Turizmus v roku 2024: Návrat k číslam spred pandémie

Odhad Svetovej turistickej organizácie OSN hovorí, že nás čaká rekordný rok.

Foto: Unsplash

Po silnom roku 2023, ktorý bol charakterizovaný návratom cestovateľov a obnovením globálnej mobility, nás čaká ďalší rok plný príležitostí, hovorí barometer Svetovej turistickej organizácie OSN (UNWTO). Tí z nás, ktorí si vyberú dovolenku zavčasu, teda pravdepodobne ušetria – vzhľadom na vysoký očakávaný dopyt.

Rok 2023 v cestovaní: návrat k normálnosti

V roku 2023 sme svedkami oživenia medzinárodného turizmu. Medzinárodné turistické príjazdy dosiahli úroveň 88% v porovnaní s obdobím pred pandémiou, s odhadovaným počtom 1,3 miliardy medzinárodných príchodov. Tento rast bol podporený zvýšenou leteckou dostupnosťou a silnejším oživením trhov a destinácií v Ázii.

Kde rástol turizmus v roku 2023

Výrazným lídrom nárastu bol blízky východ, kde počet príchodov prekonal úroveň z roku 2019 o 22%. Európa, ako najnavštevovanejší región, dosiahla 94% úrovne z roku 2019, čo bolo podporené dopytom vnútroštátnych cestovateľov a cestovateľov zo Spojených štátov. Afrika obnovila 96% svojich predpandemických návštevníkov a Amerika sa vyšplhala na 90%.

Miliardové príjmy z turizmu

Foto: Unsplash

V roku 2023 dosiahli medzinárodné turistické príjmy podľa predbežných odhadov 1,4 miliardy amerických dolárov, čo predstavuje približne 93% z 1,5 miliardy, ktoré destinácie získali v roku 2019. Celkové príjmy z turizmu, vrátane dopravy pasažierov, sa odhadujú na 1,6 miliardy USD v roku 2023, čo je takmer 95% z 1,7 miliardy USD zaznamenaných v roku 2019.

Výhľad v turizme na rok 2024 – návrat k predpandemickým číslam

V roku 2024 sa očakáva úplná obnova medzinárodného turizmu na predpandemické úrovne s predpokladaným nárastom o 2% v porovnaní s úrovňami z roku 2019. Táto predpoveď UNWTO však závisí od tempa obnovy v Ázii a od vývoja existujúcich ekonomických a geopolitických rizík.

Cestovateľské trendy roku 2024

Turisti budú v roku 2024 hľadať výhodnejšie ponuky a cestovať bližšie k domovu. Trvalo udržateľné praktiky a prispôsobivosť budú zohrávať čoraz väčšiu úlohu vo voľbe spotrebiteľov. Ekonomické a geopolitické prekážky, ako sú pretrvávajúca inflácia, vysoké úrokové sadzby a nestabilné ceny ropy či regionálne konflikty môžu naďalej ovplyvňovať náklady na dopravu a ubytovanie.

Foto: Unsplash

Sledujte aj naše profily na sociálnych sieťach, aby ste neprišli o žiadne novinky:

Pod menom Drive Slovensko nás nájdete na TikToku, Instagrame, YouTube aj Facebooku.

AMI MÉG ÉRDEKELHET