​Video: Najnovší taliansky magnetický vlak by mohol priniesť revolúciu vo verejnej doprave

A dokáže sa aj sám riadiť.

Ironlev

Futuristický vlak vyvinutý technologickou spoločnosťou Ironlev, ktorý na pohyb po koľajniciach využíva magnety, úspešne absolvoval skúšobnú jazdu. Hoci magnetické vlaky existovali už predtým, infraštruktúra potrebná na ich prevádzku je zložitá a nákladná na vybudovanie − preto je taliansky projekt jedinečný tým, že sa môže ľahko pohybovať po existujúcich koľajniciach.

Magnetický vlak, ktorý vyvinula talianska spoločnosť Ironlev, by mohla priniesť revolúciu v doprave, pričom v marci sa uskutočnila dvojkilometrová skúšobná jazda na trati Adria-Mestre v regióne Benátsko.

Počas testu sa prototyp vážiaci jednu tonu pohyboval po referenčnej trati rýchlosťou 70 km/h.

Podľa technickej spoločnosti tím nevykonal žiadne úpravy trate a s prototypom nemanipuloval. Na videu je vidieť, že magnetické klzáky umožnili vozidlu samostatne levitovať a priamo komunikovať s bežnými koľajnicami − a to bez potreby vodiča.

​ČO SÚ MAGNETICKÉ LEVITAČNÉ VLAKY?

Magnetická levitácia (maglev) je medzinárodný termín pre plávajúce vlaky. Namiesto bežných kolies sa takéto vlaky držia na koľajniciach pomocou magnetického poľa a elektromagnety zabudované v spodnej časti vlaku sú napájané batériami. Vo vlakoch maglev sú v súpravách a koľajniciach namontované magnety rovnakej polarity, takže sa navzájom odpudzujú.

Ide však o veľmi ťažkopádnu a nákladnú investíciu, preto ju dopravné spoločnosti zatiaľ príliš nevyužívajú.

Napriek tomu sú magnetické vlaky vďaka absencii trenia oveľa rýchlejšie ako konvenčné vlaky, sú oveľa menej hlučné a bez trenia aj energeticky menej náročné.

Ironlev announces the successful achievement of the world's first magnetic levitation test on an existing route. In cooperation with ...

Tech video - Magnetic Levitation on a existing rail


Taliani experimentovali s týmito silnými magnetmi, až sa im nakoniec podarilo vytvoriť prototyp, ktorý si nevyžaduje výstavbu nových tratí.

Ironlev použil feromagnetické materiály a bežnú oceľ, ktoré môžu fungovať s akýmkoľvek typom koľajníc. Okrem toho vlaky, ktoré vyvinuli, nepotrebujú na jazdu stály prúd, vďaka čomu je vlak energeticky efektívnejší.


Spoločnosť dúfa, že úspešný test by mohol otvoriť dvere ekonomickému dopravnému systému maglev.

Designboom upozorňuje, že po debute už Ironlev začal uvažovať o vývoji väčšieho železničného vozňa, ktorý by sa veľkosťou približoval vlakovým súpravám používaným v reálnom živote. Tento vlak by mal vážiť až 20 ton a dosahovať rýchlosť až 200 km/h.

Foto: Ironlev

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.


AMI MÉG ÉRDEKELHET