Do koča i do voza: Audi R8 Coupé V10 Performance Quattro

Vlastniť a šoférovať ho bude zlomok z nás, no pri pohľade naň zatajíme dych všetci.

Foto: Martin Šulek


Rendezvous

Čaká nás v podzemnom parkovisku v Mníchove. Nízka naleštená žltá placka. Štart atmosférického desaťvalca v uzavretom priestore zahrmí. Kým sa však do fascinovaného úsmevu začnú vkrádať obavy, či bude R8-čka rovnako hlučná aj na ceste, motor sa upokojí a zníži rovnobežné otáčky na relatívny šepot.

Pri nastupovaní do kokpitu, výrazne ovplyvneného motoristickým športom, nám mysľou preletí spomienka na vtipné virálne video, v ktorom sa z podobného auta snaží vystúpiť objemný pán v rokoch. Trvá mu to takmer minútu. Pre Audi typické kombinácie tmavých materiálov pôsobia príťažlivo a harmonicky. Všetko je na dotyk výnimočné, pričom výnimočný dojem nekazia žiadne mamutie displeje. Na prístrojovej doske pred vodičom je iba jeden, čo R8-čke pridáva na športovej serióznosti. Pozronosť vodiča sa plne koncentruje na volant a najmä na dianie pred ním. na dianie pred ním.

Foto: Martin Šulek

Na prvom rande slušný

Na úvod vstrebávame zvuk, pocit z riadenia, nízkeho posedu a podvozka. Vonku prší, preto narábame s plynovým pedálom delikátne. Možno to nie je potrebné – mapa odozvy motora je v normálnom režime uvoľnená, celkovo je auto vychované a miestami zabúdame, že nešoférujeme A4-ku, ale superšport. Aj pruženie je relatívne komfortné, zvykáme si iba na citeľne väčšiu šírku auta. Takto môžeme cestovať aj na dlhé vzdialenosti. Máme pocit lahodného GT-čka. Až na nutnosť tankovať každých 400 kilometrov.

Foto: Martin Šulek

Postupne bez ostychu 

​Na diaľnici rozbalíme motor do otáčok. Za chrbtom sa šklbne a čím viac sa nadychuje, tým rýchlejšie prepisuje úvodné dojmy o vychovanom aute. Kým si prejdeme spektrom otáčok a a vypočujeme pílu hlásiacu sa k životu pri piatich tisícoch, letíme cez dvesto. Záverečné otáčky okolo ôsmich tisícov pridajú zvuku naliehavosť a zrýchleniu poslednú kvapku rešpektu. Večer pri testovaní laserových svetiel tlačíme na vyľudnenej diaľnici R8-čku nad hranicu tristo kilometrov za hodinu. Auto to dáva, šofér potrebuje nervy. Na rovných úsekoch Audi ani nemrkne, keď prídu zvlnenia na asfalte, obleje nás pot, ale podvozok ostáva nalepený na ceste a hrby necháva za sebou. Svetlá svietia brutálne ďaleko, ale trvá im strašne dlho, kým sa opäť aktivujú po stretnutí, alebo predbehnutí iného auta. Strašne dlho vzhľadom na rýchlosť, akou uháňame. V normálnom svete zrejme úplne štandardný reakčný čas.

Audi AG

Plný kontakt

Po predýchaní úvodných pocitov a večernej maximálky smerujeme na kľukaté cesty v Bavorských Alpách. Po prepnutí do športového režimu zahadzuje R8-čka rukavice. Odozva na plný plynový pedál je okamžitá, aj rázy do karosérie pri preradeniach pripomínajú, aké sily sú momentálne v pohybe. Podvozok citeľne stvrdne a na inom ako nemeckom asfalte bude v tomto režime zrejme nepoužiteľný. Riadenie je presné a ešte strmšie, hmotnosť dobre rozložená. Sedíme uprostred perfektne vyváženého auta! Teraz R8-čka ukazuje, čoho je schopná a že jej podstata je na míle vzdialená od súrodencov s motorom vpredu. Spájajú ich iba štyri kruhy, testovaný model pripomína skôr vychovanejšie Lamborghini ako divokú A4-ku či A6-ku.

Foto: Martin Šulek

Zhýralosť či div sveta?

Nie všetky autá dávajú zmysel. Faktom však je, že hoci niektoré veci svet nepotreboval, je fajn, že vznikli, ako napríklad Socha slobody či pyramídy. Rovnako, ako by Paríž prežil bez Eiffelovej veže, Audi by prežilo bez R8-čky. Ale kým jedno mesto tvorí mnoho stavieb, no iba jedna ho preslávi, aj R8 je „zbytočné auto", ktoré ukazuje, že aj Audi vie urobiť superšport.

Foto: Martin Šulek

Audi R8 Coupé V10 Performance Quattro 

  • Motor: nepreplňovaný, 10-valcový, benzínový
  • Objem: 5 204 cm3
  • Maximálny výkon: 456 kW (620 k) pri 8 000 ot./min.
  • Maximálny krútiaci moment: 580 Nm pri 6 600 ot./min.
  • Rozmery: 4 429 / 2 037 / 1 236 mm
  • Rázvor náprav: 2 650 mm
  • Objem batožinového priestoru: 112 litrov
  • Prevodovka: automatická, 7-stupňová
  • Maximálna rýchlosť: 331 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,1 sekundy
  • Spotreba podľa výrobcu: 13,1 l/100 km
  • Cena Audi R8 V10 OD: 168 067 EUR
  • Cena testovanej verzie: 217 320 EUR

Foto: Audi AG

AMI MÉG ÉRDEKELHET