Tip na motovýlet: Po východnej hranici Slovenska

Pekné júnové počasie láka ľudí na dve kolesá – na bicykle aj na motorky. V našom seriáli o tipoch na motorkárske výlety sme sa tentoraz vybrali na samotnú východnú hranicu Slovenska, ktorú sme prešli čo najtesnejšie popri hranici, ako to len išlo.

Foto: Drive Magazín

Na piatkové popoludnie síce ešte hlásili búrky, no pred frontálnym systémom sa nám podarilo ujsť. Po tom, čo sme si naposledy urobili výlet po strede Slovenska na motorke, čakal náš Suzuki Intruder tentoraz výlet na úplný východ. O tom, že „na východe nič nie je“, sme len posmešne pokrútili hlavou a vyrazili smer juhovýchod, odkiaľ nás čakalo putovanie až na severovýchod našej krajiny.

Od hradu Füzér po najnižšie miesto na Slovensku

Foto: Drive Magazín


Po prejazde Košíc a Čaňe sme zašli až za našu južnú hranicu na Tokaji. Za Malou Tŕňou sme prešli cez hranicu do Maďarska a táto zachádzka skutočne stála za to. Tesne za hranicou musíte vidieť hrad Füzér, ktorý sa môže rovnať mnohým známym stredoeurópskym hradom. V Novom Meste pod Šiatrom (Sátoraljaújhely po maďarsky) si nenechajte ujsť tunajšie pivničky, vyvezte sa lanovkou na vyhliadku Magashegy, vyskúšajte tunajší zipline v miestnom Kalandparku. My sme si po odbočke do Maďarska vychutnali Tokaj na slovenskej strane – od Chateau Grand Bari po najnižší bod Slovenska. Ak ste dávali na geografii pozor, tak je vo výške len 94 metrov nad morom a leží pri susednej dedine – Streda nad Bodrogom. Na jeden deň toho bolo až-až, a tak v Malej Tŕni po pohári dobrého tokajského vína zaspávame ako bábätká.

Od Hradu Füzér po najnižšie miesto na Slovensku

Foto: Drive Magazín


Po prejazde Košíc a Čaňe sme zašli až za našu južnú hranicu na Tokaji. Za Malou Tŕňou sme prešli cez hranicu do Maďarska a táto zachádzka skutočne stála za to. Tesne za hranicou musíte vidieť hrad Füzér, ktorý sa môže rovnať mnohým známym stredoeurópskym hradom. V Novom Meste pod Šiatrom (Sátoraljaújhely po maďarsky) si nenechajte ujsť tunajšie pivničky, vyvezte sa lanovkou na vyhliadku Magashegy, vyskúšajte tunajší zipline v miestnom Kalandparku. My sme si po odbočke do Maďarska vychutnali Tokaj na slovenskej strane – od Chateau Grand Bari po najnižší bod Slovenska. Ak ste dávali na geografii pozor, tak je vo výške len 94 metrov nad morom a leží pri susednej dedine – Streda nad Bodrogom. Na jeden deň toho bolo až-až a tak v Malej Tŕni po pohári dobrého tokajského vína zaspávame ako bábätká.

Od Hradu Füzér po najnižšie miesto na Slovensku

Foto: Drive Magazín


Po prejazde Košíc a Čaňe sme zašli až za našu južnú hranicu na Tokaji. Za Malou Tŕňou sme prešli cez hranicu do Maďarska a táto zachádzka skutočne stála za to. Tesne za hranicou musíte vidieť hrad Füzér, ktorý sa môže rovnať mnohým známym stredoeurópskym hradom. V Novom Meste pod Šiatrom (Sátoraljaújhely po maďarsky) si nenechajte ujsť tunajšie pivničky, vyvezte sa lanovkou na vyhliadku Magashegy, vyskúšajte tunajší zipline v miestnom Kalandparku. My sme si po odbočke do Maďarska vychutnali Tokaj na slovenskej strane – od Chateau Grand Bari po najnižší bod Slovenska. Ak ste dávali na geografii pozor, tak je vo výške len 94 metrov nad morom a leží pri susednej dedine – Streda nad Bodrogom. Na jeden deň toho bolo až-až a tak v Malej Tŕni po pohári dobrého tokajského vína zaspávame ako bábätká.

Využitie čerpačiek „kým sú“ a najstarší most na Slovensku

Foto: Drive Magazín


Druhý deň a skutočné dobrodružstvo sa začína. Sme odhodlaní ísť po tých najvýchodnejších možných cestách, ktoré prekvapivo nie sú vôbec zlé svojou kvalitou na motorku. Bude to pravdepodobne absenciou dopravy na väčšine z nich – čo robí z jazdy ešte lepší zážitok. Ideme po Kráľovský Chlmec, kde sa dozbrojujeme palivom aj zásobami jedla a pitia na tunajšej slovnaftke – mnoho čerpacích staníc (okrem slovnaftky vo Veľkých Kapušanoch) nás počas najbližších hodín nebude čakať. Ďalšia zastávka - Most svätého Gotthrada. Predpokladá sa, že ide o najstarší most na území Slovenska a tento 70 metrov dlhý, 5 metrov široký kamenný most je gotickou pamiatkou ešte zo 14. storočia.

Využitie čerpačiek „kým sú“ a najstarší most na Slovensku

Foto: Drive Magazín


Druhý deň a skutočné dobrodružstvo sa začína. Sme odhodlaní ísť po tých najvýchodnejších možných cestách, ktoré prekvapivo nie sú vôbec zlé svojou kvalitou na motorku. Bude to pravdepodobne absenciou dopravy na väčšine z nich – čo robí z jazdy ešte lepší zážitok. Ideme po Kráľovský Chlmec kde sa dozbrojujeme palivom, aj zásobami jedla a pitia na tunajšej slovnaftke – mnoho čerpacích staníc (okrem slovnaftky vo Veľkých Kapušanoch) nás počas najbližších hodín čakať nebude. Ďalšia zastávka - Most svätého Gotthrada. Predpokladá sa, že ide o najstarší most na území Slovenska a tento 70 metrov dlhý, 5 metrov široký kamenný most je gotickou pamiatkou ešte zo 14. storočia.

Využitie čerpačiek „kým sú“ a najstarší most na Slovensku

Foto: Drive Magazín


Druhý deň a skutočné dobrodružstvo sa začína. Sme odhodlaní ísť po tých najvýchodnejších možných cestách, ktoré prekvapivo nie sú vôbec zlé svojou kvalitou na motorku. Bude to pravdepodobne absenciou dopravy na väčšine z nich – čo robí z jazdy ešte lepší zážitok. Ideme po Kráľovský Chlmec kde sa dozbrojujeme palivom, aj zásobami jedla a pitia na tunajšej slovnaftke – mnoho čerpacích staníc (okrem slovnaftky vo Veľkých Kapušanoch) nás počas najbližších hodín čakať nebude. Ďalšia zastávka - Most svätého Gotthrada. Predpokladá sa, že ide o najstarší most na území Slovenska a tento 70 metrov dlhý, 5 metrov široký kamenný most je gotickou pamiatkou ešte zo 14. storočia.

Cez vtáčí raj za smaragdovým jazerom

Foto: Drive Magazín

Dnes je deň, keď natočíme najviac kilometrov. Prefrčíme nádhernými lesmi v okolí Latorice, aj územím v okolí Senianskych rybníkov, kde si na svoje prídu milovníci sťahovavých vtákov. Pretože tie, migrujúc Európou, tu nachádzajú svoj vlastný „Fresh Corner“ s množstvom potravy a potrebný oddych počas ich dlhej cesty naprieč Európou. Užhorod aj Sobrance máme na dohľad, no pri hlbokých lesoch Vihorlatu to stočíme doprava – vždy, keď sa dá, viac na východ. Povinná zastávka je malebné Beňatinské jazero s tyrkysovou vodou a pokojnou atmosférou. Tu si skutočne oddýchneme.

Najvýchodnejšia obec Slovenska a chalúpka deduška Večerníčka

Foto: Drive Magazín

Náš cieľ je ešte rozprávkovejší a východnejší. Ku všetkým naj si chceme pripočítať aj najvýchodnejšiu obec na Slovensku a tak míňame Astronomické observatórium v Kolonickom sedle a v Stakčíne odbáčame k najväčšej nádrži s pitnou vodou v strednej Európe, Starinej. Vyhliadku tu už zakryla vegetácia, a tak si z nej veľa neužijete, no kolesá nášho Intrudera sa neprestávajú točiť, až kým nezastavíme pri ikonickej chalúpke deduška Večerníčka v Novej Sedlici. Tým si spĺňame aj ďalšie „naj“ – najvýchodnejšiu obec Slovenska. Hoci je táto zachádzka zo Stakčína len 30-kilometrová, tu v Poloninách skutočne pocítite divočinu a nadvládu prírody. Obchody sú tu len sporadické a otváracie doby neisté, a tak nám zásoby nakúpené vo Fresh Corneri prídu veľmi vhod. Na záver necelých 260 kilometrov sobotňajšieho dňa nás už čaká len vytúžený hotel v Humennom.

Keď už si myslíte, že je všetko za vami, stačí jedna sekunda a...

Foto: Drive Magazín

Nedeľný program bol jasný. Po dvoch náročných dňoch dospať zameškané a vrátiť sa domov. Plní zážitkov prechádzame Prešovom po výpadovke, už len jedna zelená a budeme na diaľnici až domov. Vtom sa spoza auta v pomalom pruhu vynorí auto, ktoré vyjde na štvorprúdovku cez oba pruhy, rovno 15 metrov pred nami. Stíhame jediné – položiť motorku, aby nenastal náraz. Jeden neohľaduplný vodič, jedna sekunda a celý zážitok je fuč. Našťastie sa zbierame po ceste celí, nohy vyvrtnuté a došúchané, motorka v protismere narazila do zvodidiel – našťastie nešlo práve žiadne auto. Ochotní ľudia nám dosvedčujú, čia je to vina, potvrdzujú to aj privolaní policajti. My si voláme odvoz, úžasní miestni Prešovčania nám ponúkajú odložiť rozbitú motorku v ich dvore. My sa otrasení vraciame domov autom. Výlet po východnom Slovensku budeme po celý život odporúčať všetkým. No rovnako tak budeme donekonečna zdôrazňovať, že bezpečnosť je vždy na prvom mieste. Niekedy môžete urobiť všetko správne a predsa ste v zlej chvíli na zlom mieste. A tak nezabúdajte jazdiť vždy čo najbezpečnejšie, aby ste si dvoj- aj štvorkolesové výlety mohli užívať po celé leto a po celý rok.

AMI MÉG ÉRDEKELHET