Aké bude letecké palivo budúcnosti?

V posledných rokoch sa otázka trvalej udržateľnosti stala kľúčovou témou aj v letectve.

Foto: Shutterstock

S rastúcim dôrazom na zníženie emisií skleníkových plynov sa mnohé letecké spoločnosti a výskumné inštitúcie snažia nájsť alternatívy k tradičnému leteckému palivu, ktoré by mohli znižovať ekologickú stopu letectva.

Kerozín – palivo dneška

Foto: Slovnaft

Letecké palivo, nazývané tiež kerozín, ktoré sa plní do lietadiel napríklad na bratislavskom letisku, vyrába spoločnosť Slovnaft. Toto turbínové palivo má označenie JET A-1 a má v sebe antioxidačnú a antistatickú prísadu. Toto palivo spĺňa všetky technické špecifikácie a normy, čo potvrdil aj náročný audit vedený medzinárodným inšpektorom v auguste 2023. Ten bol zameraný na procesy spojené s výrobou a manipuláciou leteckého petroleja podľa štandardu EI JIG 1530. Tento štandard môžeme ľudovo nazvať aj „bibliou" pre letecké palivo, ktorý definuje prísne podmienky v podobe viac ako 1 000 požiadaviek na produkciu, skladovanie, bezpečnosť a distribúciu paliva na letiská.

Okrem toho vyrába Slovnaft aj letecký benzín AVGAS 100 LL. Ten sa používa v lietadlách s malými piestovými motormi, najmä teda do malých súkromných lietadiel a pre letecké kluby. Aj toto palivo obsahuje prísady ako antikorózna, farbiaca, antioxidačná a antistatická.

Biopalivá

Foto: Pexels

Vyrábajú sa z rastlinných olejov, tukov a dokonca aj z odpadových materiálov ako zvyšky po výrobe olivového oleja. Sú jednou z najperspektívnejších alternatív k tradičnému kerozínu. Tieto palivá môžu znížiť emisie skleníkových plynov až o 80% v porovnaní s fosílnymi palivami. Niektoré letecké spoločnosti už experimentujú s biopalivami, či už v čistom stave, alebo zmiešané s kerozínom.

Syntetické Palivá

Foto: unsplash

Syntetické palivá, vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie, ako sú veterná a solárna energia, sú ďalšou možnosťou. Tieto palivá môžu byť vyrobené z vody a vzduchu prostredníctvom procesu zvaného Power-to-Liquid (PtL), ktorý kombinuje vodík vyrobený elektrolýzou a zachytený uhlík z atmosféry.

Vodík ako palivo

Foto: unsplash

Vodík ponúka obrovský potenciál ako palivo budúcnosti, najmä kvôli svojej schopnosti generovať energiu bez priamych emisií CO2. Vodíkové palivové články môžu byť použité na poháňanie elektrických motorov lietadiel, čím sa výrazne znižujú emisie. Výzvou je však skladovanie a distribúcia vodíka, ako aj potreba širokej infraštruktúry.

Elektrické a hybridné letecké systémy

Foto: unsplash

Vývoj plne elektrických alebo hybridných lietadiel tiež napreduje. Aj keď sú tieto technológie v súčasnosti vhodné skôr pre kratšie lety, pokrok v oblasti batériových technológií by mohol v budúcnosti umožniť dlhšie lety.

Tak, ako neexistuje konsenzus pri tom, čo nahradí ropu, neexistuje ani jediná technológia, o ktorej by sa dalo povedať, že nahradí v súčasnosti používané letecké palivo – kerozín.

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET