Jednoduchý trik, ktorý vám môže zachrániť život v lietadle
Odporúčaniam pilotov sa oplatí venovať pozornosť.

Je všeobecne známe, že letecká doprava patrí k najbezpečnejším spôsobom cestovania. Napriek tomu neuškodí pripraviť sa na rôzne situácie. Existuje trik, ktorý počas letov dokonca môže zachrániť aj životy.
Časopisu Travel + Leisure tento tip prezradili samotní piloti, podľa ktorých v núdzových situáciách výrazne pomáha cestujúcim.
Hans Mast, odborník Golden Rule Travelu odporúča pasažierom lietadla, aby sa po vzlietnutí poobzerali a zafixovali si, kde sa nachádza najbližší núdzový východ.
„VŽDY, KEĎ LETÍM NIEKAM, MOJOU PRVOU VECOU NA PALUBE JE ZISTIŤ, KDE SÚ UMIESTNENÉ NÚDZOVÉ VÝCHODY. ZRÁTAM SI, KOĽKO RADOV SEDADIEL JE MEDZI MOJÍM MIESTOM A NAJBLIŽŠÍM VÝCHODOM, LEBO V NÚDZOVEJ SITUÁCII NA TO ČASTO NIE JE PRIESTOR. TÁTO MENTÁLNA MAPA MI MÔŽE ZACHRÁNIŤ ŽIVOT, KEBY SA STALO NEŠŤASTIE,“
– vraví Mast.
Foto: unsplash
Bývalý pilot Nick Eades k tomu dodáva:
„Uvedomiť si dôležitosť bezpečnosti nestačí vtedy, keď vám letušky začínajú vysvetľovať základné postupy. Piloti totiž v núdzovej situácii môžu nariadiť evakuáciu už aj pred naštartovaním motorov lietadla.“
„Ako pilotovi 747-ky (klasické osobné dopravné lietadlo – pozn. red.) sa mi už stalo, že sme nečakane museli evakuovať všetkých ľudí, lebo klimatizačné zariadenie, pripojené k lietadlu, začalo horieť. Zo 400 cestujúcich nebol skoro nik, ktorý by vedel reagovať na situáciu. Ak by sa oheň bol šíril rýchlejšie, mohla sa stať katastrofa,“
– vysvetľuje Eades.
Kto je "ABP" pasažier?
Foto: Shutterstock
NIKDY NEZAŠKODÍ TROCHU OPATRNOSTI. SAMOZREJME PERSONÁL LIETADLA JE VYŠKOLENÁ AJ NA TAKÉTO SITUÁCIE, ALE VŽDY SA OPLATÍ BYŤ OSTRAŽITÝ.
Vedeli ste napríklad, že zriedkavo sa stáva, že letušky si vytypujú takzvaných „ABP“-pasažierov („able bodied persons“) spomedzi samotných cestujúcich? Oni sú tí ľudia, o ktorých pomoc sa môže personál oprieť v núdzovej situácii.
Väčšinou sa vyberajú spomedzi pracovníkov mimo služby alebo z radov vojakov, záchranárov a lekárov. Ale môže sa stať, že na palube sa nenájde nikto zo spomenutých kategórií. Vtedy sa personál musí rozhodnúť podľa svojho uváženia, ktorí pasažieri by boli vhodní na túto úlohu.