Tri menej známe tunely Slovenska: autom, bicyklom a pešo
Tunely sú častou témou pri výstavbe diaľnic. Oddávna nám slúžili najmä na prekonávanie pohorí a kopcov, čím sú vítaným uľahčením presunu z bodu A do bodu B. Niektoré tunely sú však špecifické. A tri z nich sme pre vás vybrali na Slovensku ako tipy na nezvyčajné výlety.

Na Slovensku máme niekoľko tunelov, ktoré nepatria medzi tie najmodernejšie, no hovoria príbeh z histórie, ktorý sa už skončil, alebo nikdy nekonal. Stoja tak za návštevu tak z hľadiska spoznania stavieb z našej minulosti, ale aj so zážitkov, ktoré prinášajú. Vždy sú tak trochu adrenalín – a nezáleží, či ich prekonáte autom, bicyklom, či pešo.
Autom: Margeciansky tunel
V rokoch 1867 až 1872 sa Košicko-bohumínska železnica dostávala svojou výstavbou aj cez okolie Margecian. Preto tu bol vyrazený 431 m dlhý Margeciansky tunel. V roku 1955 ho nahradil novší, Bujanovský tunel a Margeciansky bol neskôr zapísaný do pamiatkového fondu. Je razený vo veľmi tvrdom podloží a tak asi polovicu jeho dĺžky tvoria hrubé opracované skaly. Od roku 2018 je kompletne osvetlený a dnes ním vedie miestna komunikácia, pričom jeho povrch tvorí asfalt. Je postavený úplne priamo a tak aj pri vstupe doň vidíte povestné svetlo na konci tunela. Dá sa prejsť autom, alebo na bicykli. Určite ho neobíďte pri svojom najbližšom výlete na Ružín.
Bicyklom: Slavošovský tunel
Keď boli po Viedenskej arbitráži v roku 1941 južné časti Slovenska pripojené k Maďarsku, Slavošovské papierne stratili možnosť železničnej prepravy surovín a tovarov. Preto sa v priebehu vojny postavil 2,4 km dlhý Slavošovský tunel. Dokončený bol v roku 1944, no na plánovanej trati z Revúcej do Slavošoviec nikdy neprešiel jediný vlak. Územia boli totiž vrátené a stavba stratila význam. Dnes je cieľom dobrodruhov na bicykloch, ale aj peších. Tunel nie je osvetlený a na jeho prechod pešo sa pripravte na trištvrte hodinovú chôdzu v úplnej tme. Medzi Slavošovcami a Magnetizovcami sú dokonca tunely dva a k tomu aj 120 metrový viadukt. Tunelmi vedie značená päťkilometrová cyklotrasa a sú voľne prístupné.
Pešo: Görgeiho tunel
Nad obcou Králiky pri Banskej Bystrici, v smere na Skalku pri Kremnici, leží vo výške 1 150 metrov nad morom sedlo Tunela, vrcholový bod Kremnických vrchov. Približne v 14. storočí bolo toto miesto významnou spojnicou pre dopravu rúd z okolia Banskej Bystrice do Kremnickej mincovne. A tunel tu pomohol prekonať sedlo a uľahčil prevoz vzácnych kovov. Aj po skončení ťažby bol tunel v minulosti niekoľkokrát využitý, napríklad vojskami, ktoré sa tak vyhli 60 km obchádzke náročným horským terénom. Podľa jedného z maďarských generálov, ktorý so svojim vojskom utekal pred cisárskymi vojskami, je tunel aj pomenovaný. Dnes je tento 30 metrový tunel súčasťou turistického chodníka, ak sa vydáte po žltej značke z Tajova a následne po červenej do Skalky, či opačným smerom.