Trápi vás ekologický rozmer lietania? Vodík môže byť odpoveďou
Ak sa chcete vybrať spoznávať exotické a vzdialené miesta tejto planéty, nemáte inú možnosť, ako sa vybrať lietadlom. No letectvo je jedným z veľkých znečisťovateľov životného prostredia. Aj preto sa v tomto priemysle intenzívne pracuje na alternatívnych pohonoch, medzi ktorými sa často spomína vodík.

Cestovanie je vášeň a životný štýl ľudí, ktorí nechcú svoje peniaze premietať do hmotných statkov, ale namiesto vecí radšej zbierajú zážitky. Čím viac cestujete, tým viac si začnete uvedomovať, aká krásna je táto planéta a zároveň, ako veľmi na ňu ako ľudia negatívne vplývame našou preľudnenosťou a aktivitami. Ak ste si niekedy robili kalkulačku svojej uhlíkovej stopy, ako cestovateľa vás možno zarazilo práve to, ako vám jedna cesta na dovolenku lietadlom naruší celý váš vplyv na životné prostredie. Avšak aj v letectve myslia na dekarbonizáciu a ekologickú budúcnosť. A vodík je v tomto prípade často skloňovanou alternatívou.
Letecký pohon dnes a zajtra
Foto: Airbus
Dnešné lietadlá fungujú na palive, ktoré sa nazýva kerozín. Ten poznáte z bežnej praxe, pokiaľ ste zvykli chodiť na chatu či chalupu a zapaľovať tam petrolejky. Ide totiž o petrolej. V dobe, keď bojujeme o čo najrýchlejšiu dekarbonizáciu každého odvetvia nášho fungovania, aj letectvo musí rovnako prísť s riešením, ktoré bude ekologické a udrží nás v pohybe. Dve najčastejšie skloňované palivá sú biopalivá a vodík. EÚ si dala za cieľ stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnym regiónom.
Ešte si počkáme desaťročia
Foto: Airbus
Hoci sa na vodíkových pohonoch lietadiel už intenzívne pracuje, musí sa preskúmať veľa faktorov spojených s premávkou a bezpečnosťou. Používanie vodíka počas komerčných letov je preto otázkou niekoľkých najbližších desaťročí. Do štyroch rokov by mali výrobcovia prísť s funkčným riešením. Ďalších päť rokov sa budú technológie vylepšovať, integrovať a predstavovať. Reálne tak môžeme očakávať výsledok na letoch so strednou vzdialenosťou okolo roku 2030. Tak ako vo všetkých zmenách technológií, aj tu pochopiteľne vodík naráža na nevybudovanú infraštruktúru – od výroby cez distribúciu až po využívanie. Pri výrobe pritom vždy svieti aj kontrolka toho, ako sa vodík vyrobí. Sám osebe je totiž ekologický, no jeho výroba je náročná na elektrickú energiu a ak sa tá nevyrobí ekologická, celá usporená uhlíková stopa sa šmahom ruky zmaže.
Airbus dláždiaci cestu
Foto: Airbus
Koncept BWB - Blended-Wing Body od spoločnosti Airbus
Na nebi už dlhodobo súťažia najmä dvaja výrobcovia – americký Boeing a európsky Airbus. Kým ten americký sa zameral na biopalivá, Airbus predstavil pred rokom (september 2020) tri koncepty lietadiel na vodíkový pohon. Spoločne ich spája značka ZEROe. Ide o menšie stroje, pre menej než sto ľudí, s vrtuľovým pohonom (Turboprop), veľké prúdové lietadlo pre viac než 200 pasažierov (Turbofan) s doletom až 3 700 km a najmä BWB. BWB je skratka pre Blended-Wing Body, lietadlo, v ktorom krídla splývajú s trupom a o jeho dizajne sme už v Drive magazíne písali. Toto lietadlo by bolo pre asi 120 - 200 pasažierov a práve jeho dizajn dokáže ušetriť až 20 % paliva a ponúknuť priestornejší trup. A práve to je to, čo vodík potrebuje. Vodík je totiž ľahší než kerozín, no potrebuje omnoho viac priestoru. Airbus si však sľubuje priniesť tento koncept do reality a funkčné vodíkové BWB lietadlo do roku 2035.