2024-09-07
Ďalší lacný elektromobil z Číny. Kúpili by ste si ho za asi 10 000 eur?
Spoločnosť MONA, podznačka spoločnosti Xpeng, ktorá sa špecializuje na elektrické vozidlá, predstavila v Číne nový elektromobil. Model s názvom MONA M03 je prvým produktom tejto podznačky, na ktorý bolo v priebehu 52 minút od oznámenia prijatých 10 000 predobjednávok.
Podznačka nízkonákladových elektrických vozidiel MONA spoločnosti Xpeng dnes predstavila svoje úplne prvé vozidlo MONA M03, pričom na trh boli uvedené dve verzie. Základná verzia bez pokročilej technológie autonómneho riadenia bude k dispozícii od približne 15 000 eur, zatiaľ čo pokročilá verzia M03 Max bude k dispozícii za približne 20 000 eur.
Generálny riaditeľ spoločnosti He Xiaopeng na tlačovej konferencii uviedol, že názov MONA „M03“ bol zvolený na počesť Tesla Model 3, a tiež povedal, že prvé dodávky sa začnú po lunárnom novom roku 2025.
Zatiaľ nie je známe, či bude vozidlo dostupné v Európe, ale faktom je, že obe verzie sú oveľa dostupnejšie ako najlacnejší sedan P5 od spoločnosti Xpeng, ktorého štartovacia cena je 20 000 eur.
Autá sa dajú nájsť už za 10 000 eur
Xpeng nie je jediný, kto sa snaží konkurovať cenou: BYD tiež venuje výslovnú pozornosť cene. Napríklad BYD Seagull sa dá v Číne odviezť domov už za približne 10 000 eur, ale verzia s kratším dojazdom sa dá zohnať už za asi 9 200 eur.
Súčasne nový elektrický automobil Nammi 01 EV, ktorý tiež vyvinula čínska spoločnosť Dongfeng, sa v súčasnosti predáva za približne 9 500 eur. K dispozícii je aj model s rôznymi doplnkami, ale ani jeho cena nie je astronomická: v Číne stojí na prepočet asi 13 000 eur.
Napriek lacnej výrobe však vzdialenosť, nedostatok autodopravcov a colná vojna spôsobujú, že tieto vozidlá môžu byť v Európe stále drahé.
Západ sa snaží brániť sankčnými clami: kanadský premiér Justin Trudeau nedávno oznámil, že Kanada od 1. októbra zavedie 100-percentné clo na dovoz čínskych elektromobilov. Už predtým tak urobili aj USA, pričom americký prezident Joe Biden uviedol, že dotácie prostredníctvom výroby elektromobilov a iného spotrebného tovaru poskytujú Číne nespravodlivú konkurenčnú výhodu, keďže spoločnosti nemusia dosahovať dodatočné zisky. Európska únia je o niečo opatrnejšia a pre každého výrobcu zavádza iné clá, maximálne do výšky 37,6 %.
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !