Tipy na túry v Západných Tatrách

Ak nemáte radi „turistický lunapark“, s príchodom septembra sa vám otvárajú príležitosti aj v našich veľhorách. Vysoké Tatry sú však plné aj počas jesene, no možno ste ešte neobjavili krásu a rozmanitosť divokejších a menej frekventovaných Západných Tatier.

Foto: Shutterstock

Roháče, ako sa Západným Tatrám tiež hovorí, sa tiahnu od Zuberca na Orave až po symbol našej krajiny - Kriváň. Hovorí sa, že sú technickejšie a ťažšie na zdolávanie než Vysoké Tatry, a tak ak už máte čo-to v nohách, vydajte sa s nami spoznávať krásu týchto vrchov na poľsko-slovenskom pohraničí s tipmi na túry od západu na východ.

Populárne Roháčske plesá

Foto: Žilinský turistický kraj

Na oravskej strane Západných Tatier, v takzvaných Roháčoch, patrí medzi najobľúbenejšie túry zaslúžene trasa okolo Roháčskych plies. Šesť ľadovcových jazier je v nižšej nadmorskej výške než ich vysokotatranskí súrodenci. Najväčšie z plies zaberá plochu 2,22 ha a v najhlbšom bode by ste sa museli potopiť sedem metrov nadol, aby ste dosiahli dno. Túra okolo týchto plies má 12,5 km a zvládnete ju do päť hodín. Fotogenickosť a spojenie štítov s čistou vodnou hladinou budú stáť za to. Túru začnete na parkovisku pri lyžiarskom stredisku Roháče-Spálená a nasledovať budete červenú, modrú, zelenú a následne žltú značku. Na samotný záver vás ešte čaká Roháčsky vodopád, aby ste po okružnej trase opäť mohli nasadnúť do svojho auta.

Okruh Plačlivé – Tri Kopy – Baníkov

Túra, pri ktorej si odškrtnete hneď tri vrcholy Západných Tatier zo zoznamu zdolaných, sa začína na Žiarskej chate. K nej počítajte ešte asi trištvrtehodinovú prechádzku po asfaltovej ceste Žiarskou dolinou. Posilnení z chaty sa vydajte po zelenej až do Žiarskeho sedla. Kým cesta doprava vedie na dominantný Baranec, vy zvoľte prudšie stúpanie po žltej a následne červenej značke až na Plačlivé. Z neho pokračujte cez Hrubú kopu až na Baníkov. Z Baníkova vedie zelená značka okruhom späť na Žiarsku chatu a aj tu vás na záver čaká vodopád – tentoraz pod názvom Šarafiov. Rezervujte si však na to dosť času, celý okruh vám zaberie viac než 9 hodín.

Výstup na Ostrý Roháč

Ak chcete vidieť horu, ktorá sa prezýva slovenský Matterhorn, vydajte sa z Plačlivého po červenej značke opačným smerom. Táto majestátna hora nemusí byť vaším cieľom. Pokračovať môžete na Volovec na poľskej hranici alebo z tejto trasy odbočte doprava na modrú. Zavedie vás k Jamnickým plesám. Pokračujte až po Rázcestie pod Smrekom, kde odbočením vpravo na zelenú značku vystúpate späť až do Žiarskeho sedla.

Túra na Bystrú

Najvyšším vrchom Západných Tatier je Bystrá. Vedie k nej niekoľko trás. Jedna ide z Račkovej doliny žltou a modrou značkou, druhá po žltej značke z Rázcestia pod Bystrou ešte pred Podbanským. Ak máte radi návrat inou cestou, z Bystrej zbehnite na poľskú hranicu a vrch Blyšť, kde po červenej značke pôjdete po hrebeni a vrátite sa po modrej značke až priamo na Podbanské.

Celodenná túra na Temnosmrečianske plesá

Celodennú túru s dĺžkou 14 a pol hodiny nájdete na samom východnom konci Západných Tatier, pod nakláňajúcim sa Kriváňom. Vyrazíte po asfaltovej ceste cez „slovenskú Kanadu“ jednou z divokých dolín Slovenska, Tichou dolinou. Dostanete sa až na rázcestie pod Kasprovým vrchom, kde sa cesta končí. Vy budete pokračovať po červenej značke Zadnou Tichou dolinou až po Sedlo Závory. Zelená značka v divokej prírode vás privedie až k Rázcestiu pod Temnými smrečinami, kde odbočte na malebné Temnosmrečianske plesá po červenej značke. Vrátiť sa na toto miesto musíte rovnakou červenou značkou, potom po zelenej pokračujte rovno a napojíte sa na dolinu, ktorá je poslednou pod Kriváňom – Kôprovú. So zaručene boľavými nohami sa po už opäť asfaltovej ceste opäť dostanete až k svojmu zaparkovanému autu. No keď už sme niekoľkokrát spomenuli vodopád na záver, ani tu si jeden nenechajte ujsť. Volá sa Kmeťov vodopád a je najvyšším vodopádom v našej republike.