2024-01-12
Soľ nad auto: ako ochrániť svoje auto pred posypovou soľou
Posypová soľ, bežne používaná na zimnú údržbu ciest, má špecifické chemické zloženie, ktoré je zamerané na efektívne roztápanie snehu a ľadu. Hlavnou zložkou je obvykle chlorid sodný (NaCl), známy ako kuchynská soľ, ktorý je efektívny pri teplotách nad -9 °C. V prípadoch extrémneho mrazu sa používa chlorid vápenatý (CaCl2), ktorý je účinný až do teplôt okolo -29 °C. Tieto soli sú niekedy obohatené o ďalšie chemické prísady pre zvýšenie účinnosti, vrátane anhydridu (síranu vápenatého), síranu horečnatého alebo ílu, a v niektorých prípadoch aj minerálu kainitu.

Foto: Shutterstock
Posypová soľ obsahuje rôzne chemické látky, ktoré môžu spôsobiť koróziu na kovových častiach vozidla, ako sú podvozok, brzdy a výfuk. Pri kontakte s karosériou a lakom auta môže soľné zloženie spôsobiť koróziu a oxidáciu. Chlorid sodný a chlorid vápenatý sú obzvlášť korozívne, pretože pri zmiešaní s vodou a kyslíkom z ovzdušia vytvárajú agresívne roztoky, ktoré môžu rýchlo napádať kovové časti vozidla. Toto sa prejavuje najmä na spodnej časti vozidla a brzdovom systéme, kde môže dôjsť k zrýchlenému opotrebeniu, či dokonca k zhoršeniu ich funkčnosti.
Aj keď sa môže zdať, že hlavný vplyv posypovej soli je zameraný na exteriér auta, má dosah aj na interiér vozidla. Soľ, ktorú na svojich topánkach „nosíme“ dovnútra auta, sa môže ukladať na podlahové koberce a podložky. Táto soľ môže spôsobiť poškodenie tkanín a povrchov, najmä ak zostane dlhodobo nečistená. Vlhkosť a soľ môžu spolu vytvárať ideálne prostredie pre rast plesní a baktérií, čo môže viesť k nepríjemným zápachom a potenciálnym zdravotným rizikám. Po vyschnutí nám totiž všetko cirkuluje v aute, ktoré, povedzme si úprimne, pre chladné počasie až tak nevetráme.
Pokiaľ ide o kovové časti vo vnútri auta, ako sú pedále, prahy dverí alebo iné kovové doplnky, soľ môže tiež zrýchliť ich koróziu. Toto je zvlášť problematické v starších vozidlách, kde môžu byť niektoré vnútorné kovové časti menej chránené proti korózii.

Foto: Pixabay
- Pravidelné umývanie: V zimných mesiacoch by sa malo auto umývať častejšie, ideálne každé dva týždne, najmä ak je vystavené posoleným cestám. Pri umývaní dbajte na dôkladné opláchnutie podvozku, kolies a podbehov. Čiže myslite vždy na program s umývaním podvozku.
- Voskovanie karosérie: Vosk poskytuje dodatočnú ochrannú vrstvu medzi soľou a lakom, čím znižuje riziko korózie.
- Ručné umývanie: Ručné umývanie je šetrnejšie a umožňuje dôkladnejšie očistenie ťažko prístupných miest. Ak sa rozhodnete pre automatickú umyváreň, vždy zvoľte program s predumytím a voskovaním. Zároveň myslite na to, že podvozok auta ručne tak dobre neumyjete.
- Nezabudnite na interiér: Odporúčame často vysávať a čistiť podlahové koberčeky, ako aj všetky škáry okolo sedadiel a plastové diely. Týmto spôsobom môžete znížiť riziko poškodenia interiéru soľou, ktorú nanosíte topánkami do vozidla.
- Ochrana pneumatík a gumených častí: Soľ môže znížiť elasticitu a izolačné schopnosti gumy, preto je potrebné venovať pozornosť aj čisteniu pneumatík a gumených častí vozidla.
Posypová soľ nemá negatívny vplyv len na vozidlá, ale škodí aj životnému prostrediu, konkrétne stromom. Soľ, ktorá sa dostane do pôdy, môže spôsobiť vysychanie stromov, najmä počas jarného odmäku, keď sa presolená voda rozširuje do okolia a stromy ju začnú nasávať. Tento jav môže poškodiť stromy až do vzdialenosti 300 metrov od posolených ciest.
Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:
Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.