procesu nabíjania. Tesne pred nabíjaním je dobré mať batériu, ako aj interiér auta zohriate. Tesla alebo aj Jaguar I-Pace vám to umožnia aj na diaľku cez mobilnú aplikáciu. Optimalizácia nabíjania batérie na maximálny možný dojazd sa pre mnohých milovníkov elektromobilov stala koníčkom a prestížou. A kľúčom je dobré plánovanie.

Ak máte garáž, máte o problém postarané. Teplo v nej auto chráni a ak ho budete udržiavať na nabíjačke a cez aplikácie predhrejete interiér, bude dojazd ovplyvnený len málo. Ak garáž nemáte, skúste auto parkovať čo najviac na slnečných miestach, aby sa vyhrialo prirodzene. Pomôže tiež odpratať z neho sneh, ktorý bráni preniknutiu slnka do auta a jeho zohriatiu. Keď jazdíte v zime, nastavte kúrenie na vám minimálnu komfortnú teplotu a radšej využitie vykurovanie sedačky a volantu, ktoré spotrebovávajú menej tepla.

Foto: 123rf

Problémy na strane elektrickej siete

Hoci elektrických vozidiel ešte nie je na cestách veľa, v zimnom období sa už vyskytujú problémy, ktoré doteraz neexistovali. A to nie na strane dojazdu, ale vyťaženia elektrickej siete. S nástupom chladnej zimy sa francúzska prenosová sústava RTE dostala na hranicu svojej kapacity. Vyššia spotreba súvisela aj s nárastom elektromobilov a dobíjaním elektrických áut. RTE preto vydala informačné materiály s dvadsiatkou odporúčaní pre šetrenie elektriny. Tie súvisia s časmi spúšťania veľkých spotrebičov, znížením teploty v domoch o jeden stupeň či vhodných časoch nabíjania mobilných telefónov. Francúzi sa tak pripravujú aj na fakt, že keď v roku 2035 bude na cestách predpokladaných 15 miliónov elektrovozidiel, budú z celkovej spotreby elektriny odoberať až 8 %.

Aj s týmto problémom musíme bojovať v zimných mesiacoch najmä v studených krajinách na severnej pologuli. Odborníci sa zhodujú, že aj z tohto rizika však môže vzísť príležitosť. Často sa skloňuje spojenie „kontrolované nabíjanie". Elektrická sieť si totiž musí poradiť s dennými extrémnymi výkyvmi spotreby podľa aktuálnej časti dňa a zvyčajnej aktivity ľudí. Ak sa dokážu vymyslieť inteligentné nabíjačky, využívajúce časy nízkej spotreby elektriny, pomôže to rozvodnej sieti, povedie to k stabilite odberu energie a v konečnom dôsledku aj k zmierneniu klimatických zmien.

Foto: Getty Images Hungary