Dobrodružstvá na Transmandžurskej železnici
V prvej, druhej a tretej časti nášho seriálu o Transsibírskej magistrále sme predstavili stanice na najdlhšej železničnej trati sveta. Na železničnú trať spájajúcu Moskvu a Vladivostok sú napojené aj dve dôležité južné vetvy – Transmongolská a Transmandžuská magistrála – a dá sa nimi dostať až do Pekingu.

História Transmandžuskej železnice, ktorú Rusko postavilo v rokoch 1897 až 1903, nemá núdzu o prekvapivé zvraty. Medzi Čínou a Ruskom bolo mnoho konfliktom pre železnicu, no i napriek tomu zostala v ruskom (sovietskom) vlastníctve až do roku 1935, keď ju Sovietsky zväz predal mandžuskému bábkovému štátu vytvorenému Japoncami za 140 miliónov jenov. Sovietske vojská oslobodili Charbin spod japonskej okupácie v roku 1945, takže sa železnica stala spoločným sovietsko-čínskym majetkom. Sovietsky zväz sa vzdal svojej časti v roku 1952, a tak sa stala plne čínskym majetkom – odvtedy jej oficiálny názov je Charbinská železnica, no na celom svete je stále označovaná ako Transmandžuská magistrála.
Čita
Na kilometrovníku s č. 4740 km od Moskvy sa oddeľuje od transsibírskej železničnej trate Transmandžuská magistrála po meste ležiacom na sútoku riek Ingoda a Čita. Mesto bolo založené v polovici 17. storočia slobodnými kozáckymi vojskami – dnes je priemyselným a kultúrnym centrom Transbajkalského územia, kde žije 350-tisíc ľudí. Mesto je jedným z miest, kam boli dekabristi vyhnaní po svojom povstaní v roku 1825.
Zabajkalsk
Zabajkalsk je konečná stanica ruskej časti Transmandžuskej magistrály, kde musia cestujúci čakať najmenej dve a niekedy až šesť hodín, kým sa vymenia podvozky vlaku za čínske. Počas čakania sa môžete prejsť v útulnom mestečku. Na železničnej stanici Zabajkalsk sa dá fotiť, no fotenie pohraničníkov či vojenskej techniky je zakázané.
Manzhouli
Prvou zastávkou na čínskom úseku železnice je mesto Manzhouli, úchvatné miesto stretnutia čínskej, ruskej a mongolskej kultúry. Ulice sú lemované budovami v ruskom štýle, všade sú ruské nápisy – akoby sme neboli v Číne, ale v Rusku. Efekt ďalej umocňuje námestie Matriošky, kde môžete vidieť viac ako 200 nadrozmerných, farebne maľovaných matriošek. Najväčšia má okolo 30 metrov – je to najväčšia matrioška na svete a zároveň držiteľka Guinessovho rekordu. Funguje v nej hotel, no má aj ruskú reštauráciu a konferenčnú miestnosť.
Charbin
Jedno z najdôležitejších miest severovýchodnej Číny leží na brehoch majestátnej rieky Sungari. Môže sa pochváliť mnohými atrakciami a miestna kultúra je fascinujúcou zmesou hanských, mandžuských a ruských vplyvov. Charbin je často prirovnávaný k Petrohradu a nie nadarmo, keďže v meste žilo počas výstavby transmandžuskej železnice mnoho ruských architektov, ktorí tu navrhli veľa krásnych budov.
Šen-jang
Foto: unsplash
Hlavné mesto provincie Liao-ning – ekonomické, kultúrne a obchodné centrum severovýchodnej Číny – je v miestnom jazyku známe ako „Mukden“. Mesto je známe cisárskymi hrobkami, ktoré sú na Zozname svetového dedičstva UNESCO, a palácom Mukden, bývalým sídlom cisárov z dynastie Čching.
Peking
Foto: Pexels
Vystúpením na konečnej stanici Transmandžuskej železnice v Pekingu sa naše dobrodružstvo končí alebo len naozaj začína! Hlavné mesto Číny ponúka toľko tisícročí starých kultúrnych a historických zaujímavostí, že by to vystačilo na niekoľko týždňov. Ak v Pekingu strávite len pár dní, určite by ste nemali vynechať Námestie nebeského pokoja, Zakázané mesto, Chrám nebies a samozrejme Veľký čínsky múr nachádzajúci sa neďaleko mesta.