POHODLIE ZA ROZUMNÚ CENU: CITROËN C4 X

Komfortné jazdenie za päť litrov bez akejkoľvek hybridizácie. Tak by sa dal v skratke charakterizovať model C4 X od Citroënu.

Foto: Martin Šulek

Citroën C4, z ktorého X-ko vychádza, je na trhu úspešne už takmer tri roky. Oba modely zdieľajú rovnakú platformu. Zhodujú sa takmer vo všetkých rozmeroch: rázvor, výška, šírka aj rozchod predných a zadných kolies. Nové X-ko pridáva štvorke 24 centimetrov dĺžky, a to práve na zadnom previse. Z toho by mohol vyplývať jednoduchý záver: vnútorný priestor sa nezmenil, akurát kufor je podstatne väčší. Platí to až na pár špecifík.

NOVÝ TYP KAROSÉRIE

Foto: Martin Šulek

Zdvihnuté crossovery sú v kompaktnom segmente hitom. Padajúca strecha modelu C4 priniesla mix štýlov crossover a kupé. Testované vozidlo C4 X pribralo na predĺženej zadnej časti, ktorej veko sa však otvára rovnako ako pri sedanoch! Výsledkom je nový koktail: crossover, sedan a kupé. V praxi to však znamená iba toľko, že batožinový priestor sa síce zväčšil o 130 litrov na konečných 510 litrov, no je menej prístupný a svedčilo by mu skôr liftbackové otváranie. Samotný priestor je však dobre tvarovaný a medzi blatníky zmestíte predmety široké aj jeden meter. Sedadlá druhého radu sú sklápateľné a ich lakťová opierka skrýva otvor na lyže. Vnútorným priestorom tak model C4 X dorovnáva či dokonca prekonáva mnohé kombíky vo svojom segmente. Zadné sedadlá majú v porovnaní s modelom C4 o dva stupne väčší sklon operadla a môžu byť vyhrievané. Citroën ponúka v X-ku aj prémiový poťahový materiál sedadiel – Alcantaru!

VERNÍ TRADÍCII

Foto: Martin Šulek

Slovo komfort dokonale vystihuje predchádzajúce aj súčasné Citroëny. V C4 X je definované pohodlným sedením, dobrým odhlučnením motora a hlavne mäkkosťou podvozka. Musíme priznať, že v C4 sme z neho mali ešte väčší zážitok, ale aj v X-ku funguje príkladne. Väčšie výtlky sa ozvú, avšak obvyklé nerovnosti, také bežné na našich cestách, sa strácajú v progresívnych hydraulických dorazoch technológii, ktorú Citroën dotiahol do svojich sériových áut z pôsobenia v rely. Ak sa niekto sťažuje, že si tento komfort vyberá daň v náklonoch karosérie v zákrutách, asi normálne jazdí na okruhovom špeciáli. Za nás C4 X zatáča veľmi plocho a agilne.

POHODLIE NA PRVOM MIESTE

Foto: Martin Šulek

Ergonómia interiéru tiež prispieva ku komfortu. Ovládanie multimédií a tempomatu na volante má poctivé tlačidlá a rozumnú logiku. Prístrojový štít má síce úsporné rozmery, informačne mu však nič nechýba. Napríklad otáčky motora nie sú súčasťou základného zobrazenia, ale vodič si vie danú informáciu vyvolať namiesto zobrazenia asistentov alebo údajov palubného počítača. Automobil C4 X môže byť vybavený aj projekčným head-up displejom. Keďže supluje už aj tak prehľadný prístrojový panel a je premietaný na výsuvný štít, nefiguruje na našom zozname nutnej výbavy. Infotainment je pružný a prehľadný. Ocenili sme hardvérové tlačidlá domovskej stránky a nastavenia vozidla, kde môžete hneď vypnúť napríklad čiarového asistenta. Otočné ovládanie úrovne hlasitosti je dnes úplne skvelá forma používateľského komfortu. Rovnaká óda padá k nohám ovládania klimatizácie a ventilácie! Pod ňou má miesto mobilný telefón s podložkou bezdrôtového nabíjania a dvojicou USB portov. Jeden A, druhý C. Rovnaká dvojica je aj vzadu. Super! Ovládanie automatickej prevodovky a jazdných režimov na stredovej konzole je po krátkom zvyknutí si veľmi príjemné. Za ergonómiu tak dávame X-ku desať z desiatich bodov!

Spolujazdec si môže v šuplíku nad odkladacou skrinkou voziť tablet, dokonca ho upevniť do výsuvného držiaka. Pri tomto riešení až tak šampanské neotvárame, ale je tu. Na prevahu plastov sa v danej cenovej kategórii neodvážime sťažovať. Interiér napriek tomu pôsobí vľúdne. Lesklé lakované čierne plochy mali zrejme dodať štipku prémiovosti, ale práve tam najskôr vidno prach, odtlačky a škrabance.

STARÁ DOBRÁ NAFTA

Foto: Martin Šulek

Citroën posiela model C4 X na niektoré trhy výlučne v elektrickej verzii Electric, u nás, našťastie, aj ako benzín a diesel. Našťastie v prvom rade preto, že oproti benzínu 1.2 PureTech si za Electric priplatíte desaťtisíc eur. V druhom rade preto, že naftová 1.5 BlueHDi má výbornú spotrebu. Takmer za každých okolností môžete jazdiť za päť a menej litrov. V meste sme mali spotrebu 4,9 a na kombinovanom okruhu 4,5 litra na sto kilometrov. Na diaľnici to bolo iba o liter viac. Motor sa pomerne rýchlo zohrial. Aj na prvom meranom úseku, ktorý trpí studeným štartom a štyrmi stúpaniami, ukázal palubný počítač sympatických 6,9 litra na stovku. Pravdou je, že chod naftového motora budete v porovnaní s elektrickou verziou cítiť a často aj počuť, ale nižšia spotreba stojí za to. Desaťtisíc eur znamená pri päťlitrovej spotrebe 125-tisíc kilometrov. Povedané rečou elektromobilov: s 50-litrovou nádržou má C4 X reálny dojazd tisíc kilometrov! Najsympatickejšie na tom je, že Citroën dosiahol takúto úroveň spotreby bez hybridizácie. Malou daňou za túto efektivitu je mierne utlmená reakcia motora na zošliapnutie plynového pedála. Zvlášť z miesta na križovatke to môže chvíľu trvať. Športový režim tento neduh mierne eliminuje. Vo všeobecnosti však platí, že prevodovka radí pekne, vie sa oprieť o nemalý krútiaci moment 300 Nm v nízkych otáčkach a, naopak, podradiť a podporiť brzdenie.

NIEČO ZA NIEČO

Foto: Martin Šulek

Cena za dlhšiu karosériu, podstatne väčší kufor a mini výhody vo vnútornom priestore je oproti modelu C4 iba 500 eur. Prichádzate o piate dvere a získavate o takmer kategóriu vyšší kus auta so šik dizajnom a la SUV kupé sedan.

TOP VLASTNOSTI

Foto: Martin Šulek

1. SPOTREBA

Dosahovať naftovú spotrebu legendárneho 1.9 TDI pri rovnakom výkone a súčasnej emisnej norme je jednoducho vynikajúci výsledok.

2. KOMFORT PODVOZKA

Kto zažil, ten vie. Keby sa dali namontovať tlmiče C4 X do nášho auta, neváhame.

3. BRZDY

Po komforte a spotrebe určite najpríjemnejšie prekvapenie. Nepreposilňované, s narastajúcim a krásne dávkovateľným účinkom.

CITROËN C4 X 1.5 BLUEHDI

Foto: Martin Šulek

  • MOTOR: 4-valcový, naftový, preplňovaný
  • OBJEM: 1 499 cm3
  • MAXIMÁLNY VÝKON: 96 kW (130 k) pri 3750 otáčkach
  • MAXIMÁLNY KRÚTIACI MOMENT: 300 Nm pri 1750 otáčkach
  • OBJEM BATOŽINOVÉHO PRIESTORU: 510 litrov
  • PREVODOVKA: automatická, 8-stupňová
  • MAXIMÁLNA RÝCHLOSŤ: 206 km/h
  • ZRÝCHLENIE 0-100 KM/H: 9,5 sekundy
  • SPOTREBA PODĽA VÝROBCU: 4,8 – 4,9 l/100 km
  • SPOTREBA V TESTE: 4,5 l/100 km
  • CITROËN C4 X: OD 20 990 eur
  • CENA TESTOVANÉHO MODELU: 29 490 eur
AMI MÉG ÉRDEKELHET