2023-12-07
Ako a kedy predbehnúť snežný pluh
Najradšej by sme boli, keby jazdili stále a všade. No s obmedzeným množstvom techniky aj ľudí musia cestári určiť priority ktoré cesty odhrnú ako prvé. Na diaľniciach sa o to stará Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s jej strediskami údržby. Tieto vozidlá slúžia len pre diaľničné úseky, ktoré sú, aké hlavné tepny Slovenskom, prioritou.
O hlavné a vedľajšie cesty sa stará Slovenská správa ciest (SSC). Aj tu platia priority a tak sa po poradí dostávajú snežné pluhy a sypače na cesty prvej triedy, až následne na tie menej frekventované.
O cestné komunikácie v mestách a obciach sa starajú miestne technické, alebo verejnoprospešné služby. Povedať tak, kto sú cestári je veľmi ťažké – ide o rôznorodú zmes organizácií, ktoré dbajú o zjazdnosť ciest v krajine.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť
Aj cestári neustále sledujú aktuálne predpovede počasia, podľa ktorých na cesty vyrážajú. Ak ide o krátke sneženie, je lepšie počkať kým ustane pred odhrnutím cesty – inak by sa aj tak čoskoro vytvorila šmykľavá kašovitá zmes. Taktiež nemožno čakať na vidieckych cestách cestárov hlboko uprostred noci. Cesty obslúžia skôr nadránom, aby autá a autobusy s rannými školákmi a pracujúcimi mali čo najľahšiu cestu do práce.
Podľa predpovede tiež môžeme čakať cestný posyp – cestná soľ totiž pri prinízkych teplotách prestáva účinkovať. Jej použitie tiež nie je možné pre poškodzovanie životného prostredia pri vodných zdrojoch, či v národných parkoch.
Pri jazde za snežným pluhom alebo vozidlom sypúcim soľ či štrk je kľúčové udržiavať bezpečnú vzdialenosť. Tieto vozidlá môžu neočakávane spomaliť, zmeniť smer alebo zastaviť. Bezpečná vzdialenosť zabezpečí, že budete mať dostatok času na reakciu. Pri posypovej soli platí, že pôsobí korozívne na vašu karosériu a najmä podvozok, preto je častejšie umývanie auta aj s podvozkom dôležité. A aj preto nechcete ísť za sypačom priveľmi blízko. O odskakujúcom štrku ohrozujúcom prednú kapotu či čelné sklo ani nehovoriac.
Foto: Shutterstock
Predbiehanie snežných pluhov vo všeobecnosti neodporúčame a keď tak budete robiť, malo by to byť vždy s maximálnou opatrnosťou. Zvážte, či je to nutné – pred pluhom môžu byť totiž také podmienky na ceste, že neušetríte žiaden čas – a ešte spomalíte aj pluh samotný.
Vždy sa uistite, že pluh vás vidí a že máte dostatočný priestor na bezpečné predbehnutie. Šofér pluhu sa musí okrem šoférovania naplno venovať obsluhe stroja s radlicou aj posypovým zariadením – preto je podstatné, aby vás vnímal. Nezabudnite, že cesta pred pluhom môže byť viac zasnežená alebo zľadovatená. To isté môže platiť pre opačný smer či iný pruh vozovky. Podmienky môžu byť diametrálne odlišné. A myslite aj na to, že cesta môže byť pre nahrnutý sneh na okrajoch zúžená, kým radlica pluhu je širšia než samotné vozidlo. Tesne pred záverom predbiehania sa tak môžete dostať do zložitej situácie.
Keďže pri rýchlosti vyššej ako 40 km/h je odhŕňanie cesty neefektívne, snežné pluhy vás môžu rýchlostne obmedzovať na diaľnici. Avšak pozor, nemôžete ich obchádzať kedykoľvek. Tieto pluhy jazdia v konvojoch, kedy prvý pluh „nahráva“ sneh z očisteného pruhu druhému a ten to spolu so snehom z druhého pruhu odpratáva na krajnicu diaľnice. Tento jediný efektívny spôsob čistenia cesty však môže vytvoriť dlhé kolóny. To, či pluhy môžete predbiehať, jasne signalizuje svetelné označenie na zadnej časti snežných pluhov. Ak ukazuje krížik, predbiehať nesmiete, nie je to bezpečné a hrozila by kolízia. Ak sa svetlá zmena na šípku, pluh môžete obiehať zo strany, na ktorú šípka ukazuje. Aj vtedy však zostaňte opatrní. Počas zimy si na cestách dajte radšej podstatnú časovú rezervu.
A ak vás nebaví ísť pomaly po diaľnici, zastavte sa vo Fresh Corneri na hotdog či kávu a chvíľu si odpočiňte – a nechajte, nech vám cestári vytvoria pohodlnú jazdu do cieľa.
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť