Prichádza čas, kedy v mestách nebudú autá?
Mestá bez áut. Žiadne zápchy, preplnené ulice, parkovacie miesta na každom rohu, prázdne križovatky a semafory, žiadny hluk a najmä smog. Taká je predstava mnohých, ktorí si predstavujú moderné mestá budúcnosti. Čo to však so sebou prináša a čo je nutné urobiť na to, aby mestské centrá mohli skutočne fungovať bez áut?

Veľká časť infraštruktúry miest nebola budovaná pre ľudí, ale pre autá. Široké ulice, parkovacie miesta, parkovacie domy, či križovatky – to všetko pre naše najväčšie pohodlie v podobe zaparkovania priamo v centre a vybavenia všetkého pokiaľ možno za pár krokov. Pri rastúcej populácii a urbanizácii sa však táto výsada nedá splniť pre všetkých. Áut pribúda a hoci nová generácia mileniálov už nepovažuje auto za vec, ktorú musíte vlastniť, len ju mať k dispozícii, mení sa aj postoj miest, ktoré majú s automobilovou dopravou notorický problém.
Problémy hustej mestskej dopravy autami
Foto: unsplash
Každý, kto kedy v rannej, poludňajšej, či poobednej špičke musel prechádzať jednou z európskych metropol, vie o čom je reč. Pre vodiča je takmer permanentná zápcha, nedostatok parkovacích miest, množstvo peších a cyklistov a veľa obmedzení veľkým stresom. Pre ľudí, ktorí v mestách žijú je to zas hluk, ruch, nedostatok miesta – a najmä emisie z dopravy, ktoré znepríjemňujú život. Mestá preto po celej Európe (a svete) prichádzajú s riešeniami, ako individuálnu dopravu autami z centier vylúčiť. To však so sebou nesie niekoľko „ale“.
Alternatívna doprava je nutnosťou
Jednoduchým zákazom dostupnosti centra sa stane jediné – život sa presunie inam. Vyľudnené mestské centrá sú pre problémy s dostupnosťou výzvou aj menších miest, kedy sa život presúva k obchodným centrám na perifériách, kam ľudia môžu autom prísť. Aj preto je pred zavedením zákazov, či pred obmedzením počtu parkovacích miest, nutné zabezpečiť alternatívy mobility. Tou je v prvom rade verejná doprava. Ak ľudia môžu prísť vlakmi, električkami, trolejbusmi či autobusmi až do centra a to ľahko, s použitím jedinej ľahko ovládateľnej aplikácie, urobia tak. Podobné skúsenosti sú s cyklistikou. Keď je vybudovaná bezpečná infraštruktúra, cyklisti majú parkovania a vlastné cesty, stane sa prirodzeným dochádzať do mesta bicyklom, alebo využívať službu zdieľaným bicyklov cez aplikáciu.
Mestá, kde to už funguje
Foto: Shutterstock
Ghent v Belgicku sa so znečistením a zápchami popasoval už v roku 1997. Na 35 hektároch centra umožnila zóna bez áut rozvoj infraštruktúry pre cyklistov aj hromadnú dopravu a centrum je tak pre domácich aj turistov omnoho prívetivejšie.
Aj neďaleký Amsterdam, známy svojou cyklistikou a chôdzou, prináša redukciu áut. Hoci ich nezakáže úplne, do troch rokov odstráni cez 11 200 parkovacích miest a tým uvoľní priestor pre širšie chodníky, cyklotrasy, stromy a parkovanie pre bicykle, napríklad pri staniciach metra. Mesto plánuje úplný zákaz áut so spaľovacím motorom do roku 2030 a tak zostávajúce autá budú elektrické, alebo inak bezemisné.
V helsinskej štvrti Kalasatama sa na nové bývanie s parkovacím miestom nepýtajte. Žiadne tu totiž nie sú. Hlavné mesto Fínska plánuje politiku „autom len v prípade nutnosti už v roku 2025“. Súčasťou zmeny je aj správanie a zvyky ľudí, ktoré sú kľúčové. So škandinávskou citlivosťou tu chcú, aby mesto zostalo funkčné, ekologicky efektívne a príjemné pre život. K lepším a častejším vlakovým spojeniam z centra na predmestia sa pripája aj mobilná aplikácia, kde si môžete objednať zdieľaný bicykel, auto, taxík, či zaplatiť verejnú dopravu – všetko v jednom.
Veľké titulky v oblasti zóny bez áut obleteli svetom z Berlína. Tu iniciatíva prichádza od ľudí, kedy už 50 000 Berlínčanov podpísalo petíciu za Berlin Autofrei. Ak sa podarí ju založiť, bude to svetovo najväčšia urbánna zóna bez áut na svete, s rozlohou 88 štvorcových kilometrov, viac než Manhattan. Na jej okraji je okruh S-Bahn vlakov, systém vlakov prímestskej dopravy. Podobne ako inde aj tu bude niekoľko málo výnimiek – ako sú vozidlá záchranných zložiek, zásobovania, či pre ľudí so zníženou mobilitou. Ak sa iniciatíva presadí, bude zóna siahať po Gesundbrunnen na severe, Sűdkreuz na juhu, Westend na západe a Frankfurter Allee na východe.