Príbeh nórskych lososov: exotická cesta do sveta sushi

Takto sa spojil škandinávsky losos s chuťami tradičného japonského jedla.

Foto: Unsplash

Keď navštívite Japonsko a pozriete si ponuku akéhokoľvek sushi v reštaurácii, s najväčšou pravdepodobnosťou tam nájdete lososa. Má to dobrý dôvod. Podľa prieskumu z roku 2017 je losos už šiesty rok po sebe najobľúbenejšou ingredienciou v sushi. Predbehol tradičného tuniaka a halibuta. Losos je v japonskom sushi relatívne novým prírastkom, no za jeho raketovým vzostupom v popularite sa skrýva fascinujúci príbeh.

Vzájomné prepojenie Japonska a nórskeho lososa vzniklo v 80.rokoch. V 70.rokoch Nórsko začalo s komerčným chovom lososov a v 80.rokoch zaznamenalo prudký pokles spotreby morských plodov všeobecne. Preto začalo zúfalo hľadať nový trh pre svoje ryby. Práve v tom čase nevedelo Japonsko uspokojiť miestny trh, rybárom bol obmedzený nadmerný rybolov a tak sa začalo Japonsko otvárať zahraničným dodávateľom.

Kulinárska rozprávka, alias príbeh lososa

Foto: Unsplash

Nórsky losos, pôvodne považovaný za nevhodný na surovú konzumáciu kvôli parazitom, sa stal hlavným protagonistom v tejto jedinečnej kulinárskej rozprávke. Idea spojiť arktickú lahôdku s japonskou pochúťkou bola výzvou. Cesta nebola jednoduchá. Bolo ťažké presvedčiť Japoncov, že losos patrí do sushi a rozsiahla kampaň mala nakoniec šťastný koniec.

Z nórskych fjordov, do sveta sushi

Ryby určené v Japonsku na grilovací trh boli lacné a hojné, ale ryby určené na sushi alebo sashimi mohli mať až desaťkrát vyššiu cenu. Japonci jedia lososa už stovky rokov, ale lokálne ulovený tichomorský losos obsahuje parazity a musel sa pred konzumáciou tepelne upraviť. Na druhej strane chovaný losos atlantický je tučný a bez parazitov. Šéfkuchári sa sťažovali, že mäso má nesprávnu farbu, hlava nemá správny tvar a ani chuť nie je správna. Problém nebol v rybách, ale v predstavách ľudí o lososovi. Preto sa musel odlíšiť losos atlantický od lososa tichomorského názvom. Japonské slovo pre lososa je saké, podobne ako alkohol, ale s dôrazom na prvú slabiku. A tak si pomohli angličtinou a zmenili názov na „sāmon“, ktorý sa dodnes používa v každej japonskej sushi reštaurácii. Napriek tomu zmena názvu a reklamy zobrazujúce čisté arktické vody nestačili na presvedčenie skeptikov v Japonsku. Zmena nastala, keď spoločnosť Nichirei prijala ponuku odkúpiť niekoľko ton lososa za veľmi nízku cenu s tým, že bude použitý len v sushi.

Foto: Unsplash

S trochou šťastia a podpory miestnych celebrít a národnej televízie, sa o nekonečných desať rokov neskôr karta začala konečne obracať. Rastúci dopyt bol tak obrovský, že nórsky priemysel musel zrazu čeliť novým výzvam, ako uspokojiť dopyt. Tento dopyt trvá a narastá dodnes a Nórsko dnes každoročne zarába na exporte lososov miliardy.

Takže zatiaľ čo sushi bude vždy neodmysliteľne japonským jedlom, na jeho podobe, ako ho poznáme my, urobilo kus veľkej práce aj severoeurópske Nórsko.

Foto: Unsplash

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET