2025-09-03
Trend „nahého“ cestovania naberá na sile: mladí takto šetria peniaze aj priestor
Vzhľadom na neustále rastúce náklady na lietanie sa objavujú rôzne spôsoby, ako ušetriť peniaze. Medzi mladými ľuďmi sa zároveň črtá nový trend, ktorý si rýchlo získava obľubu, podobne ako nedávno rawdogging. Cieľom cestovania „nahí“ nie je doslovná nahota, ale snaha vyhnúť sa vysokým poplatkom za batožinu. Podstatou tohto prístupu je zbaliť si čo najmenej vecí – ideálne len to, čo sa zmestí do príručnej batožiny alebo do vreciek.
Medzi mladými ľuďmi sa rýchlo šíri nový cestovateľský trend. Podstata tzv. „nahého lietania“ spočíva v tom, že cestujúci nastupujú do lietadla prakticky len s mobilným telefónom a peňaženkou – bez kufrov či tašiek –, aby sa vyhli vysokým poplatkom za batožinu, ktoré si účtujú letecké spoločnosti.
Ak si predsa len potrebujú vziať niečo navyše, zvyčajne si to rozložia do vreciek oblečenia alebo si to pošlú poštou vopred na miesto pobytu. Aj s týmto dodatočným nákladom ide často o lacnejšiu alternatívu než zaplatenie poplatku za odbavenú batožinu.
Prieskum medzi 1 000 respondentmi, ktorý uskutočnila austrálska spoločnosť Send My Bag, ukázal, že až 48 % dospelých verí, že letecké spoločnosti zámerne profitujú z nejasných pravidiel týkajúcich sa batožiny.
Napríklad 37 % opýtaných uviedlo, že zaplatili viac ako 200 austrálskych dolárov (približne 112 eur) za nadváhu batožiny. Takmer tretina respondentov pritom priznala, že by radšej počas letu mala na sebe niekoľko vrstiev oblečenia, len aby sa vyhla dodatočným nákladom.
Jednou z respondentiek bola aj učiteľka Rachel Kellyová, ktorá uviedla extrémny príklad. Pri lete z Írska do Austrálie, kam sa sťahovala, jej za batožinu letecká spoločnosť chcela účtovať 1 000 austrálskych dolárov (približne 560 eur).
Nakoniec sa rozhodla pre „nahé cestovanie“ a všetky svoje veci si poslala poštou. Napriek obavám Kelly dnes pravidelne cestuje tak, že si oblečenie vrství priamo na seba, namiesto toho, aby ho balila do kufra. Príručnú batožinu dokonca niekedy ukrýva pod kabátom. Ako sama tvrdí, politiky niektorých leteckých spoločností, ako napríklad Jetstar, sú nastavené tak, že cestujúcich úplne vykorisťujú.
Pozorované boli tri hlavné typy „nahého“ cestovania.
- Do prvej kategórie patria tí, ktorí si všetky potrebné veci uložia do vreciek kabátov, svetrov alebo nohavíc.
- Druhú skupinu tvoria cestujúci, ktorí sa rozhodnú svoju batožinu poslať vopred poštou – často priamo na miesto ubytovania.
- Najodvážnejšia je tretia kategória: ľudia, ktorí vyrážajú na cestu úplne bez tašiek, len s mobilným telefónom, nabíjačkou a peňaženkou vo vrecku.
Prečítajte si toto
Sledujte nás na našich sociálnych sieťach, aby vám neunikol ten najaktuálnejší obsah: pod názvom Drive Slovensko sme aj na TikToku , Instagrame , YouTube a Facebooku !