2022-02-17
Tri menej známe tunely Slovenska: autom, bicyklom a pešo
V rokoch 1867 až 1872 sa Košicko-bohumínska železnica dostávala svojou výstavbou aj cez okolie Margecian. Preto tu bol vyrazený 431 m dlhý Margeciansky tunel. V roku 1955 ho nahradil novší, Bujanovský tunel a Margeciansky bol neskôr zapísaný do pamiatkového fondu. Je razený vo veľmi tvrdom podloží a tak asi polovicu jeho dĺžky tvoria hrubé opracované skaly. Od roku 2018 je kompletne osvetlený a dnes ním vedie miestna komunikácia, pričom jeho povrch tvorí asfalt. Je postavený úplne priamo a tak aj pri vstupe doň vidíte povestné svetlo na konci tunela. Dá sa prejsť autom, alebo na bicykli. Určite ho neobíďte pri svojom najbližšom výlete na Ružín.
Keď boli po Viedenskej arbitráži v roku 1941 južné časti Slovenska pripojené k Maďarsku, Slavošovské papierne stratili možnosť železničnej prepravy surovín a tovarov. Preto sa v priebehu vojny postavil 2,4 km dlhý Slavošovský tunel. Dokončený bol v roku 1944, no na plánovanej trati z Revúcej do Slavošoviec nikdy neprešiel jediný vlak. Územia boli totiž vrátené a stavba stratila význam. Dnes je cieľom dobrodruhov na bicykloch, ale aj peších. Tunel nie je osvetlený a na jeho prechod pešo sa pripravte na trištvrte hodinovú chôdzu v úplnej tme. Medzi Slavošovcami a Magnetizovcami sú dokonca tunely dva a k tomu aj 120 metrový viadukt. Tunelmi vedie značená päťkilometrová cyklotrasa a sú voľne prístupné.
Nad obcou Králiky pri Banskej Bystrici, v smere na Skalku pri Kremnici, leží vo výške 1 150 metrov nad morom sedlo Tunela, vrcholový bod Kremnických vrchov. Približne v 14. storočí bolo toto miesto významnou spojnicou pre dopravu rúd z okolia Banskej Bystrice do Kremnickej mincovne. A tunel tu pomohol prekonať sedlo a uľahčil prevoz vzácnych kovov. Aj po skončení ťažby bol tunel v minulosti niekoľkokrát využitý, napríklad vojskami, ktoré sa tak vyhli 60 km obchádzke náročným horským terénom. Podľa jedného z maďarských generálov, ktorý so svojim vojskom utekal pred cisárskymi vojskami, je tunel aj pomenovaný. Dnes je tento 30 metrový tunel súčasťou turistického chodníka, ak sa vydáte po žltej značke z Tajova a následne po červenej do Skalky, či opačným smerom.