25.11.2023
Ako jazdiť na šmykľavej ceste
Nebuďte tými, kto zablokuje cestu hneď, ako napadne centimeter snehu.
![Ako jazdiť na šmykľavej ceste](https://drivemagazine.sk/media-library/image.webp?id=50542514&width=1200&height=600&quality=85&coordinates=0%2C0%2C0%2C0)
Foto: Shutterstock
Norbert Michelisz, automobilový pilot pretekajúci v seriáli majstrovstiev sveta cestných automobilov (TCR World Tour) pravidelne organizuje tréningy jazdnej techniky. Ale kým sa k nemu dostanete na samotný výcvik, veľa sa možno naučiť aj z jeho rád. Šmykľavá cesta? Sneženie? Auto zapadnuté v snehu? Tieto veci treba mať na zreteli, ak chcete prežiť zimu na cestách bez ujmy:
- Príprava auta na zimu je veľmi dôležitá. Môžete byť akokoľvek šikovní šoféri, ak auto nie je vo vhodnom stave, veľa nezmôžete. Ako prvé treba spomenúť používanie zimných pneumatík: na zasnežených, zľadovatených cestách ani tie najlepšie letné kolesá sa nemôžu porovnávať s tými zimnými, v akomkoľvek zlom stave. Zimné pneumatiky dodávajú autu stabilitu, a skracujú brzdnú dráhu o metre.
- Nevydávajte sa na dlhšiu cestu s príliš malým množstvom paliva. Ak je to možné, majte auto vždy natankované aspoň do polovice nádrže – ak by ste sa niekde zostali zapadnutí v snehu, palivo príde vhod, keďže kúrenie funguje iba pri zapnutom motore.
Foto: Shutterstock
- Majte na zreteli, že jazdíte v zimných podmienkach. Ak je aj cesta suchá, hocikde sa môže zjaviť neočakávaná vrstva ľadu; ak sa zas ochladí o pár stupňov, rýchlo môže začať mrznúť.
- Zásadnou otázkou je v takýchto prípadoch určenie správnej rýchlosti: radšej jazdite pomalšie než zvyčajne. Nemusí ísť o slimačie tempo, ale netlačte na pílu, nie je leto.
- Podobne dôležitý je aj bezpečný odstup od ostatných vozidiel: základným pravidlom je, že v zime treba rátať s dva a pol násobne väčšou vzdialenosťou, ako inokedy. Zostáva tak viac času (a cesty) na prípadnú reakciu na neočakávanú dopravnú udalosť.
- Technika jazdy: na zasneženej, zľadovatenej ceste treba jazdiť jemnejšie, s menej drastickými pohybmi volantu. V zime sa totiž zníži priľnavosť kolies a vozidlo reaguje prudšie aj na menšie pohyby volantom.
- Najprv sa vždy snažte korigovať volantom. Brzdenie totiž – ak nemáte v aute systém ABS – zablokuje kolesá, a auto sa stáva neovládateľným. Čiže: jemné pohyby volantom, ak to nepomáha, trochu silnejšie pohyby, a len ako poslednú možnosť stlačte brzdový pedál.
- Nedotáčavosť a pretáčavosť: to prvé môže nastať pri autách s náhonom predných kolies, to druhé pri autách s náhonom zadných kolies, ak je ich priľnavosť nedostatočná. V obidvoch prípadoch ide o to, že predok alebo zadok auta sa stane neovládateľným. V prvom prípade sa šoféri väčšinou zľaknú, silne začnú točiť volantom, čím však nič nedosiahnu, auto sa bude ďalej šmýkať dopredu. Korigujte iba jemne, auto sa čoskoro dostane späť pod vašu kontrolu.
- V prípade pretáčavosti sa „pohne“ zadná časť auta, čo treba korigovať zatočením kolies v smere šmyku, Menšími pohybmi volantu získate späť priľnavosť, a znovu dokážete auto riadiť.