Bezpečnosť na železničných priecestiach: Môžeme dôverovať signalizácii a na čo si dať pozor?

Nedávna tragická nehoda v Nových Zámkoch prináša mnoho otáznikov.

Foto: Shutterstock

Prechádzanie cez železničné priecestia môže byť rizikové, aj keď sú vybavené zabezpečovacím systémom. Nedávna tragická nehoda v Nových Zámkoch nám pripomína, že ani rampy, ani svetelné a zvukové výstražné znamenia nemôžu byť vždy spoľahlivé. Je dôležité, aby ste sa naučili, ako bezpečne prechádzať cez tieto kritické miesta a chránili tak seba aj svojich blízkych.

Dôvera v signalizáciu nie je vždy na mieste

Foto: Polícia SR Notriansky kraj

Pri nehode, ktorá sa odohrala koncom júna 2024 pri Nových Zámkoch narazil medzinárodný rýchlik do Budapešti do linkového autobusu z Nových Zámkov. Autobus sa pri náraze pretrhol na dve časti a sedem z deviatich ľudí, ktorí boli v autobuse, nehodu neprežili. Podľa ministra dopravy išlo o zlyhanie ľudského faktora, kedy vlak pustili na koľaj, ktorá mala byť po záplavách neprejazdná.

Podľa svedkov nehody autobusár neurobil chybu – svetelné znamenie sa vyplo a až keď vošiel na priecestie opäť zaplo. V neprehľadnej zákrute plnej krovín nemohol vlak vidieť prichádzať. V nás to však vyvoláva otázky – môžeme signalizácii na slovenských priecestiach dôverovať? A ako ochrániť počas našich letných výletov rodiny a posádku auta?

Ako sa správať na železničných priecestiach 

www.youtube.com

Jak na přejezdech

Ako nám ukazuje nedávny incident, nemôžeme sa vždy spoliehať na to, že technológia bude fungovať bezchybne.

Ako vodiči máme povinnosť ísť 50 m pred akýmkoľvek priecestím rýchlosťou 30 km/h, ak svieti biele prerušované svetlo, rýchlosť prejazdu nesmie prekročiť 50 km/h. Keďže sa však bohužiaľ nemôžeme na Slovensku spoľahnúť, že svetelná signalizácia funguje, radšej skúste tieto kroky:

  1. Spomaľte na minimum, alebo ešte bezpečnejšie zastavte pred koľajami tak, aby ste do nich nezasahovali a pozrite sa na obe strany trate a uistite sa, že sa žiadny vlak nepribližuje. Na železniciach neplatí, že vlaky jazdia vždy vpravo a tak sa môže približovať aj z opačného smeru.
  2. Vypnite rádiu, stiahnite okienka a počúvajte – vlaky často vydávajú charakteristický hluk, ktorý vás môže včas varovať. Ak si nie ste istí, radšej zastavte a čakajte, kým sa situácia nevyjasní. Problémom zvuku vlakov je, že zo strany je ich počuť omnoho viac, než spredu. Aj preto v amerických filmoch tak často počujete trúbenie vlakov – tam je opakované trúbenie pred každým priecestím pre rušňovodičov povinnosťou.

Bezpečnosť na nechránených priecestiach

www.youtube.com

Jak na přejezdech

Nechránené železničné priecestia majú zvyčajne povinnú „stopku“ na značke pred nimi a tak pred nimi zastaňte vždy. Uistite sa, že ani z jedného zo smerov vlak nejde, až potom plynulo prejdite. Tu dajte pozor, aby vám nezhasol motor a v prípade že máte príves, že celý bezpečne prešiel koľajiskom.

Je dôležité šíriť tieto informácie medzi vašimi blízkymi a známymi, aby aj oni boli pripravení na nepredvídateľné situácie na železničných priecestiach. Keď už sa nemôžeme spoľahnúť, že nás ochráni technológia, stále tu máme svoju myseľ a ostražitosť, ktorá nám môže zachrániť život.

Správny prejazd železničného priecestia

www.youtube.com

Správny prejazd železničného priecestia

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET