Prečo vznikajú dopravné zápchy a ako pomôcť k ich rozpusteniu Prečo vznikajú dopravné zápchy a ako pomôcť k ich rozpusteniu
Foto: Getty Images Hungary

2022-03-29

  • Drive
  • Slovensko
  • Prečo vznikajú dopravné zápchy a ako pomôcť k ich rozpusteniu

Prečo vznikajú dopravné zápchy a ako pomôcť k ich rozpusteniu

Prečo vznikajú dopravné zápchy 

Niektoré dopravné zápchy vznikajú prirodzene tam, kde sa jazdné pruhy zužujú do menšieho počtu. Takýmto príkladom je výjazd zo Žiliny smerom na Martin či koniec severnej D1 pred Ružomberkom. V bežné dni sa s tým kapacita cesty vyrovná, no na začiatku a konci víkendu to môže spôsobiť zdržanie.

Druhým dôvodom sú pripojenia z vedľajších ciest. Dobrým príkladom je vjazd do Bratislavy, kde sa situácia zhorší za Sencom, zlepší pri Zlatých pieskoch, aby sa na Prístavnom moste opäť zhoršila, keď sa z výjazdu medzi autá na hlavnom ťahu pridávajú tie z príjazdového pruhu.

Ak zostanete v dopravnej zápche stáť, pravdepodobne niekde pred vami vychádzali na cestu stavebné, cestárske či poľnohospodárske stroje, alebo sa tam stala nehoda, alebo sa pokazilo nejaké auto. Posledný prípad je charakteristický tým, že sa chvíľu posúvate a v protismere nejdú žiadne autá, kým o chvíľu stojíte a v protismere ide viac vozidiel. Ak sa začnete pomaly hýbať, nehoda či prekážka na ceste tam už nemusí byť – rozpustenie každej kolóny však chvíľu trvá.

Fantómové dopravné zápchy

Poslednou kategóriou sú takzvané bezdôvodné zápchy, známe vo svete tiež ako fantómové či zápchy šokovej vlny. Ako prví ich pred 13 rokmi zdokumentovali v Japonsku. Tam vedci nechali v kruhu jazdiť 22 vozidiel s tým, že mali všetci ísť čo najplynulejšie, rýchlosťou 30 km/h. Spočiatku sa autá hýbali plynule, ale čoskoro sa medzery medzi nimi začali rôzniť, čo nútilo niektoré autá pribrzdiť a to vyvolalo reťazovú reakciu. Potom si už vlna spomalených a rýchlejšie idúcich vozidiel žila svojím životom, zdanlivo bezdôvodne. Impulzom pre takéto spomalenie môže byť, že vodič na ceste s hustou premávkou pustí auto z vedľajšej cesty či pribrzdí pri vjazde do zákruty.

Ako sa správať pri vjazde do dopravnej zápchy

Kritickým momentom v dopravnej zápche je vjazd do nej. Často počujete o viacerých nehodách za sebou, najmä na diaľnici, preto nepoľavujte v pozornosti. Snažte sa sledovať dianie aj niekoľko áut pred vami a ak viaceré autá začnú tesne po sebe brzdiť, je to varovný signál. Ak doprava nečakane spomalí či nebodaj zastavuje, etickým správaním k vodičom za vami (a bezpečnostným signálom na vašu ochranu) je zapnutie oboch smeroviek pri brzdení. Keď vidíte, že vodič za vami tiež zapína smerovky, môžete tie svoje vypnúť. V Rakúsku a iných krajinách je pri zápchach povinnosťou vytvárať v strede voľný jazdný pruh pre záchranné vozidlá. Zápcha často indikuje nehodu a pri záchrane životov ide o sekundy. V každom prípade v zápchach neprestaňte sledovať svoje okolie, neberte do ruky mobil, ani keď stojíte a rádio majte pustené tak, aby ste vždy zaregistrovali vozidlá záchranárov. Držte si od auta pred vami odstup tak, aby ste v prípade výstražných svetiel v spätnom zrkadle mali priestor, ako manévrovať ku krajnici.

Foto: Pixabay

Ako pomôcť rozpustiť kolóny

Na záver to najdôležitejšie: Vieme, že dopravné zápchy ako ich účastníci nevyriešime. Ako ich nezhoršovať?

V prvom rade – zipsovanie. Tento jednoduchý nástroj je účinný, ak ho ľudia používajú správne. Pri zúžení dopravných pruhov sa ľudia často radia do toho pokračujúceho príliš skoro. To vyvoláva v jednom pruhu zápchu, kým druhý je voľný. Niektorí vodiči idú dopredu, no keď zbadajú zúženie, zastanú a „zipsujú" sa na voľnej ceste. To vyvoláva nervozitu u tých už čakajúcich vodičov a vzájomná tolerancia klesá. Riešením tu je zaplniť oba jazdné pruhy až do zúženého miesta a púšťať presne jedno vozidlo z každého pruhu – ako zips. Akékoľvek narušenie tejto harmónie spôsobí, podobne ako pri zipse, zhoršenie dopravnej zápchy.

Zlatým pravidlom dopravných zápch a kolón je plynulosť. Jazdenie, pri ktorom brzdíte a zrýchľujete, vždy spôsobí reťazovú reakciu za vami. Ak ponecháte priveľkú medzeru, autá za vami stoja a do kolóny sa medzičasom pridalo mnoho ďalších áut. Ak ste naopak príliš „nalepení" na aute pred vami, každá vaša reakcia vyžaduje stúpnutie na brzdu a opäť reťazovú reakciu ďalších. Vedci sa zhodujú na tom, že najlepšie je to, čo je v praxi nemožné, no musíme sa o to usilovať: Jazdiť nie ako jednotlivé autá, ale vnímať kolónu ako jeden spojený organizmus, ktorý sa nesmie pretrhnúť. Pre kolóny je najlepšie stabilné tempo bez väčších výkyvov. Technológia nám v tomto môže pomôcť, keďže čoraz viac áut už má zabudovaný adaptívny tempomat, vďaka ktorému nebudete mať oneskorené brzdenie ani zabudnuté rozbehnutie sa v momente, keď auto pred vami zmení rýchlosť.

Na záver ešte malé zamyslenie – pozrite sa, koľko ľudí cestuje v aute pre 4 až 5 osôb osamote. Ak by len 1% z nás prestúpilo do hromadnej dopravy, celkovo by sa doprava na cestách zrýchlila až o 18 %.

Foto: unsplash