Tri menej známe tunely Slovenska: autom, bicyklom a pešo Tri menej známe tunely Slovenska: autom, bicyklom a pešo
Foto: Shutterstock

2022-02-17

  • Drive
  • Slovensko
  • Tri menej známe tunely Slovenska: autom, bicyklom a pešo

Tri menej známe tunely Slovenska: autom, bicyklom a pešo

Autom: Margeciansky tunel 

V rokoch 1867 až 1872 sa Košicko-bohumínska železnica dostávala svojou výstavbou aj cez okolie Margecian. Preto tu bol vyrazený 431 m dlhý Margeciansky tunel. V roku 1955 ho nahradil novší, Bujanovský tunel a Margeciansky bol neskôr zapísaný do pamiatkového fondu. Je razený vo veľmi tvrdom podloží a tak asi polovicu jeho dĺžky tvoria hrubé opracované skaly. Od roku 2018 je kompletne osvetlený a dnes ním vedie miestna komunikácia, pričom jeho povrch tvorí asfalt. Je postavený úplne priamo a tak aj pri vstupe doň vidíte povestné svetlo na konci tunela. Dá sa prejsť autom, alebo na bicykli. Určite ho neobíďte pri svojom najbližšom výlete na Ružín.

Bicyklom: Slavošovský tunel 

Keď boli po Viedenskej arbitráži v roku 1941 južné časti Slovenska pripojené k Maďarsku, Slavošovské papierne stratili možnosť železničnej prepravy surovín a tovarov. Preto sa v priebehu vojny postavil 2,4 km dlhý Slavošovský tunel. Dokončený bol v roku 1944, no na plánovanej trati z Revúcej do Slavošoviec nikdy neprešiel jediný vlak. Územia boli totiž vrátené a stavba stratila význam. Dnes je cieľom dobrodruhov na bicykloch, ale aj peších. Tunel nie je osvetlený a na jeho prechod pešo sa pripravte na trištvrte hodinovú chôdzu v úplnej tme. Medzi Slavošovcami a Magnetizovcami sú dokonca tunely dva a k tomu aj 120 metrový viadukt. Tunelmi vedie značená päťkilometrová cyklotrasa a sú voľne prístupné.

Pešo: Görgeiho tunel 

Nad obcou Králiky pri Banskej Bystrici, v smere na Skalku pri Kremnici, leží vo výške 1 150 metrov nad morom sedlo Tunela, vrcholový bod Kremnických vrchov. Približne v 14. storočí bolo toto miesto významnou spojnicou pre dopravu rúd z okolia Banskej Bystrice do Kremnickej mincovne. A tunel tu pomohol prekonať sedlo a uľahčil prevoz vzácnych kovov. Aj po skončení ťažby bol tunel v minulosti niekoľkokrát využitý, napríklad vojskami, ktoré sa tak vyhli 60 km obchádzke náročným horským terénom. Podľa jedného z maďarských generálov, ktorý so svojim vojskom utekal pred cisárskymi vojskami, je tunel aj pomenovaný. Dnes je tento 30 metrový tunel súčasťou turistického chodníka, ak sa vydáte po žltej značke z Tajova a následne po červenej do Skalky, či opačným smerom.