2022-03-29
Tri dôvody na kúpu prémiového paliva
Prvým dôvodom na prémiové palivá je, ak vám na aute záleží. A to nemusíte práve byť „autičkár". Stačí chcieť jeho dlhodobý kvalitný chod a udržiavať ho v dobrom stave pre seba či jeho budúci predaj. Prémiové palivá v sebe totiž obsahujú takzvané aditíva. Tie čistia pohonnú jednotku. Vďaka prímesi aditív sa čistia sedlá ventilov motora, čím sa predĺži ich životnosť. Okrem čistiaceho efektu na vstrekovací systém paliva majú v druhom rade aj antikorózne vlastnosti. To znamená, že na kovovom povrchu palivového systému tvoria ochranný film, ktorý chráni pred jeho hrdzavením.
Ak ste teda boli doteraz zvyknutí len na „taliansku údržbu" (vytočenie motoru s priamym vstrekovaním paliva do vysokých (červených) otáčok, máte teraz lepší spôsob, ako udržať palivový systém čistý. Podľa meraní sa po použití EVO palív znížilo množstvo usadenín až o 58 %.
Čo sa týka výkonu auta, nečakajte, že pri bežnom aute pocítite rozdiel. No veľa vodičov hovorí o kultivovanejšom chode vozidla než pri klasických palivách.
Foto: 123rf
Možno aj vám záleží na ochrane planéty a prírody, no možno pre vás ešte neprišiel čas na hybridné či elektrické auto. Dobrou správou je, že aj pri klasických palivách, ako sú benzín či nafta, môžete znížiť svoj vplyv na životné prostredie. Ekologickí nadšenci tankujú prémiové palivá pre to, lebo systém recyklácie výfukových plynov funguje najlepšie práve pri ich používaní. Pochopiteľne, veľa dokážete ovplyvniť aj svojím štýlom jazdenia. Aj tam sa môžete naučiť to, ako jazdiť ekologicky.
Foto: Getty Images Hungary
Jeden z hlavných mýtov všeobecného povedomia o benzínoch je, že čím vyššie oktánové číslo, tým kvalitnejší benzín. Neplatí to však. Vyššie oktánové číslo benzínu je označením jeho vyššej odolnosti proti samovznieteniu, spôsobeného vysokou teplotou či vysokými tlakmi v motore. Jeho následkom je takzvané klepanie motora, čo môže viesť k jeho poškodeniu. To je však záležitosť predovšetkým výkonnejších športových vozidiel, pri ktorých používanie prémiových palív s vyšším oktánovým číslom odporúča priamo výrobca auta. Ak to udáva výrobca, musíte tieto palivá používať – inak hrozí poškodenie motora. Pri silných motoroch navyše môžete, na rozdiel od tých bežných, pocítiť po použití prémiového paliva aj rýchlejšiu odozvu na plyn, vyšší výkon a dosiahnete nižšiu spotrebu.
Pri naftových motoroch sa nesleduje oktánové, ale takzvané cetanové číslo. Použitím EVO Diesel boli namerané až o 57 % nižšie straty na výkone motora v novších, turbom preplňovaných naftových motoroch, s priamym vstrekovaním paliva Common rail. Pri starších, konvenčných, nepreplňovaných naftových motoroch bez priameho vstrekovania bola zas nameraná 45 % redukcia zanesenia vstrekovačov.
Foto: Getty Images Hungary
- pri približne každom treťom tankovaní
- ak vaše auto dlhšie stojí bez použitia
- pred dlhšou trasou
- ak jazdíte na staršom aute
- ak jazdíte na aute prémiovej značky